Adidas miCoach

PRØV SELV: Du kan registrere deg på Micoach for prøve ut treningsplanleggeren uten å kjøpe Pacer. © FOTO: Skjermdump

Kort sagt:

+ Effektivt treningssystem

+ Gir maksimalt utbytte av løpeturen

+ Tilpasser seg helt til din form


- Ikke så bra til annen trening enn løping

- Mangler GPS-sporing

Det er en kald kveld, og jeg er på vei ut av leiligheten og ned trappa for å fortsette testingen av Micoach Pacer.

Jeg er allerede halvannen uke inn i treningsprogrammet som Micoach har satt opp. Jeg unngår å trene feil og er i ferd med å begynne å føle meg som en løper.

Musikken er allerede i gang når treneren min bryter inn: «Welcome to Micoach. Searching sensors. Stride sensor found. Heart rate monitor found. Select workout».

Jeg visste fra før at intervalltrening gir rask stigning i formen. Men det finnes utallige måter å gjøre det på, og hva funker best?

Dagens Micoach-økt er intervalltrening i såkalte grønne intervaller, med tre ti-minuttere i sånn passe høyt tempo. Treneren avbryter musikken igjen. «Begin workout. Speed up to blue zone, eight minutes».

Les også: Stor test av pulsklokker (2008)

Dette er Micoach

Systemet består av en skrittsensor, som festes på skosnøret eller legges under innleggssålen i en kompatibel joggesko, et helt vanlig pulsbelte og en liten enhet som lagrer data og gir deg tilbakemeldinger underveis.

Å trene med pulsklokke krever god kunnskap om riktig trening pulssoner for at den skal være effektiv. Med Micoach kan du sette i gang uten denne kunnskapen.

Du får tilbakemeldinger rett på øret, basert på hvordan puls- og skrittfrekvensen forholder seg til et forhåndsdefinert opplegg.

Det Nike+ mangler

Den personlige tilpasningen og god programvare skiller den fra konkurrenten Nike+, systemet som benyttes sammen med en Ipod eller Nike Sportsband

Klikk.no har testet Nike+ med Ipod Nano tidligere, og også dette fikk oss hekta på løping.

Nike+ gir deg tid, snittfart og distanse og treningsdagbok på Nike+-weben.

I sommer kom et pulsbelte spesielt tilpasset Nike+- , og i september lanserte Nike en GPS-app for Iphone.

Men Nike/Ipod har ennå ikke kommet opp med programvare som utnytter løpsdataene bedre, slik at du for eksempel kan bruke systemet til effektive intervall-økter .

Treningsprogrammene som finnes er gode, men få og statiske, altså ikke intergrert med dingsen eller tilpasset akkurat ditt nivå.

Adidas miCoach Pacer

KNOCK-OUT PÅ NIKE: Nike var smarte nok til å ta en telefon til Apple når de hadde Nike plus på tegnebordet, og sammen med iPod skapte de en ny joggebølge. Men nå er Adidas ute med et treningssystem som slår Nike langt ned i joggeskoene. Systemet består av pulsmåler, skritteller, en ¿kommandoenhet¿ og meget bra programvare. © FOTO: Adidas

Personlig trener

Det er her Micoach Pacer briljerer - dingsen er enkel, bitteliten og har bare noen ytterst få knapper.

Hvis du vil høre på musikk mens du løper, kan du koble til hvilken som helst MP3-spiller eller mobiltelefon via mini-jack.

Før bruk skal Micoach Pacer kobles til en PC eller Mac for å sette opp et treningsprogram.

websiden til Micoach velger du et mål, som kan være alt fra å gå ned i vekt eller delta i et maraton eller en 5-kilometer til bare å vedlikeholde formen (du kan sette opp treningsprogram her også uten å bruke Micoach-utstyret).

Etterpå forteller du programmet hvor lange treningsturer du er komfortabel med, hvor ofte du vil trene og når du vil at treningsuken skal starte.

Deretter blir du servert et detaljert treningsprogram der hver økt har forskjellige pulssoner som du skal ligge i underveis.

Adidas miCoach Pacer

OVERSIKT: Resultatet av treningsøktene lagres i en oversiktlig og detaljert treningsdagbok på nettet. Detaljene kan deles på Facebook, hvis du vil. © FOTO: Skjermdump

Google Earth

INGEN GPS: Rutene dine kan tegnes opp manuelt. Import av GPS-sporlogg hadde vært mye enklere. © FOTO: Skjermdump

12-minutters test

Første økt bør være en test der Micoach pisker deg gjennom en 12 minutters tur der du gradvis skal øke tempoet helt til maks.

Resultatet bestemmer hvor dine Micoach-pulssoner ligger i antall hjerteslag - blå, grønn, gul og rød sone.

Dermed passer systemet på at du hele tiden ligger i rett pulssone den bestemte økten - løper du for sakte eller for fort, får du beskjed: «Speed up» eller «Slow down».

Inspirerende

Åtte minutter ut i treningsturen denne kvelden avbryter treneren den lette joggingen i blå sone.

«Speed up to green zone, ten minutes». Etter hvert som svetten begynner å sile blir jeg nysgjerrig på hvordan jeg ligger an, og trykker på den store senterknappen på Pacer-enheten.

Jeg får opplest hvor langt ut i økta jeg er, hvilken puls og pulssone jeg ligger i, hvor mange kalorier jeg har forbrent og hvor langt jeg har løpt.

Tilbakemeldingen konstaterer at jeg allerede halvannen uke ut i treningsprogrammet har begynt å kjenne opplegget og min egen form såpass godt at jeg kjapt kommer opp i riktig pulssone og klarer å ligge der med overraskende jevn belastning gjennom de ti minuttene.

- Sett ned farta

Etter de ti minuttene dempes musikken igjen. «Slow down to blue zone, three minutes».

Vel hjemme, etter tre slike ti-minuttere, kobler jeg Pacer-en til PC-en og konstaterer at jeg har satt rekord!

98% av treningsøkten på 50 minutter har vært innenfor de to pulssonene som var satt opp for økten. Under «Feedback» i treningsprogrammet skriver Micoach «Keep it up! You make it look easy».

For meg som trives aller best på ski eller sykkel langt inne i marka, har Micoach Pacer dermed lykkes i å gjøre løping, som jeg egentlig synes er gørr kjedelig, morsomt og inspirerende.

Adidas Salvation

KOMPATIBEL: Hvis du har kikket på Adidas-joggesko i butikken i det siste, har du kanskje lagt merke til et klistremerke som sier Micoach Cmpatible. Det betyr at skrittelleren får plass under innleggssålen. Alternativt kan den festes på skosnøret, som her. Festeklips følger med. © FOTO: Tron Høgvold

For løpere

Adidas Micoach er et treningssystem for løping. Bare løping. Men du kan ta med deg systemet ut på sykkel- eller skitur også, ved å la systemet ignorere at du ikke har med deg skrittsensoren.

Har du for eksempel en smarttelefon med GPS, kan du bruke den til å logge avstand og legge inn dette manuelt i treningsdagboken etterpå.

Men kjøp ikke Micoach med mindre du løper mye eller har som mål å løpe mer.

Pass også på når du setter opp treningsprogrammet. Micoach spør hvor mye du er komfortabel med å trene, men tar det for gitt at denne treningen er løping.

Jeg aksepterte et program med fire økter i uken uten å blunke, men glemte å tenke at jeg bare var vant med å løpe en gang eller to i måneden! Det burde programmet advart meg mot.

Selv med proffutplukkede high-end-sko fikk jeg ufattelig vondt i beina etter en måneds tid, og måtte avbryte programmet halvannen uke før jeg kunne løpe videre.

Maks utbytte

Konklusjonen er likevel klinkende klar: Ingen annen treningsgadget har gitt meg bedre treningsutbytte.

Formutviklingen har vært super, og jeg er overbevist om at nøkkelen til dette er Micoach sin evne til å sørge for en vanvittig god pulsdisiplin gjennom en serie med personlig tilpassede treningsøkter.

Kjøp og løp!

Les også:

Nike+ med pulsbelte: bare nesten perfekt treningspakke

Ingrid Kristiansens beste treningstips

Grete Waitz' tips til kjøp av løpesko

Derfor er intetrvalltrening så effektivt

Beste Iphone til nå

Les hele saken
www.adidas.com/micoach




">

Spesifikasjoner

Produsent Adidas
Pris 1199

Konklusjon

Ingen annen treningsgadget har gitt bedre treningsutbytte.

Formutviklingen har vært super. Nøkkelen til dette er at Micoach sørger for en vanvittig god pulsdisiplin gjennom en serie med personlig tilpassede treningsøkter.

www.adidas.com/micoach




Vår karakter

Hallvard Lunde, redaktør

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!