Får personopplysninger

Se opp for ny nettsvindel på Finn

En frekk person bruker svindellignende metoder på Finn.no for å lure sensitive personopplysninger fra folk.

ID-RØVET: Knut Arne Glesnes identitet brukes av en svindler på Finn.no for å lure folk til å oppgi sine personopplysninger som personnummer.
ID-RØVET: Knut Arne Glesnes identitet brukes av en svindler på Finn.no for å lure folk til å oppgi sine personopplysninger som personnummer. Foto: FOTO: Klikk.no
Sist oppdatert

Ved å spille interessert kjøper av kostbare elektronikkprodukter på Finn.no, bruker en person en sleip metode for å lure sensitive personopplysninger fra folk.

Vedkommende sier han vil kjøpe et produktet og sender med en kjøpekontrakt som han ber selger fylle ut. I denne kontrakten ber "kjøperen" blant annet om personnummer og annen personlig informasjon.

Den frekke "kjøperen" argumenterer ironisk nok i sine e-poster til selgerne at på grunn av økt nettsvindel så ønskes en kjøpekontrakt.

Les også: Slik bekjemper du ID-tyver

Er misbrukt

Den frekke "kjøperen" har brukt identiteten til Knut Arne Glesne for å lure personer som har produkter til salgs på Finn.no.

- Til nå er jeg oppringt av over 25 personer som enten lurer på hvorfor de skal oppgi personnummeret sitt. De andre som ringer gjør det fordi de har svart nettsvindleren og nå angrer seg, sier Glesne.

Han antar at det bare er "toppen av isfjellet" som ringer. Det er derfor trolig mange som har latt seg lure til å sende personnummer og annen personinformasjon til den frekke "kjøperen" på Finn.no.

ID-tyveri

Vedkommende som står bak har regelrett stjålet identiteten til Knut Arne Glesne. Den eller de som står bak har opprettet et mobilabonnement og en e-postadresse i Glesnes navn. I tillegg brukes det annen personinformasjon om Glesne som gjør kontrakten troverdig.

- Det hele startet julaften morgen. Da fikk jeg en SMS hvor en person takket for kjøpet. Jeg trodde det var en feil, men etter at jeg mottok melding nummer to og tre fra andre personer, forsto jeg at noe var galt, sier Glesne.

Politianmeldt

Til sammen er det nå over 25 personer som har henvendt seg til Glesne. Selv har han politianmeldt saken og fått stoppet mobilabonnementet som svindleren har opprettet i hans navn.

- Jeg har oppfordret alle som har ring meg om å politianmelde saken. Jeg håper at politiet kanskje prioriterer denne saken dersom flere anmelder denne saken, sier Glesne.

Slik lures selgerne

Fremgangsmåten for å lure selgere til å gi fra seg personinformasjon er like enkel som den er sleip.

"Kjøperen" sender først en e-post hvor vedkommende forteller at han at han vil kjøpe produktet selgeren har lagt ut. Ifølge Glesne har "kjøperen" først og fremst henvendt seg til personer som selger dyr elektronikk på Finn, som kamera, dyre mobiltelefoner og lignende.

- Han pruter ikke på prisen, sier Glesne som tror det er et triks for å få flere til å bite på.

- De fleste vil jo være glade for å få solgt produktet de har annonsert på Finn.no, sier han.

Får "kjøperen" svar fra selgeren om at produktet ikke er solgt, får selgeren følgende e-post i retur:

"Greit, da kjøper jeg den.

Jeg har sendt med en kjøpekontrakt som vedlegg, kan du fylle ut den å sende den tilbake.

Ønsker en kontrakt for våre egen sikkerhet, pga. mye svindel ved kjøp av ting over internett.

Når det er gjort overfører jeg pengene til din konto, og du kan sende den til meg."

Ifølge Glesne hører selgerne ikke noe mer etter at de har svart på denne e-posten, men da har også "kjøperen" trolig fått det vedkommende er på jakt etter: personnummer og andre viktige personopplysninger.

Les også: Advarer mot annonsesvindel på nett

Stengt ute?

Ifølge Glesne har Finn.no stengt den antatte svindlerens IP-adresse ute fra Finn.no. Det hindrer nok likevel ikke vedkommende å fortsette.

- For en datakyndig person er det relativt enkelt å gå via en annen IP-adresse, sier journalist i HjemmePC Lars Vidar Nordli.

- Må være forsiktig

- Det er vanskelig for oss å hindre denne typen svindelforsøk. Som formidler av rubrikkannonser har vi ingen overvåking av kommunikasjonen mellom kjøper og selger - som i de fleste tilfeller snakker direkte med hverandre enten via e-post, SMS eller på telefon, sier Lars Vinden som er ansvarlig for forbrukertrygghet hos Finn.no.

- Generelt skal man være forsiktig med å utlevere sensitiv personinformasjon, sier han. De færreste transaksjoner på Finn.no krever at du utleverer mer enn telefonnummer, e-post og adresse, sier Vinden. I noen tilfeller oppgir kundene kontonummeret sitt for overføring av penger, men også her bør man være oppmerksom på hvem man gir dette til, sier Vinden.

Ifølge Vinden er det svært få personer som forsøker å utnytte markedsplassen på FINN.no til svindel.

- Vi har rundt 250.000 annonser til enhver tid, og det gjennomføres antagelig flere millioner handler via annonser på FINN hvert år. Sett i sammenheng med dette, er antallet svindler som rapporteres forsvinnende lite. Men det er selvsagt alvorlig når det først skjer, og vi arbeider derfor målrettet for å holde svindlerne borte fra våre sider, sier Vinden.

Et av mottiltakene mot svindel er god informasjon. Vinden sier de i disse dager oppdaterer sine forbrukertrygghetssider som nettopp omhandler dette temaet. Siden finner du her.

- Er man usikker på kjøper eller selger, anbefaler vi alltid å bruke FINN betalingsgaranti. Her står beløpet inne på en lukket konto hos Payex til kjøper har mottatt varen, og man slipper å oppgi sensitive personopplysninger, sier Vinden.

Har du blitt svindlet på nett? Fortell om det i kommentarfeltet under artikkelen.

Les også: Innsatt hacket ansatte

Denne saken ble første gang publisert 10/01 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også