Syltynn og elegant

MacBook Air 13 (2010)

Da vi testet første utgave av MacBook Air syntes vi produktet var sånn passe. Nå har Apple sluppet en oppgradering som får oss til å åpne øynene.

UNIBODY: Utførelsen er i aluminium unibody, noe som gjør at den er godt rustet mot hverdagslig slitasje. Tørk den av og den ser nesten ny ut etter lang tids bruk.
UNIBODY: Utførelsen er i aluminium unibody, noe som gjør at den er godt rustet mot hverdagslig slitasje. Tørk den av og den ser nesten ny ut etter lang tids bruk. Foto: Nicholas Paulik
Sist oppdatert

Spesifikasjoner: MacBook Air

Prosessor: Intel Core 2 L9400 1,83 GHz

Chipset: Nvidia MCP89

Minne: 1 GB + 1 GB DDR3-1066 (533 MHz)

Skjermkort: Nvidia GeForce 320M

Skjerm: 13,3 tommer (blank)

Skjermoppløsning: 1440 x 900 (16:10)

Harddisk: Apple TS256C 256 GB SSD

Optisk drev: Nei

Nettverk: 802.11a/b/g/n (Broadcom BCM43224AG)

Lyd: Nvidia MCP89 HD Audio

Batteri: 50 Wh (integrert)

Operativsystem: Mac OS X Snow Leopard

Porter/layout

Venstre side: Strøm, USB hodetelefon

Høyre side: Minnekortleser, USB, mini DisplayPort

Baksiden: Viftegrill

Dimensjoner: 325 mm x 227 mm x 3-17 mm

Vekt: 1,32 kg

Annet: Webcam (iSight)

Bluetooth versjon 2.1

Minnekortleser (SD, SDXC, SDHC)

Hele 16 måneder skulle det gå før Apple fikk ut fingeren og slapp den etterlengtede oppgraderingen av MacBook Air.

Vi mente at Apple ofret for mye ytelse og funksjonalitet forrige generasjon MacBook Air.

Dette er Apple sin særdeles tynne og lette modell, og i tillegg til 13-tommeren vi tester her, finnes det en 11-tommer.

Selv om Apple fremdeles benytter seg av den gamle Core 2-prosessorer, har det kommet en del spennende oppgraderinger.

Det kanskje viktigste er at hele serien nå baseres utelukkende på SSD-teknologi.

Det går med andre ord ikke an å få MacBook Air med tradisjonelle harddisker slik vi til nå har funnet på Apples bærbare PC-er.

Del

Tynn

Et av de viktigste selgepunktene til MacBook Air er at den er tynn og lett.

Apple mener alvor på dette området, og i åpnet tilstand kan du nesten skjære brød med lokket.

Ergonomien på musa og tastaturet er upåklagelig.

Apple har den samme store og gode museflaten som på resten av maskinene sine, som har en del hendige gesturer du kan bruke i Mac OS X.

Ved normal bruk avgir maskinen bare en veldig svak sus fra viften, som bare høres hvis du sitter i et helt stille rom.

Vi forsøkte å belaste maskinen maksimalt, noe som fikk vifta til å spinne opp en del.

Maskinen blir da veldig hørbar, med en anelse av høyfrekvent piping i bakgrunnen.

Heldigvis er det innenfor tålelige nivåer, og det skal veldig tung belastning til før den spinner opp såpass.

Store deler av maskinen holder seg kald, men akkurat ved utblåsingen bak blir den så varm at det er ubehagelig å holde der.

Dette området strekker seg fra de øverste syv funksjonstastene på midten og inn mot skjermen.

Her skal du normalt ikke holde fingeren over lengre perioder uansett, og det virker som om det er meningen at den varme luften skal blåses mest mulig oppover slik at maskinen fremdeles kan has i fanget.

På hvert hjørne

Skjermen er på listen over ting vi gledet oss mest over ved oppgraderingen.

Det er riktignok fremdeles et TN-panel fremfor IPS, som på MacBook og MacBook Pro.

Samtidig er det mye bedre enn mange av TN-panelene som brukes på majoriteten av dagens bærbare.

Og ikke minst, skjermen støtter oppløsningen 1440 x 900 på 13-tommeren, noe som gir mye bedre oversikt enn med 1280 x 800.

Mac OS X bruker store fonter, så det blir ikke noe problem å lese teksten med denne oppløsningen heller, og vi håper 1440 x 900 i det minste kommer som tilvalg på MacBook og MacBook Pro etter hvert.

Lyden på MacBook Air overrasket oss en del.

Det er begrenset hvor mye trøkk det er mulig å få til på en så liten maskin, men man kan stille volumet opp ganske høyt og beholde noenlunde klar lyd allikevel.

Maskinen har nå fått seg en ekstra USB-port på venstre side, samt minnekortleser på høyre.

SPARSOMT: Du kjøper ikke MacBook Air hvis du ser etter masse tilkoblings- og oppgraderingsmuligheter.
SPARSOMT: Du kjøper ikke MacBook Air hvis du ser etter masse tilkoblings- og oppgraderingsmuligheter. Foto: Nicholas Paulik

Bortsett fra det har du bare ladeplugg, Mini DisplayPort og minijack. Noen vil kanskje si det er sparsomt, men det vi helst skulle hatt var USB 3.0 siden dette er en ny maskin.

Testresultater :MacBook Air

3DMark Vantage: E6338

PCMark Vantage: 4908

PCMark Vantage - Gaming: 5306

PCMark Vantage - HDD: 19528

x264 Benchmark HD pass 1: 26,01 fps

x264 Benchmark HD pass 2: 6,38 fps

Futuremark Peacekeeper: 1908

WinRAR Benchmark: 993 KB/s

Windows Experience Index: 5,3

BatteryEater - Classic: 7t 02m

BatteryEater - Reader: 2t 14m

Batterilevetiden har fått seg en forbedring siden sist også.

Ved vanlig bruk klarer vi 7 timer. Det er veldig bra med tanke på størrelsen til maskinen, men vi skulle gjerne sett at Apple tilbød et eksternt batteri man kan koble til for dem som trenger mer juice enn det integrerte batteriet leverer.

Valgmuligheter

Når du bestiller har du mulighet til å gjøre ulike valg, med tanke på skjermstørrelse, harddisk og prosessor.

TYNN: På det tykkeste er den kun 1,7 cm, og vekten er på beskjedne 1.32 kg. Her står den rygg mot rygg med Acer Aspire 3820TG.
TYNN: På det tykkeste er den kun 1,7 cm, og vekten er på beskjedne 1.32 kg. Her står den rygg mot rygg med Acer Aspire 3820TG. Foto: Nicholas Paulik

Apple har også tatt kritikken til seg og lar deg nå bestille maskinene med 4 GB RAM. Det er verdt å merke seg at det må gjøres når du bestiller, siden minnet må loddes på og kan derfor ikke oppgraderes i ettertid.

Av installert programvare finner vi blant annet iLife-pakken, som har iPhoto, iMovie og Garageband hvis du ønsker å leke deg med bilder, film og musikk.

Systemet virker lynende kjapt som standard, både fordi det ikke kommer med masse tiggervare og fordi det har SSD.

STRØKEN: Snur du maskinen ser du at den er nesten helt flat, fremfor å ha masse luker, luftehull og klistremerker.
STRØKEN: Snur du maskinen ser du at den er nesten helt flat, fremfor å ha masse luker, luftehull og klistremerker. Foto: Nicholas Paulik

Denne saken ble første gang publisert 05/11 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også