Krigshybrid

Humvee-erstatteren blir hybrid

Produsenten av amerikanernes Humvee-erstatter har lansert en hybridversjon av den nye Joint Light Tactical Vehicle-feltvognen. Ladbare militærkjøretøyer kan gi en rekke fordeler, men er ikke uten utfordringer.

<b>FELTVOGN:</b> JLTV er den 6,3 meter lange feltvognen som erstatter Humvee. Nå har produsenten vist frem en hybridversjon av vognen.
FELTVOGN: JLTV er den 6,3 meter lange feltvognen som erstatter Humvee. Nå har produsenten vist frem en hybridversjon av vognen. Foto: US Marines
Sist oppdatert

I 2015 fikk Oshkosh Defense kontrakten med å levere ny General Purpose-feltvogn til den amerikanske hæren og marinekorpset. Siden 1985 er det feltvognen bedre kjent som «Humvee» som har hatt rollen, men tidlig på 2000-tallet besluttet det amerikanske forsvars­departementet at den var moden for utskifting.

Etter et anbudsrunde falt valget på Oshkos´ JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) som blant annet er bedre pansret enn Humvee og dermed gir soldatene bedre beskyttelse. Humvee-erstatteren ble klarert for full produksjon av US Army i juni 2019, seks måneder forsinket. Forsinkelsene skyldes justeringer som følge av brukererfaringer fra soldater.

<b>GENERATOR:</b> Den hybride versjonen av JLTV kan forsyne andre enheter med strøm. 
GENERATOR: Den hybride versjonen av JLTV kan forsyne andre enheter med strøm.  Foto: Produsenten

Flere fordeler

Nå har imidlertid Oshkosh også avduket eJLTV – en hybridversjon av feltvognen med et 30 kWh-batteri. Det er ikke snakk om en plug in-hybrid, men en selvladende hybrid. Batteriet lades av den 6,6-liter store Duramax V8 turbodieselen som er JLTVs primære kraftkilde. Det skal ta cirka 30 minutter å fullade batteriet.

Ifølge Forbes har en rapport bestilt av Pentagon og levert av National Academies of Sciences, Engineering and Medicine anbefalt at US Army ser på ulike energikilder til fremdrift for sine militærkjøretøyer. Rapporten advarer om at helt elektrisk fremdrift ikke er praktisk, men bemerker potensialet til dieselelektrisk fremdrift. 

Oshkosh mener hybridversjonen gir en rekke fordeler som standardversjonen ikke har. Hybridversjonen kan kjøres lydløst i opptil 30 minutter, noe som kan være taktisk gunstig i militære operasjoner. På ren eldrift vil også varmesignaturen være redusert. Elmotoren skal også forbedre drivstofføkonomien med rundt 20 prosent. Dessuten kan batteriet via en overføringsenhet benyttes som en «powerbank» for andre enheter. Det skal kunne forsyne med en kapasitet opptil 115 kW. 

<b>FLYBÅREN:</b> Ett av kravene som ble stilt til produsenten av det nye JLTV-kjøretøyet var at det måtte være lett nok til å kunne bli fraktet til krigssonen med transportfly eller med transport­helikoptre som Sikorsky CH-53E Super Stallion (bildet).
FLYBÅREN: Ett av kravene som ble stilt til produsenten av det nye JLTV-kjøretøyet var at det måtte være lett nok til å kunne bli fraktet til krigssonen med transportfly eller med transport­helikoptre som Sikorsky CH-53E Super Stallion (bildet). Foto: US Navy

Svakheter

<b>STILLE:</b> eJLTV skal kunne kjøre helt stille i rundt 30 minutter, avhengig av fart og terreng.
STILLE: eJLTV skal kunne kjøre helt stille i rundt 30 minutter, avhengig av fart og terreng. Foto: Produsenten

Men hybridversjonen er ikke uten utfordringer. Batteripakken, elmotoren og overføringsenheten øker vekten med over et halvt tonn, ifølge Forbes. Det er ikke ubetydelig på en bil som allerede veier rundt 6,3 tonn, og kan gå ut over nyttelasten. Dessuten er det uklart om de elektriske komponentene gjør kjøretøyet med sårbart for elektromagnetisk puls og hacking.

– Vi har i flere år utviklet og testet hybridelektriske drivlinjer til våre tunge og middels tunge militærkjøretøyer, sier John Bryant, konserndirektør for Oshkosh Corporation og president for Oshkosh Defense.

– Med eJLTV kan vi tilby våre kunder en rimelig måte å elektrifisere deres lette, taktiske militærkjøretøyer uten at det går på bekostning av terrengegenskapene eller beskyttelsen som er nødvendig i militæroperasjoner, hevder han. 

I tillegg til USA, har Oshkosh Slovenia, Montenegro, Brasil og Litauen på kundelisten for JLTV, og ifølge Bryant kan komponentene for elektrisk fremdrift installeres på eksisterende JLTV-er med kun dieselmotor.

<b>BEDRE BESKYTTELSE:</b> JLTV skal gi soldatene om bord bedre beskyttelse enn det forgjeng­eren Humvee kunne gi. Humvee kommer av HMMWV, High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle. 
BEDRE BESKYTTELSE: JLTV skal gi soldatene om bord bedre beskyttelse enn det forgjeng­eren Humvee kunne gi. Humvee kommer av HMMWV, High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle.  Foto: Pentagon

Ny anbudsrunde

<b>VARIANTER:</b> JLTV-en kommer i forskjellige varianter. Dette er en Heavy Guns Carrier (HGC) utstyrt med en Javelin-avfyrings­modul for fire-and-forget panservernmissil og en Northrop Grumman light­weight 30mm kanon. 
VARIANTER: JLTV-en kommer i forskjellige varianter. Dette er en Heavy Guns Carrier (HGC) utstyrt med en Javelin-avfyrings­modul for fire-and-forget panservernmissil og en Northrop Grumman light­weight 30mm kanon.  Foto: Produsenten

Hverken US Army eller US Marines har bedt om en hybridelektrisk JLTV. Prototypen er produsert på Oshkosh´ eget initiativ. Antagelig forsøker selskapet å posisjonere seg før en ny anbudsrunde for leveranse av feltvogn til den amerikanske hæren. Oshkosh har ifølge Forbes levert 15 000 JLTV til det amerikanske forsvaret så langt, men hæren ønsker ytterligere 15 468 av JLTV-typen. Kontrakten skal ha en verdi på 6,5 milliarder dollar.

Det skal ikke være snakk om en helt ny type feltvogn, men en som bygger videre på Oshkosh-­plattformen. Ifølge National Defence Magazine er det den amerikanske hæren som eier rettighetene til plattformen. Målet med den nye anbudsrunden er å oppnå lavere enhetspris og med mer moderne teknologi inkludert. Det kan være snakk om utstyr som er blitt rimeligere siden 2015, som 360-graders kamera­overvåking og hill descent-kontroll. Hæren ønsker seg også varsling om ukjente objekter som veibomber. 

Humvee-produsenten AM General, General Motors Defense og buss- og lastebilprodusenten Navistar skal alle være interessert i å kapre kontrakten. 

<b>NORSK TEKNOLOGI:</b> Flere av JLTV-ene som eksporteres er satt opp med fjernstyrt Remote Weapon Station (RWS) fra Kongs­berg Defence &amp; Aerospace, som i den slovenske hæren (bildet). 
NORSK TEKNOLOGI: Flere av JLTV-ene som eksporteres er satt opp med fjernstyrt Remote Weapon Station (RWS) fra Kongs­berg Defence & Aerospace, som i den slovenske hæren (bildet).  Foto: Slovenske hæren

Endret fokus

I 2019 var leveringsplanen 49 000 JLTV til US Army og 9000 til US Marines innen midten av 2030, men leveringsperioden er forlenget til 2041. Humvee vil ikke bli faset helt ut med det første, og det er heller ikke sikkert at forsvarsbudsjettet åpner for over 50 000 JLTV. 

– Det blir garantert kutt. Kjøretøyet er designet og utviklet i en Afghanistan- og Irak-kontekst som ikke lenger er relevant, uttalte Secretary of the Army, Mark Esper, til Defense News i 2019. Han ble forsvarsminister i Trump-regjeringen senere samme år. 

Hovedårsaken skal være at det militæret fokuset er rettet mot den økte spenningen i forholdet til Russland og Kina.

Om Oshkosh Defense

<b>TYNGRE SKYTS:</b> Heavy Tactical Vehicle fra Oshkosh Defense. 

Er en del av Oshkosh Corporation med hovedkontor i Oshkosh i Wisconsin. Har 16 000 ansatte og produserer både militære og sivile kjøretøy. Selskapet ble grunnlagt i 1917 med en forretning tuftet på et firehjulstrekk-system patentert av William Besserdich og Bernhard Mosling. Det amerikanske forsvaret er fra før av en stor kunde på de litt større kjøretøyene med betegnelsen «Medium Tactical», «Heavy Tactical» og «MRAP», altså alt fra terrenggående lastebiler til mobile plattformer for tyngre våpen, og store pansrede kjøretøy.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 11 2022

Denne saken ble første gang publisert 09/03 2022, og sist oppdatert 09/03 2022.

Les også