Norsk vaskerobot størst i verden

Oslo Lufthavn får verdens største vaskemaskin

Gründeren Svein Gunnar Mæland vokste opp i bilvaskehaller. Nå bygger han verdens første robot som skal avise og vaske fly på Oslo Lufthavn for å spare tid og beskytte miljøet.

<b>EGEN 737:</b> Den norske gründerbedriften MSG Aviation har en egen Boeing 737 som ikke gjør annet enn å bli vasket for å teste ut utstyret.
EGEN 737: Den norske gründerbedriften MSG Aviation har en egen Boeing 737 som ikke gjør annet enn å bli vasket for å teste ut utstyret.
Sist oppdatert

Fra før har man ostehøvelen, Rottefella-bindingen, påhengsmotoren og Pizza Grandiosa, blant annet. Nå har listen over særnorske oppfinnelser fått et nytt tilskudd: Flyvaskemaskinen som skal sette fart på prosessen med å fjerne is fra skrog og vinger. I tillegg til å være verdens første, er den også verdens største robot, ifølge gründer og oppfinner Svein Gunnar Mæland.

Hans far startet import av
bilvaskeanlegg fra slutten av 1970-tallet, og Svein hevder at han allerede ved fødselen var genetisk disponert for å utvikle automatiske vaskemaskiner. Allerede som femåring skulket han barnehagen for å være med og montere vaskeanlegg rundt om på bensinstasjonene.

– Det var noe med automasjon, vann og dyser som appellerte til meg. Jeg tok til og med maskindeler med hjem som jeg lekte med, sier han. Selv anslår han at firmaet hadde solgt nærmere 150 bilvaskemaskiner da han kom på ideen med å skalere opp konseptet til å kunne avise og vaske store passasjerfly. I november i fjor gjorde gründerbedriften MSG Aviation avtale med Avinor om å bygge verdens første kommersielle flyvaskemaskin på Gardermoen.

Går det som han håper, er det et milliardmarked for flyvaskemaskiner ute i verden, og ikke bare her oppe i kalde Norden. For MSG Aviation anslår at rundt 2500 flyplasser har behov for avis­ingstjenester i større eller mindre grad.

<b>ENORM HALL:</b> Vaskehangaren på Geiteryggen har arealet til tre håndballbaner og sluker lett en Boeing 737. 
ENORM HALL: Vaskehangaren på Geiteryggen har arealet til tre håndballbaner og sluker lett en Boeing 737. 

Værforsinket idé

Bygningen minner om en stor flyhangar der den ligger på Geiteryggen flyplass ved Skien: 20 meter høy, 43 meter bred og 63 meter lang, med et gulvareal som tilsvarer over tre håndballbaner lagt ved siden av hverandre. Fra taket henger en bevegelig rigg med sensorer og dyser som utgjør prototypen til verdens første og største vaskerobot.

Som om ikke størrelsen er imponerende nok, har firmaet også kjøpte inn en ekte Boeing 737 for å teste og videreutvikle anlegget. Flyet har tidligere fløyet for Lufthansa og Ryanair, og ble kjøpt inn godt brukt fra Sør-Afrika i 2018 etter at firmaet hadde fått EU-midler og skaffet kapital fra investorer. Flyplassen var allerede nedlagt for kommersiell drift fra 2015, så Skien kommune var glade for at flyplassen kunne brukes til noe nyttig.

Men rullebanelengden på 1400 meter var helt på grensen for et så stort fly, og Mæland innrømmer at det ble litt neglebiting før landingstillatelsen kom, bare kvelden før ankomsten foran 2000 tilskuere sensommeren 2018.

Selv om flyet er 40 år gammelt, virker det nesten fabrikknytt med den skinnende blanke lakken. Sannsynligvis er det et av verdens reneste fly der det til stadighet blir kjørt gjennom avisings- og vaskeprosessen for fullskala utvikling og praktisk testing av utstyr.

Mæland fikk ideen til flyvaskemaskinen da broren ikke rakk hjem til julefeiringen i 2009, men ble sittende værfast i transitt to døgn på flyplassen i Amsterdam. Mens norske flyplasser som Gardermoen er verdensmestre i manuell avising, er mannskapene langt dårligere trent på flyplasser lenger sør på kontinentet.

– Dermed øker risikoen for skader på flyene, og forbruket av avisingsvæske per fly er langt høyere. Det slo meg at det måtte gå an å skalere opp et bilvaskeanlegg til flystørrelse for raskere og mer effektiv avising, og jeg ble rent forbauset over at ingen andre hadde tenkt på ideen, forteller han.

<b>GJENBRUK:</b> En fordel med det autonome anlegget er at mesteparten av avisingsvæsken kan brukes flere ganger.
GJENBRUK: En fordel med det autonome anlegget er at mesteparten av avisingsvæsken kan brukes flere ganger.

Grønnvasker flyindustrien

Vaskeroboten er i prinsippet lik en bilvaskehall, bortsett fra at sensorene og dysene er langt mer fininnstilte. Dersom en bilvaskemaskin hadde vært konstruert med samme nøyaktighet, kunne man kjørt gjennom med bilvinduene åpne uten at det kom vann inn i kupeen.

– Det eneste operatøren behøver å gjøre er å trykke på knappen for riktig flytype. Maskinen bruker 3D-gjenkjenning mens den beveger seg langs flykroppen, og aviser like nøyaktig og forutsigbart hver gang, og dessuten mye raskere enn ved manuell avising, forklarer oppfinneren.

Et viktig aspekt er miljøgevinsten ved å benytte et lukket innendørs system for å resirkulere den brukte glycolvæsken som ellers er lite nedbrytbar og skadelig for miljøet. Ved manuell av­­ising av et passasjerfly går det med minimum 4–600 liter, og nesten ti ganger så mye glycolblanding hvis flyet er dekket av et tykt lag med snø og is. Gardermoen, som klarer å samle opp 80 prosent av den brukte vesken, er best i verden. Andre steder får flyplassene utslippstillatelse til å la den miljøfarlige væsken renne rett ut i naturen.

I vaskeanlegget på Geiteryggen blir den brukte væsken både samlet opp og kjørt gjennom et renseanlegg for å kunne brukes flere ganger.

– Du kan sammenligne med å velte en kaffekopp. Søler du ut innholdet på bakken utendørs blir det udrikkelig. Men søler du på kjøkkenbordet inne, smaker kaffen i teorien det samme hvis du varmer den opp på nytt, forklarer han.

Men den aller største miljøgevinsten oppnår man når maskinen brukes i vaskemodus. Et rent fly ser ikke bare bedre ut, det får også lavere luftmotstand og bruker mindre drivstoff. Å vaske fly på størrelse med en 737 er et omfattende manuelt arbeid som tar flere timer. I vaskeroboten tar det bare et kvarter.

– Dersom et rutefly vaskes jevnlig med 2–3 ukers mellomrom vil drivstoffbesparelsen være på opptil to prosent. Det utgjør mellom én og halvannen million kroner i sparte drivstoffutgifter årlig. Dersom alle ruteflyene i Norge blir vasket jevnlig i en MSG-hall vil det medføre en reduksjon i Co-2 utslipp tilsvarende all biltrafikken mellom Oslo og Drammen, hevder Mæland.

Vaskeanlegget kan i tillegg rengjøre jetmotorene innvendig for å redusere vedlikeholdsintervallene og spare ytterligere drivstoff, foruten å foreta utvendige inspeksjoner av flykroppen.

<b>GRÜNDER:</b> Svein Gunnar Mæland fikk ideen til flyvaskemaskinen da broren ble værfast og ikke rakk hjem til jul.
GRÜNDER: Svein Gunnar Mæland fikk ideen til flyvaskemaskinen da broren ble værfast og ikke rakk hjem til jul.

Vasker det meste

Til tross for et innovativt konsept, skulle det ta lengre tid enn planlagt å få de første kundene etter at Erna Solberg foretok den høytidelige åpningen av anlegget på Geiteryggen høsten 2018. Etter flere år med ildrøde tall i regnskapet ble selskapet reddet da eiendomsinvestoren Ove
Martin Trøen gikk inn med frisk kapital.

Vasking sparer millioner i drivstoffutgifter.

Til sommeren settes spaden i jorda for det første kommersielle anlegget på Oslo Lufthavn der MSG Aviation har gjort intensjonsavtaler med Norwegian, Flyr og Widerøe om vasking og avising fra vintersesongen 2023/24.

– Anlegget vil ligge i tilknytning til det eksisterende avisingsområdet ved den østre rulle­banen. Det skal kunne håndtere alt unntatt wide-body fly, det vil si 90 prosent av flytypene som trafikkerer flyplassen. I teorien alt fra forsvarets Hercules og F-35 helt ned til små Cessna-fly, forteller vaskegründeren.

<b>VINTERSTEMNING:</b> Oslo Lufthavn er verdensmestre i manuell avising fra før. Med flyvaskemaskinen skal man spare både utslipp og kostnader.
VINTERSTEMNING: Oslo Lufthavn er verdensmestre i manuell avising fra før. Med flyvaskemaskinen skal man spare både utslipp og kostnader.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 09 2022

Denne saken ble første gang publisert 14/02 2022, og sist oppdatert 15/02 2022.

Les også