"Skutt ned" av luftfartsmyndighetene

Dronefiasko til 6,8 milliarder

Det var én hake ved kjøpet av verdens mest avanserte overvåkingsdrone: Europeiske luftfartsmyndigheter ville ikke ha den i luftrommet sitt. Nå blir den tyske EuroHawk-dronen en av verdens dyreste museums­gjenstander isteden. 

<b>STOLTHET:</b> Tysklands nye superavanserte militærdrone ble stolt vist frem på fly­utstillinger i 2012. Året etter var fiaskoen et faktum.
STOLTHET: Tysklands nye superavanserte militærdrone ble stolt vist frem på fly­utstillinger i 2012. Året etter var fiaskoen et faktum.
Publisert

Det var langt fra en leketøysdrone det tyske forsvaret hadde gått til innkjøp av. Amerikanske RQ-4 Global Hawk som tyske EuroHawk var basert på, er verdens største militære drone. Vingespennet er fem meter lengre enn på Boeing 737-passasjerflyene SAS og Norwegian bruker. Og avgangsvekten nesten den samme som for Widerøes Dash-8 med 39 passasjerer.

EuroHawk skulle erstatte den aldrende flåten av Luftwaffes maritime overvåkingsfly for å drive signaletterretning, spesielt i den østre delen av Baltikum. At signalutstyrspakkene som ble utviklet av Airbus-konsernet for å henge under vingene fikk det merkverdige navnet ISIS var i seg selv et forvarsel om manglende popularitet. Det endte med at Tysklands egne luftfartsmyndigheter skjøt ned hele prosjektet.

Skummel for sivile

EuroHawk hadde alt og mer til av hva man kan drømme om i et overvåkingsfly. Når besetningen som fjernstyrte dronen fra bakken ble sulten og sliten, kunne den byttes ut − mens dronen hadde med nok drivstoff til å fortsatt holde seg i luften. Opptil 32 timer uavbrutt på 60 000 fots høyde. Derfra kunne sensorene sveipe over et område tilsvarende avstanden fra Nordkapp til Lindes­nes for hver fjerde time dronen var i luften. Men det manglet én vesentlig detalj: Uten den ville dronen kunne utgjøre en fare for sivil flytrafikk.

EuroHawk fløy for første gang på Northrop Grumman fabrikken i juni 2010, etterfulgt av flere måneders testflyging fra Edwards-­basen i California. Sommeren etter fløy den på egen hånd over Atlanteren til Manching i Bayern for videre testflyging, pilottrening og utstyrs­installasjon. Snart satte den europeisk rekord i å holde seg i luften: 25,3 timer nonstop helt opp i 18 000 meters høyde.

Planen var å anskaffe i alt fem EuroHawk til Luftwaffe. Men de første problemene meldte seg raskt.

Testflygingen avslørte problemer med manøvreringssystemet. Northrop avslo ifølge det tyske forsvarsdepartementet, å utlevere nødvendige tekniske data for at de sivile luftfartsmyndighetene lettere skulle få en forståelse av farkosten og hvordan den opererte.

<b>LANG UTHOLDENHET:</b> EuroHawk satte europeisk utholdenhets­rekord med 25,3 timer uavbrutt i luften, og kunne i teorien holdt det gående enda lenger. Det nyutviklede ISIS-systemet for elektronisk overvåking fikk plass i seks gondoler under vingene.
LANG UTHOLDENHET: EuroHawk satte europeisk utholdenhets­rekord med 25,3 timer uavbrutt i luften, og kunne i teorien holdt det gående enda lenger. Det nyutviklede ISIS-systemet for elektronisk overvåking fikk plass i seks gondoler under vingene.

Flyvende fare

I mai 2013 slo nyheten ned som en bombe i tyske medier: Luftfartsmyndighetene hadde nektet å godkjenne EuroHawk for flyging i den travle luftrommet over Tysk­land, med mindre luftrommet var stengt for all annen lufttrafikk der dronene skulle operere. I praksis en nesten umulig forutsetning, for det betød at selv om dronen fløy ut i internasjonalt luftrom, ville det ikke kunne fly til og fra basen sin uten å lamme store deler av den sivile flytrafikken.

Årsaken var dronen ikke hadde et godkjent antikollisjonssystem, og dermed ble ansett å utgjøre en fare for andre fly. Og det var ingen garanti for at reglene ville forandres i overskuelig fremtid.

Frem til da hadde den tyske regjeringen brukt nesten syv milliarder kroner på prosjektet uten å få en eneste brukbar farkost. Regnestykket viste også at det ville koste ytterligere minst seks milliarder å videreutvikle et antikollisjonssystem etter europeisk standard. Uten garanti for at det noensinne ville lykkes.

Øksa falt over EuroHawk. Daværende forsvarsminister Thomas de Maizière måtte til slutt innrømme at det var bedre med en «grusom avslutning» enn «noe grusomt uten avslutning». 

EuroHawk skulle bli det største tyske forsvarsprosjektet som ble avviklet før det ble operativt. I årene som fulgte ble det foreslått en revitalisering av prosjektet og vurderinger av andre flygende plattformer å henge overvåkingsutstyret på, men uten hell.

<b>ENORM REKKEVIDDE:</b> Skissen viser overvåkingskapasiteten til en drone tilsvarende EuroHawk.
ENORM REKKEVIDDE: Skissen viser overvåkingskapasiteten til en drone tilsvarende EuroHawk.

Italiensk åpning

Derimot har NATO lykkes med å anskaffe fem Global Hawk, der 15 NATO-land samarbeider om regningen, deriblant Norge. Å få dem sertifisert i Italia skulle vise seg å være enklere. I dag er de fem dronene stasjonert på Sigonella-basen på Sicilia. Etter fem års forsinkelse skal de bli fullt operative fra 2022. Fra 20 kilometers høyde kan de se 200 kilometer inn på for eksempel russisk territorium ved hjelp av høyoppløst radar, uten å krenke russisk luftrom. Ved å benytte en egen korridor over tysk luftrom og én over Bulgaria kan de nå Baltikum og Svartehavet. Og det på tross av den tidligere kritikken fra den tyske regjeringen som hevder at dronene fortsatt ikke har et brukbart antikollisjonssystem.

– Uten dette kommer en av NATO-alliansens droner til å krasje før eller siden, hevdet venstrepartiet Die Linke-talsmann Andrej Hunko for to år siden.

<b>BAKKESTYRT:</b> I likhet med andre større droner flyr Global Hawk på autopilot, ledet av en kommandosentral på bakken. Fra nesten 20 kilometers høyde kan den se lang inn i forbudt territorium. 
BAKKESTYRT: I likhet med andre større droner flyr Global Hawk på autopilot, ledet av en kommandosentral på bakken. Fra nesten 20 kilometers høyde kan den se lang inn i forbudt territorium. 

Norsk luftrom 

Også i Norge er alt luftrom sivilt, og forvaltes av Luftfartstilsynet. For Forsvarets aktiviteter oppretter vi ofte egne fare- eller restriksjonsområder, forteller Kjell-Sture Johansen i en e-mail til Vi Menn. Han er flyoperativ inspektør i fagavdelingen for ubemannet luftfart i Luftfartstilsynet.

Johansen legger til at det sivile regelverket stiller krav til såkalte «detect and avoid»-antikollisjonssystemer for å la droner fly utenom midlertidige fareområder. Det norske luftrommet er regulert opp til 66 000 fot. Dersom en drone uten godkjent «detect and avoid»-utstyr flyr høyere enn dette, må det også lages fareområder og prosedyrer for å fly opp eller ned gjennom det luftrommet under.

– Så vidt meg bekjent finnes det ikke godkjente antikollisjonssystemer for ubemannede luftfartøy. Noen militære droner er utrustet med TCAS og ADS-B (sivile antikollisjonssystemer for bemannede fly). Men dette er ikke i seg selv nok så lenge kontrollen skjer via en kommunikasjonslink som ikke er garantert oppe til enhver tid, sier Kjell-Sture Johansen.

<b>REGJERINGS­SKANDALE:</b> Forsvars­minister Thomas de Maizière under hørings­prosessen i 2013 etter skandale­kjøpet. Han måtte gå av senere samme år.
REGJERINGS­SKANDALE: Forsvars­minister Thomas de Maizière under hørings­prosessen i 2013 etter skandale­kjøpet. Han måtte gå av senere samme år. Foto: Getty Images

Ny museumsgjenstand

... bedre med en «grusom avslutning» enn «noe grusomt uten avslutning».

I mellomtiden har bråket rundt EuroHawk stilnet. I dag er dronen lagt i møllpose i en hangar på Manching, ribbet for utstyr. Et forsøk på å selge den til Canada for å drive miljøovervåking i Arktis feilet da det viste seg at den fortsatt manglet essensielt utstyr. Ifølge tyske kilder var det nå bare skrapverdien igjen av farkosten.

Men i mars kom en slags gladmelding på nettsiden til Bundeswehr (det tyske forsvaret). Nå skal kjempedronen EuroHawk få sitt siste hvilested på museum. Nærmere bestemt på Bundeswehr´s militærhistoriske museum på Gatow-flyplassen ved Berlin.

Der får den æren av å bli Tysklands dyreste museumsgjenstand.

EuroHawk

<b>MODEN FOR MUSEUM:</b> EuroHawk blir det nyeste inn­slag­et blant gamle vestlige og sovjetiske jagerfly og helikoptre på militær­historisk flymuseum i Berlin.

Modifisert utgave av Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk med signaletterretningsutstyr. 

Lengde: 14,5m

Vingespenn: 39,9m

Maks avgangsvekt: 14,6 tonn

Motor: 1 Rolls-Royce F137-RR-100 turbofan
(34 kn)

Maks hastighet: 630 km/t

Maks høyde: 60 000 fot
(18 000m)

Rekkevidde: 22 800
kilometer

Utholdenhet: 32+ timer

(Tallene gjelder Global Hawk)

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 29 2021

Denne saken ble første gang publisert 16/06 2021.

Les også