Netflix

Netflix tester ut ny reklamefunksjon. Brukere er ikke fornøyd

- Jeg betaler for å slippe reklame, skriver én.

<b>ENDRING:</b> Netflix tester ut mulighet for egenreklame. Det er ikke populært.
ENDRING: Netflix tester ut mulighet for egenreklame. Det er ikke populært. Foto: Colourbox/Illustrasjonsfoto
Sist oppdatert

Netflix og andre strømmetjenster har endret våre TV-vaner. Foruten at du slipper å bevege deg en meter for å få tilgang til tusenvis av titler, har den amerikanske strømmegiganten også gjort det sosialt akseptert å bruke timer av livet på sofaen med såkalt «binge watching» - episodemaraton av favorittserien.

Konseptet har blitt en perfekt aktivitet på slitne søndager og det hele har fungert smertefritt mye fordi neste episode starter automatisk etter en er sett ferdig. Netflix var blant de første til å innføre automatisk avspilling og har nå blitt standard for de aller fleste strømmetjenester. Men nå er det mulig ting endres.

Refinery29 skriver nemlig at Netflix nå tester ut en ny reklamefunksjon for egne produkter. Flere brukere har kommentert på sosiale medier at trailere for andre tilgjengelige Netflix-produksjoner blir spilt av automatisk imellom to episoder i en serie.

En representant for strømmetjenesten har bekreftet testingen.

- Vi tester for å se om funksjonen med anbefalinger hjelper brukere å oppdage andre interessante historier raskere.

Så langt har reaksjonene på reklametestingen vært svært negativ blant brukere. På Reddit er det mange som reagerer sterkt.

- Dette er det som fikk meg til å bytte til Hulu (annen strømmetjeneste i USA). Dersom jeg betaler for et abonnement og du fortsatt serverer meg reklame man ikke kan hoppe over, kan dere dra til h******, skriver én.

Ifølge Refinery29, skal man kunne hoppe over reklamen. Men skal man dog tolke reaksjonene på Reddit, ser det ikke ut til å være en foreløpig mulighet. Nettsiden skriver videre at ikke alle brukere vil oppleve å få Netflix-reklame, da strømmetjenesten tester det ut på en gruppe brukere før de eventuelt ruller det ut for alle å «nyte».

Dette er ikke første gang brukere av Netflix reagerer. Flere brukere likte dårlig at strømmegiganten økte prisen i 2017.

Denne saken ble første gang publisert 20/08 2018, og sist oppdatert 20/08 2018.

Les også