Etter å ha danket ut konkurrenter som Playstation 3 og Xbox 360 på salgslistene, er det duket for litt dårlig PR for den japanske spillsuksessen. Selskapet bak Wii er nemlig den desiderte verstingen på Greenpeace' årlige miljøbarometer, som måler hvor flinke eller eller dårlige elektronikkselskapene er på å kutte ut farlige stoffer og gifter i sine produkter.

Målingen er mye omtalt, og har blant annet påvirket Apple til å skjerpe sin miljøprofil, hevder Truls Gulowsen, leder i Greenpeace Norge.

- All elektronikk inneholder miljøfarlige avfallsstoffer. Men noen av disse selskapene har tatt dette på alvor i et år år nå. Det vi ser nå er at forskjellen mellom de som gjør en ordentlig jobb og de som lar det være. En av grunnene til at vi nå har med tatt med Microsoft og Nintendo, som lager populære spillkonsoller, er nettopp at de virker totalt uinteressert i dette, sier Gulowsen til Klikk.no.

LES OGSÅ: Musikkmobiler stråler mest

For et par pår siden var Apple den desiderte verstingen. Men Apple har begynt på et grundig arbeid for å kutte i bruken av farlige stoffer, og resultatene begynner å komme nå, ifølge Greenpeace.

- De har vært åpne på hva produktene inneholder og villig delt informasjon om sine planer med oss, sier Gulowsen.

Klar versting

Nintendo scorer ynkelige 0,8 av 10 mulige poeng på skalaen. Selv om selskapet har kuttet ned på enkelte giftstoffer (eftalater) og har lovet seg selv å kutte helt ut bruken av PVC, er målsetningene uten konkrete tidsfrister.

Nionendo er helt uinteressert i å gjøre noe med innholdet av bly og kvikksølv i produktene, hevder Gulowsen.

Konkrete opplysninger om utslipp av CO2-gasser er ikke oppgitt. Selskapet hevder å ha redusert utslipp av CO2 og andre drivhusgasser med 2 prosent siden i fjor, men medgir at økt produksjon ga en utslippssøkning på 6 prosent i 2006, skriver Greenpeace i sin omtale av Nintendo.

Nokia på topp

Finnenes mobilverdensleder Nokia kan nå også pynte seg med en miljøkonge-tittel.

En av årsakene er at selskapet har igangsatt et pomfatten retursystem for sine produkter i India. I tillegg har Nokia gjort krafttak i å redusere utslippene. Et av målene nå er at alle nye mobiltelefoner skal være helt fri for mromerte flammehemmere i løpet av 2009. Nolia får også skryt for miljøvennlige ladere og bruk av fornybare energikilder. Derimot bør de bli flinkere til å resirkulere sine produkter, mener Greenpeace.

Målingen viser at de som har en plan for hva de skal gjøre med sine miljøfarlige stoffer, og har jobbet med dette over tid. nå begynner å oppnå resultater.

- Det er fint, selv om mye gjenstår. Vi kan ikke forlange at alle skal kvitte seg med alle farlige stoffer over natta. Derfor gir vi honnør til de som har lagt konkrete planer for å kutte i bruken av fawrlige stoffer og erstatte dem med trygge substitutter, sier Truls Glowsen.

=

STORT SPRIK: Barometeret viser at det er stor forskjell på de som har begynt å jobbe aktivt med å miljøproblemene og de som viser liten interesse for dette.

Slik kommer de ulike selskapene ut i Greenpeace' miljøranking (poeng av 10 mulige i parentes):

  1. Nokia (7)
  2. Samsung (5,7)
  3. Fujitsu Siemens (5,5)
  4. Sony Ericsson (5,3)
  5. Sony (5,3)
  6. LG (4,9)
  7. Toshiba (4,7)
  8. Dell (4,7
  9. HP (4,7)
  10. Acer (4,5)
  11. Panasonic (4,5)
  12. Philips (4,3)
  13. Apple (4,1)
  14. Lenovo (4,1)
  15. Motorola (3,7)
  16. Sharp (3,1)
  17. Microsoft (2,2)
  18. Nintendo (0,8)
Les hele saken
Les alt om:

Hallvard Lunde, redaktør

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!