De nye strømmålerne

1,5 million elbiler sprenger strømnettet

Elbil-lading kan få hele strømnettet til å kollapse om få år.

I september 2018 var nesten halvparten av nyregistrerte biler i Norge en elbil. Om få år kan ladingen få hele strømnettet til å kollapse.
I september 2018 var nesten halvparten av nyregistrerte biler i Norge en elbil. Om få år kan ladingen få hele strømnettet til å kollapse.
Sist oppdatert

Lading av elbiler er en viktig årsak til at strømleverandørene ønsker å spre strømforbruket på flere timer i døgnet. Med for konsentrert massivt strømforbruk, kan kapasiteten i nettet ryke.

Ifølge Norges vassdrags- og elektrisitetsdirektorat (NVE) kan det oppstå behov for investeringer i nettet på mellom 30 til 60 milliarder kroner dersom tiltak for å spre strømforbruket ikke lykkes.

AMS, de nye automatiske strømmålerne, er vesentlige for å sikre stabile og trygge kraftleveranser i fremtiden, fordi de gjør det mulig å ta ulik pris for nettleien fra time til time. Ifølge teorien skal da høyere priser om ettermiddagen føre til at flere flytter sitt en del av sitt forbruk til tider på døgnet da prisene er lavere. Dette er hovedteorien bak AMS-satsingen til en prislapp på 10 milliarder kroner.

Les også: Er din nye strømmåler en dødsfelle?

Nettkapasiteten når mange bruker mye strøm samtidig, vil bli sprengt uten justeringer i strømforbruket, varsler NVE.

Elbil-lading og smarthusløsninger krever mye strøm, mens mer alternativ fornybar energi som solenergi og vindkraft gjør nettkapasiteten mer uforutsigbar.

I 2030 blir det kritisk

AMS: De nye strømmålerne skal motivere oss til endre strømforbruket, håper NVE.
AMS: De nye strømmålerne skal motivere oss til endre strømforbruket, håper NVE. Foto: Morten Solli

– I 2030 kan 1,5 million person- og varebiler trenge strøm fra nettet. Hvis ladningen skjer når nettet har god kapasitet, som om natten, har NVE-analyser vist at strømnettet er godt rustet.

Men etter jobb-lading kan få nettet til å knekke sammen:

- Skjer ladningen ved at alle lader rett etter jobb, kan strømnettet få betydelige kapasitetsutfordringer, og potensielt behov for store nye investeringer, sier Torfinn Stulen Jonassen, seksjonssjef for regulering av nettjenester i NVE.

Stulen Jonassen bruker bilparken i Drammen med rundt 50.000 biler som eksempel:

– Dersom kundene ikke stimuleres til å lade når nettet har god kapasitet, kan utviklingen medføre 1–2 milliarder kroner i nødvendige investeringer for at nettet skal takle forbruksveksten, sier han.

- Flaks om AMS funker

Men nordmenn er bortskjemt med lav strømpris, og vant med sesongmessige svingninger i prisen. Ikke engang en sesongmessig dobling av kraftprisene, som i 2018, har fått nordmenn til å skru av strømmen.

Om AMS og differensierte strømpriser skal være nok til å få folk til å flytte strømforbruket sitt, er det mange som er skeptiske til.

Konsernsjef Eimund Nygaard i Lyse har begrenset tro på effekten de nye målerne:

– Jeg er tvilende. Kraftproduksjonen i Norge er god, og vi kommer ikke til å ha noe underskudd på mange år. Strømprisene er ikke høye nok i Norge, og forskjellene i løpet av et døgn for små til at folk kommer til å bruke den nye innsikten til å endre sitt forbruk, sier Nygaard.

Han tror heller at det som skaper et mer rasjonelt strømforbruk er gode automatiserte tjenester som kommuniserer direkte med kraftnettet, samt smarthusløsninger. Økt elbil-bruk kan motivere til strømsparing, mener Nygaard, men understreker:

– Det er i så fall flaks. Ingen forutså dette da det ble bestemt at alle skulle ha AMS.

Denne saken ble første gang publisert 21/10 2018, og sist oppdatert 22/10 2018.

Les også