Spesifikasjoner: Fitbit Charge HR

  • Hva: Aktivitetsarmbånd med pulsmåler
  • Vanntett: Nei, men vannavstøtende
  • Sensorer/målinger: Skritt, kilometer, etasjer, aktive minutter, treningsøkter, kalorier (kalkulerer), søvn, pulsmåler
  • Batterilevetid: Cirka 3-4 dager
  • Vekt: 27 gram

Kort sagt:

+ Pulsmåler

+ Automatisk søvnlogging

+ Teller trapper

+ Kan brukes for å logge treningsøkter


- Pulsmåleren er ikke alltid like nøyaktig

- Ubehagelig om armbåndet strammes for hardt

Armbånd som måler hvor aktiv du er i hverdagen har blitt superpopulært. Aktivitetsarmbåndene til Fitbit har solgt godt i Norge og nå er de som første aktør ute med et aktivitetsarmbånd med kontinuerlig pulsmåler.

Fitbit Charge HR, der HR står for Heart Rate, betyr at aktivitetsarmbåndet har en innebygd pulsmåler. Det er kun noen uker siden vi testet Fitbit Charge, som er en «tvilling» til Fitbit Charge HR, men som altså er uten pulsmåler. Vi likte Fitbit Charge godt da vi testet den, noe som resulterte i en 5-er på terningen.

Vi var derfor spent på om modellen med pulsmåler, Fitbit Charge HR, ville følge opp det gode testresultatet til «lillebroren» og vi var svært spente på om pulsmåleren ville fungere.

Vi har tidligere testet flere smartklokker med pulsmåling via håndleddet, som Galaxy Gear 2, Galaxy Gear S og LG G Watch R W110, der dessverre ingen har klart å overbevise oss om at en armbåndsbasert pulsmåler er god nok til å bli brukt som et seriøst treningsverktøy.

Måler pulsen din

PurePuls kaller Fitbit pulsmålerteknologien sin. Den er en smule unik, fordi dette faktisk er den eneste pulsmåleren som kontinuerlig måler pulsen din døgnet rundt. Du kan selvsagt feste på deg et pulsbelte, men det er ikke like behagelig å gå med hele dagen for ikke å snakke om å sove med. Fitbit Charge HR har derfor en mulighet som, i skrivende stund, ingen andre har.

Pulsmålingen er en optisk leser som ved hjelp av lyspulser mot blodårene på håndleddet klarer å lese av pulsen din. Målingen er kontinuerlig. Til normal bruk kan du fest Fitbit Charge HR på armen som en vanlig klokke.

For å få en best mulig pulsmåling, som under en treningsøkt, anbefales det at man fester aktivitetsarmbåndet cirka to fingerbredder over knekkpunktet mellom underarm og arm. På den måten får du plassert Fitbit Charge HR over kulen på håndleddet, noe som skal gi en bedre pulsmåling. I tillegg anbefales det at man fester klokken litt strammere under trening.

Virker pulsmåleren?

Det store spørsmålet vi ønsket svar på med Fitbit Charge HR var om pulsmåleren faktisk virket. Svaret på det er: Ja, men.

For Fitbit Charge HR klarer stort sett å måle hvilepulsen og pulsen vår med normal aktivitet (sitte/stå/rolig gange) relativt nøyaktig. Vi testet den både mot vanlig telling med to fingre mot pulsen på håndleddet og halsen og mot et Bluetooth-basert pulsbelte.

Vi målte/talte sjelden mer enn et par pulsslag i forskjell – og ofte var det helt likt. Konklusjonen vår må derfor bli at Fitbit Charge HR måler hvilepuls/normalpuls ganske nøyaktige. Og det er viktig, fordi Fitbit Charge bruker det blant annet for å kalkulere energiforbruket ditt.

TRYGGERE: Fitbit har forbedret festemekanismen. På Fitbit Charge (til høyre) består festet bare av noen trykknapper. Disse opplevde vi kunne løsne. Fitbit Charge HR (til venstre) har fått en sikrere løsning.

PULSMÅLER: Pulsmåleren med Fitbits PurePulse-teknologi kan sees som den firkantete klumpen som stikker ut på på den bakerste klokken på dette bildet.

Men, så var det puls under aktivitet. Her var dessverre Fitbit Charge ikke helt til å stole på. Ved jevn aktivitet, som innendørs sykling eller halvrask gange ute, med en puls på 110-120 hang Fitbit Charge HR greit med. Av og til lå den litt for lavt, men hentet seg gjerne inn igjen i løpet av et minutt eller to, men helt presis virker den ikke for å være.

Der Fitbit Charge HR virkelig sliter er ved raske pulsendringer. Da vi ved innendørs sykling dro pulsen fra 100-110 opp til 150-160 på kort tid, hang Fitbit Charge igjen på rundt 110+ og vi nådde aldri helt de pulsnivåene vi registrerte på pulsbeltet vårt. Det gjør at vi ikke kan anbefale Fitbit Charge HR til deg som planlegger å drive trening basert på pulssoner. Til det blir responsen og nøyaktigheten til Fitbit Charge HR litt for unøyaktig.

For deg som vil være aktiv

Selv om pulsmåleren svikter på noen områder, så er den samtidig nyttig. Aktive personer med et bevist forhold til pulssoner, har trolig alt en «proff» pulsklokke, som for eksempel Garmin Forerunner 920XT.

Derimot tror vi at pulsmåleren på Fitbit Charge HR kan ha noe for seg for dem som faktisk er målgruppen til denne typen aktivitetsarmbånd: Du og jeg.

Vi som ikke trener, men som mosjonerer. Vi som ikke slanker oss, men ønsker å gå ned en buksestørrelse. Vi som ikke går Birken, men som gjerne går noen mil på ski likevel. Her kan Fitbit Charge, med eller uten pulsmåler, være en motivasjonsfaktor samtidig som man får dokumentert hvor aktive man er. I tillegg til ukentlige oppsummeringer fra Fitbit per e-post, så kan man også sammenligne seg mot venner (eller andre) og se hvem som er mest aktiv.

Her vil pulsmåleren også kunne være nyttige, fordi du får beskjed om du trener/er aktiv i en pulssone som gjør at du «brenner fett» (fat burn zone: 50-69% av makspuls), «treningssone» (cardio: 70-80% av makspuls) eller «maks sone» (peak zone: over 85 % av makspuls). Det kan hjelpe deg til å forstå hva som påvirker ting som kondisjon og vekt.

Litt tykkere

Visuelt er det lite som skiller Fitbit Chage HR fra modellen uten pulsmåler (Fitbit Charge). Den nye HR-modellen er litt tykkere primært på grunn av pulsmåleren som stikker litt ut på undersiden. I tillegg har den Fitbit Charge HR fått en bedre festemekanisme – som på en vanlig klokke. Vi har flere ganger opplevd at Fitbit Charge har løsnet fra håndleddet vårt, så dette problemet unngås nå med en ordentlig festemekanisme.

OK batterilevetid

Med kontinuerlig pulsmåling trodde vi at batterilevetiden på Fitbit Charge HR ville bli et problem På Fitbit Charge var batterilevetiden omtrent 5-6 dager. På HR-modellen har vi klart både tre og fire dager mellom hver ladding. Fitbit sier batterilevetiden skal være på cirka fem dager, men anbefaler likevel ladding «every few days». Vi tror nok det er greit å legge inn en vane med ladding hver tredje til fjerde dag. Vi har ikke testet batterilevetiden med pulsmåleren skrudd av.

Det vi ikke liker er at Fitbit Charge HR har fått en ny ladekontakt. Du kan altså ikke bruke laderen fra Fitbit Charge på Fitibit Charge HR. Vi skulle gjerne sett at Fitbit Charge HR kunne ha blitt ladet med en vanlig standard mikro USB. Mister du eller roter du bort kabelen til Fitbit Charge HR, så må du kjøpe en ny kabel.

Konklusjon

Da vi testet Fitbit Charge sa vi at det trolig var det beste og morsomste aktivitetsarmbåndet på markedet. Med HR-modellen har aktivitetsarmbåndet fått pulsmåling som en viktig ekstra måleindikator. Dessverre er den ikke helt presis når pulsen endres raskt. Vi tror også noen vil oppleve armbåndet som litt ubehagelig når man må flytte den over kulen på håndleddet og stramme den til for mest mulig nøyaktige målinger under trening.

Fitbit Charge HR koster 300 kroner mer enn modellen uten pulsmåler. Selv om vi ikke stoler helt på pulsmåleren, så tror vi mange vil synes det er en morsom og nyttig funksjon. Vil du spare 300 kroner og slippe ladding flere ganger i uka, så kan du like gjerne kjøpe Fitbit Charge.

Fitbit-serien har fått en oppdatering etter at vi skrev denne testen. Du kan lese om de nye funksjonene og forbedringene her.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Fitbit
Pris 1299

Vår karakter

Hallvard Lunde, redaktør

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!