For første gang har Statistisk sentralbyrå spurt om nettbrukernes nedlastingsvaner i sin årlige undersøkelse om it-bruk. Å laste ned musikk og film viser seg å være noe av det nordmenn bruker nettet til aller mest. Men få betaler for moroa.

LES OGSÅ: Skuffende flaggskip fra Nokia

I aldersgruppen 16-24 år oppgir hele 78 prosent at de har lastet ned musikk, mens 56 prosent har lastet ned film, og 47 prosent sier de har utvekslet film og musikk gjennom fildeling. Blant de middelaldrende har snart annenhver lastet ned underholdningsinnhold, men bare én av fem betaler for det, også i disse aldersgruppene.

Ikke fra butikk

Blant 25-34-åringene har 58 prosent lastet ned musikk, blant 35-44-åringene 43 prosent. Med andre ord har nedlasting blir et høyst folkelig syssel blant kvinner og menn i alle de mest aktive nettbruk-gruppene.

Men det er ikke nettbutikker som iTunes eller Phonofile brukerne tyr til for å laste ned film og musikk.

- Rundt 22 prosent av de som laster oppgir at de betaler for nedlasting. Og det gjelder alle aldersgruppene, sier Kjell Lorentzen, ansvarlig for husholdningsstatisikken på IKT-området, til Klikk.no.

Tallene er hentet inn i andre kvartal 2008. Spørsmålene ble sendt ut til 2000 personer og 60 prosent har svart. Siden det er første gang SSB spør om nedlasting, finnes ikke sammenlignbare tall fra året før.

LES OGSÅ: Vi har testet Ipod Nano

HVA HAR DU PÅ IPODEN?: Innholdet på verdens mest solgte musikkspillere er ikke nødvendigvis kjøpt og betalt. © Foto: Jeff Chiu/Scanpix

Flatt nettkjøp

Det gjør det derimot for kjøp av musikk/film (CD-er og DVD-er). Totalt oppgir 33 prosent at de har kjøpt musikk eller film på nett det siste året, mot 34 prosent i 2007.

For den yngste aldersgruppen oppgir 47 prosent at de har kjøpt film eller musikk på nettet, mens 40 prosent av 25-34-åringene oppgir dette.

SSB har ikke undersøkt hvordan sammenhengen er mellom de som kjøper og laster ned. Det er altså ikke utelukket at de som laster ned, også handler litt "over bordet".

Salget faller

Men omsetningen av både nedlastet musikk og CD-er solgt på nettet er ganske moderat. Ifølge bransjestatistikken fra Ifpi (plateselskapenes paraplyorganisasjon) for august, har omsetningen av nedlastede produkter steget med 58 prosent det siste året, men utgjør fortsatt så lite som 36 millioner kroner.

LES OGSÅ: God lyd som koster

Til sammenligning er det hittil i år solgt 5,1 millioner CD-er for totalt 295 millioner kroner. Platesalget totalt er redusert med 30 prosent i løpet av de siste ti årene.

En viss oppgang i salget av nedlastet musikk har ikke kompensert for nedgangen, konstaterer Øyvind Svendby i Ifpi, som håper kampanjer og nye tjenester vil bidra til å snu den negative trenden.

- Piracy Kills music-kampanjen foretsetter. Men om det er nok til å vende vaner, vil tiden vise. Det skjer stadig nye ting på den lovlige siden, med flere abonnementstjenester og mindre bruk av kopisperrer. Lovlige tjenester vil som regel ta lenger tid å innføre, fordi man må ta hensyn til konkurranserett og avklaringer rundt rettigheter i de enkelte land. Dette behøver ikke de som driver med ulovlige tjenester å ta hensyn til, sier Svendby.

- Det finnes ikke noen "quick fix" for dette og det vil ta lang tid, men det er i alle fall helt avgjørende at varene finnes "på hylla" der brukerne venter å finne dem.

- Følg brukerne

Hva kan så platebransjen gjøre for å få flere til å betale for å laste med musikk? Det er ikke for sent å gjøre noe, tror Torgeir Waterhouse, prosjektleder i IKT-Norge.

- Noen laster ned gratis fordi de har vent seg til det og aldri kommer til å betale. Men mange gjør det også fordi det er det enkleste, og er kanskje ikke en gang klar over hvorvidt de gjør noe ulovlig.

LES OGSÅ: Syltynt fra mobilgigant

Underholdningsindustrien har delvis seg selv å takke for at den har kommet i bakevja, mener Waterhouse.

- Vi har nå hatt over ti år med musikk på nettet. Utvalget i de lovlige nedlastingstjenestene er ofte svært begrenset. Søker du opp "artist + download" i Google får du derimot en lang liste med treff. De som vil selge musikk, må oppsøke brukerne der det er naturlig for dem å være.

Suksessen til iTunes skyldes at Apple har skjønt hva forbrukerne forventer av ny teknologi, hevder Waterhouse.

- Det finnes ikke noen "quick fix" for dette og det vil ta lang tid, men det er i alle fall helt avgjørende at varene finnes "på hylla" der brukerne venter å finne dem.

LES FLERE TEKNOLOGISAKER PÅ : Klikk.no/Teknologi

Les hele saken

Hallvard Lunde, redaktør

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!