Faststoff-batteri

Kinesisk selskap skal ha startet produksjon av faststoff-batteri

Faststoffbatteri lader på et øyeblikk og kan mangedoble rekkevidden på elbiler, men ingen har klart å masseprodusere teknologien. Før nå, hevder kinesisk selskap.

<b>BATTERIENES HELLIGE GRAL: </b>Kapasiteten på et batteri er en evig hodepine i alt fra mobiltelefoner til elbiler. Og jo større batteri, jo lengre ladetid. Såkalte faststoffbatterier kan imidlertid doble og tredoble kapasiteten i forhold til dagens batterier - og lade på et øyeblikk. Et kinesisk selskap hevder nå å ha både knekt koden for teknologien og startet produksjon av batteriene.
BATTERIENES HELLIGE GRAL: Kapasiteten på et batteri er en evig hodepine i alt fra mobiltelefoner til elbiler. Og jo større batteri, jo lengre ladetid. Såkalte faststoffbatterier kan imidlertid doble og tredoble kapasiteten i forhold til dagens batterier - og lade på et øyeblikk. Et kinesisk selskap hevder nå å ha både knekt koden for teknologien og startet produksjon av batteriene. Foto: Magnus Blaker
Sist oppdatert

Dagens batteriteknologi er en relativt gammel teknologi, og forskere jobber på spreng for å gjøre batterier mer effektive til en billigere penge.

I den forbindelse er såkalte faststoffbatterier nærmest en hellig gral i batteriindustrien. Utviklingen av litiumionebatterier står i praksis stille, mens den nye batteritypen kan være et sjumilssteg framover med mange ganger energitettheten, lading på minutter og nærmest ingen brannfare.

Problemet er at ingen foreløpig har klart å skape en metode for billig masseproduksjon av faststoffbatterier slik at de kan konkurrere med litiumionebatterier.

Det vil si, fram til nå, om vi skal tro det unge, kinesiske selskapet Qing Tao Energy Development Co. Selskapet springer ut fra Tsinghua-universitetet, som regnes for å være et av landets beste tekniske universiteter.

Ifølge kinesiske medier har Qing Tao Energy startet Kinas første produksjon av faststoffbatterier.

Kina vil skape internasjonal elbilindustri

Fabrikken ligger i byen Kunshan i Øst-Kina, et slag kinesisk motstykke til Silicon Valley. Fabrikken skal ha en kapasitet på 100 MWh i året, et tall som skal syvdobles i løpet av 2020.

Kina er på vei til å riste kraftig i motorindustrien når de fra 2019 innfører strenge føringer for å promotere såkalte «ny energi»-biler. De store bilprodusentene risikerer straff med mindre de når kvoter for null- og lavutslippsbiler eller de kjøper kreditt fra andre selskap som overgår sine kvoter.

En av hensiktene er å skape en internasjonal industri for kinesiske elbiler. Dersom landet er i ferd med å knekke koden for faststoffbatteri, er de ett skritt nærmere å nå det målet.

Ifølge Qing Tao Energy-sjef Nan Cewen har selskapets faststoffbatterier en energitetthet på over 400 Wh per kg. Til sammenlikning har de mest moderne litiumionebatterier en energitetthet på 250-300 Wh per kg. Selskapet skal være i samtaler med "flere store bilprodusenter om batteriene".

<b>BATTERIGIGANT: </b>Teslas batterifabrikk, Gigafactory 1 i Nevada i USA, skal ved utgangen av 2018 ha en kapasitet på 35 GWh i året. Her er det foreløpig litiumionebatterier som gjelder.
BATTERIGIGANT: Teslas batterifabrikk, Gigafactory 1 i Nevada i USA, skal ved utgangen av 2018 ha en kapasitet på 35 GWh i året. Her er det foreløpig litiumionebatterier som gjelder. Foto: Rich Pedroncelli (AP/Scanpix)

- Skeptisk

Sjefredaktør Fred Lambert i elbilbloggen Electrek er avventende til nyhetene fra Kina.

– Det er viktig å være skeptisk når selskap annonserer "batteri-gjennombrudd" fordi de ofte ikke fører til noe. Men denne gangen har de faktisk startet opp produksjon. Ingen har så langt klart å få i gang masseproduksjon av faststoffbatterier til en fornuftig pris, kommenterer han.

Sjefredaktøren understreker at prisen på batteriene ikke er kjent ennå. Heller ikke er 100 MWh i året egentlig snakk om masseproduksjon.

– Det er nok til mindre enn 2000 elbiler. Jeg legger dette i skuffen for "interessant utvikling", men tror ikke faststoffbatterier tar over helt ennå, skriver han.

<b>HEFTIG ELBIL:</b> Henrik Fisker, her foran konseptelbilen Fisker EMotion, hevder selskapet hans har knekt koden til faststoffbatteri i elbil. Det skal gi elbiler med 800 km rekkevidde og ladetid på ett minutt. Kritikere tror det ikke før de får se det, og kaller elbilen for «vakker vaporware».
HEFTIG ELBIL: Henrik Fisker, her foran konseptelbilen Fisker EMotion, hevder selskapet hans har knekt koden til faststoffbatteri i elbil. Det skal gi elbiler med 800 km rekkevidde og ladetid på ett minutt. Kritikere tror det ikke før de får se det, og kaller elbilen for «vakker vaporware». Foto: Fisker Inc.

– Elbiler med faststoffbatteri på veien innen 2023

Også den berømte bil-entreprenøren Henrik Fisker hevder han har knekt koden for faststoffbatterier.

I november 2017 annonserte Fisker Inc. at selskapet hadde utviklet en ny type elektrodestruktur i faststoff som skal gi batterier med 2,5 ganger energitettheten til litiumionebatterier, rekkevidde på over 800 km og ladetid på ett minutt.

– Batteriteknologien har utviklet seg voldsomt siden 2012, og vi har hatt et gjennombrudd i utviklingen av faststoff-batterier.

– Teknologien er der allerede. Først starter vi med produksjon av våre egne faststoff-batterier til mobiltelefoner. Årsaken til at det vil ta lengre tid før denne batteriteknologien finnes i elbiler, er at batteriene må skaleres opp, og store produksjonslinjer må på plass, sier Fisker.

– Men tro meg, elbiler med våre faststoff-batterier er på gata før 2023.

Flere store aktører forsker på faststoffbatteri

Også BMW, Toyota og Hyundai investerer i forskning på teknologien.

BMW har inngått en avtale med Solid Power, et nyoppstartet selskap med utgangspunkt i et batteri-forskningsprogram ved universitetet i Colorado. Så sent som i september 2018 sikret selskapet seg 170 millioner kroner i støtte for å fortsette utviklingen.

Toyota har ikke annonsert den store elbilsatsingen, men har planer om å lansere en helt ny elektrisk plattform basert på faststoffbatterier i 2022, skriver Reuters.

Avisen Korea Herald skrev i 2017 at Hyundai har startet et pilotprosjekt for den nye generasjonen batteri ved forsknings- og utviklingssenteret sitt i Namyang, og skal ha gjort framskritt med teknologien.

Denne saken ble første gang publisert 22/11 2018, og sist oppdatert 22/11 2018.

Les også