ID-tyveri vokser i omfang. Stadig flere opplever å få mobilregninger, kredittkortregninger og regninger for kjøp på internett som man ikke vedkjenner seg.

Skjer dette deg er det noen som trolig har klart å stjele ID-en din.

Svindlerne kan ha fått tak i noen av dine identitetspapirer, ditt personnummer eller på annen måte fått hånd om informasjon som gjør at de klarer å bestille varer og tjenester i ditt navn.

Skjer dette må du reagere raskt og iverksette følgende tiltak:

  • Mottar du regninger du ikke vedkjenner deg, må du umiddelbart ta kontakt med avsender og forklare situasjonen og be om at konto, abonnement, kundeforhold stenges.
  • Anmeld saken. Da har du dokumentasjon som kan sendes til bedrifter og leverandører som vil ha "bevis" for at du er svindlet.
  • Be om frivillig sperring av kreditt hos kredittopplysningsbyråene. De fleste som yter kreditt vil hente inn kredittverdighet hos slike selskaper, en telefon til disse vil kunne verne deg mot ytterlig skade.

Dun & Bradstreet, telefon 22 45 92 00

CreditInform AS, telefon 815 55 454

Lindorff Decision AS, telefon 24 17 80 00

  • Sørg for å påpeke urettmessige transaksjoner umiddelbart ovenfor kreditt- eller kortselskaper.
  • Følg nøye med på at postgangen kommer som normalt. Dersom du har mistanke om urettmessig endring av adresse, ta umiddelbar kontakt med Posten.
  • Sjekk at ingen har meldt flytting for deg. Du kan sjekke at du er oppført med riktig adresse på www.minside.no.
  • Har du mistanke om at noen av dine kreditkortkortkonti eller bankkonti brukes urettmessig. Steng dem og få nye konti og kort.

Kilde: Datatilsynet, www.regjeringen.no, www.skatteetaten,no, www.minside.no

Har du tips til tiltak mot ID-tyveri? Del dem med våre lesere i kommentarfeltet under.

Les hele saken

Hallvard Lunde, redaktør

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!