Medietilsynet har utredet om TV-distributørene skal tvinges til å tilby til kundene å velge flere kanaler selv, i stedet for kanalpakker som kanskje inneholder mange kanaler man ikke er interessert i.

Tirsdag gikk høringsfristen for innspill ut.

De små kanalene, som MTV, National Geographic, BBC og Discovery Channel, hevder nå at de kan bli borte fra det norske markedet dersom fritt kanalvalg tvinges gjennom.

Les også: Priskaos i TV-markedet

Det blir nemlig ikke mulig å tjene penger dersom småkanalene ikke sikres stor distribusjon gjennom de store leverandørene, som Get, Canal Digital og Viasat, hevder Gunn Haglund, kanalsjef for Norden i NBC Universal.

- Gjennom disse pakkene når vi et stort antall abonnenter. Det er disse distribusjonsinntektene vi lever av. De små kanalene kan vanskelig greie seg alene i Norge, sier Haglund til Klikk.no.

- Kanaler som MTV, BBC og Discovery Channel er vel ikke direkte fattige?

- I Norden er vi små. Det koster penger å lokalisere sendingene, vi bruker blant annet mye penger på oversetting. Vi betaler samme pris for våre serier som TV2 og NRK. Uten distribusjonsinntektene bli den regningen vanskelig å forsvare, sier Haglund.

Haglund representerer alle de internasjonale kanalene i det nordiske markedet.

Hans Marius Graasvold

KRITISK: Kundene blir tvunget til å supersize, hevder Hans-Marius Graasvold i Forbrukerrådet.

Splittet

Medie-Norge er splittet i synet på hva som er riktig.

Forbrukerrådet, TV2, Schibsted, Norsk Journalistlag og Mediebedriftenes landsfobund er blant dem som mener at kundene må få mulighet til å velge kanaler uavhengig av hva distributøren syns passer best.

"Dagens situasjon, hvor netteier alene bestemmer hvilket innhold som forbrukerne skal ha tilgang til gjennom TV-skjermen, må opphøre" skriver Schibsted i sin høringsuttalelse.

Elektronikkbransjen, TV-selskapene og Konkurransetilsynet og Medietilsynet mener derimot at kanalpakkene som serveres i dag er forsvarlige både ut fra konkurransehensyn og kravet om mangfold.

Les også: Her ser du gratis TV på nett

Al-jazeera

- Er det ikke rimelig å kreve at man slipper å betale fior kanaler man ikke vil se?

- Jo. Og vi har prøvd dette i andre kand, som Sverige. Men det viser seg at folk heller vil betale 250 kroner i måneden for 60 kanaler, enn 175 for åtte.

- Det betyr vel bare at enkeltvalg er ugunstig priset med hensikt?

- Jeg tror folk vil ha et større utvalg og bredde i tilbudet. En kanal som al-Jazeera beriker nyhetsbildet med andre vinklinger enn du er vant til. Men de hadde aldri klart seg uten denne typen distribusjon.

Les også: Dekoderen blir videokiosk

- Må supersize

Forbrukerrådet kjøper ikke argumentasjonen til småkanalene.

- Pakkesammensetningen gjenspeiler i mange tilfeller ikke forbrukernes ønsker, men mer programtilbydernes ønske om å selge mest mulig. Mange forbrukere tvinges til å "supersize" dersom de skal få tilgang til de kanalene de ønsker, sier Hans Marius Graasvold i Forbrukerrådet.

I likhet med Schibsted ønsker Forbrukerrådet at Kulturdepartementet utreder mulighetene for å åpne TV-nettene.

- Da vil flere konkurrere om å tilby det mest forbrukervennlige TV-tilbudet. Vi håper at distributørenes bruk av ofte svært lange bindingstider da opphører, slik at TV-tilbudet blir mest mulig dynamisk, sier Graasvold.

Les også: Bilnøkkel sperrer mobilen

Les hele saken
Les alt om:

Hallvard Lunde, redaktør

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!