Norges nye redningshelikopter

Vaktskifte

SAR Queen overtar for Sea King som har tjenestegjort som redningshelikopter i Norge siden 1973.

Foto: foto: Forsvaret
Sist oppdatert

SAR Queen skal det hete, det nye redningshelikopteret AW 101 fra Leonardo Helicopters (tidligere Agusta/Westland).

De første versjonene er nå satt i drift på Sola redningsbase utenfor Stavanger.

Løfter mer

Norge har kjøpt inn 16 maskiner som skal erstatte dagens Sea King som ble lansert for 50 år siden, og som har fungert som Norges redningshelikopter siden 1973.

SAR Queen (SAR står for Search And Rescue) kan løfte mye mer enn den gamle og trofaste sliteren.

Med lasterampen bak har det i tillegg egenskapene til et lite transportfly. Mye raskere er det også. SAR Queen har tre Rolls-Royce Turbomeca-motorer, hver på 2450 hestekrefter.

Lenger enn en leddbuss

Marsjfarten er oppgitt til 278 km/t der Sea King opererte med 185 km/t. ­Rekkevidden er 266 nautiske mil (cirka 500 kilometer). Sea King stoppet på 220 nautiske mil (cirka 407 kilometer). Rekkevidden til å plukke opp 20 nødstedte økes fra 53 til 288 kilometer.

<b>VAKTSKIFTE:</b> Sea King til venstre, SAR Queen til høyre. 
VAKTSKIFTE: Sea King til venstre, SAR Queen til høyre.  Foto: Torbjørn Kjosvold / Forsvaret

Det nye redningshelikopteret skal også ha bedre evne til å operere i dårlig vær. SAR Queen har en lengde på 23 meter, én meter lengre enn Sea King. Faktisk er SAR Queen fire meter lengre enn den tillatte lengden for leddbusser i Norge. På grunn av den noe mindre rotordiameteren er allikevel ikke fotavtrykket vesentlig større enn hos Sea King-en. De fem rotorbladene er kortere, men desto bredere, og sammen med den spesielle spade­fasongen ytterst, gir de nok løft til å holde 15 tonn i luften.

<b>MER AVANSERT:</b> SAR Queen har lasterampe.
MER AVANSERT: SAR Queen har lasterampe. Foto: Torbjørn Kjosvold / Forsvaret

Ølboks

Den første utgaven av AW101 så dagens lys allerede på 1980-tallet. Den norske versjonen bygger videre på modellen som først ble lansert som amerikansk presidenthelikopter før det ble videreutviklet til en ny SAR-plattform. Ifølge Luftforsvaret er den norske versjonen av AW 101-helikopteret det mest avanserte som finnes på markedet i dag, og blir nå leverandørens basismodell for andre kunder.

<b>SEA KING:</b> Trofast sliter siden 1973. 
SEA KING: Trofast sliter siden 1973.  Foto: foto: Forsvaret

Den norske versjonen er den første med AESA-radar som kan se små mål i sjøen. Radaren skal være så god at den kan oppdage en ølboks på havet. Dessuten gjør den avanserte digitale autopiloten det mulig å fly automatiske søkemønstre under ­krevende forhold.

Hittil befinner åtte av de 16 nye redningshelikoptre seg i Norge. Ytterligere tre overtas i løpet av høsten/vinteren. Etter planen skal alle AW 101-helikoptrene være i drift i løpet av 2022, men det avhenger blant annet av situasjonen rundt covid-19. Sea King skal etter planen fases helt ut i løpet av 2022/2023.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 48 2020

<b>SAR QUEEN:</b> Sjef i Luftforsvaret, generalmajor Tonje Skinnarland, og forsvarsminister Frank Bakke-Jensen sammen med personell fra SAR Queen under en prøvetur.
SAR QUEEN: Sjef i Luftforsvaret, generalmajor Tonje Skinnarland, og forsvarsminister Frank Bakke-Jensen sammen med personell fra SAR Queen under en prøvetur. Foto: foto: Forsvaret

Denne saken ble første gang publisert 20/10 2020, og sist oppdatert 21/10 2020.

Les også