Det er drøyt 20 år siden planene om et elektronisk billettsystem for all kollektivtransport i Oslo-området tok form, og snart tre år siden systemet Flexus skulle vært i full drift.

Noen hundre personer tester nå billettsystemet. Men det er bare månedskortfunksjon som virker foreløpig. Flexus er langt fra klart til håndtere kontantbeløp og andre betalingsformer, selv etter snart halvannet år med testing.

- Det blir ingen Big Bang-dato for lanseringen, det kan jeg si sikkert. Vi har sluttet for lengst å opp gi én dato når alt skal være klart. Og jeg tviler på at hele systemet er i full drift før i 2009, sier Hans Andreas Fristad i Ruter AS:

Men det er mulig at Flexus-systemet kan tas i bruk av månedskortbrukere om ikke altfor lenge, antyder han.

Betaler for å teste

Ruter AS har siden mai 2007 invitert privatpersoner til å delta i utprøvingen av det nye systemet, i tillegg til at systemet testes av ansatte i Sporveiene.

Noen hundre brukere tester månedskortfunksjonen i Flexus-kortene. Det må de betale 500 kroner for, 50 kroner mindre enn hva det koster å kjøpe et ordinært månedskort.

Ikke alle testere er strålende fornøyd med dette. "Ruter er smålige" skriver en blogger, som også beskriver en rotete og dyr telefontjeneste beregnet på tilbakemeldinger fra testerne.

- Nå er nok månedskort-testingen nær ferdig. Det er høyst frivillig og testerne får altså en rabatt på ti prosent. Men rabatteringen var langt større enn det i begynnelsen av testperioden. Da betalte testerne bare et par hundre kroner, sier Fristad.

SNART PÅ MÅNEDSKORT: - Det er mulig vi kommer til å lansere Flexus for månedskortbrukere om ikke så altfor lang tid. Men jeg kan ikke oppgi noen dato, sier Hans Andreas Fristad, redaktør i Flexus AS. © FOTO: Ruter AS

Dårlig grensesnitt

Etter en lang testpriode skal programvaren som betjener Flexus skiftes ut, fordi den som har vært, fungerer for dårlig.

- Det pågår en kontinuerlig forbedring av grensesnittet, sier Fristad.

Slik forklarer Ruter AS situasjonen på sin informasjonsside for Flexus-testerne:

"Salgsautomatene på T-banestasjonene har et dårlig brukergrensesnitt, og det har vært jobbet en stund med en helt ny programvareversjon. Den nye versjonen tester mye bedre enn dagens i laboratorieomgivelser, og den forventes å være på plass på salgsautomatene i september.Tips: I mellomtiden kan du prøve med å trykke et par centimeter over det punktet hvor du mener det er mest naturlig å trykke."

Brøt anbudsregler

Problemene med å få systemet på skinner, skyldes blant annet at de tre partene som innledet samarbeidet, NSB, Oslo Sporveier og Stor-Oslo lokaltrafikk, valgte hvert sitt billettsystem før de begynte arbeidet med å finne en felles teknisk plattform.

I tillegg har ikke prosessen fulgt regelboka fopr innkjøp. En rapport fra Kommunerevisjonen i Oslo i vår viste at Oslo Sporveier flere ganger har brutt anbudsreglene for offentlige innkjøp.

Det kommunalt eide selskapet har delt ut kontrakter uten at det har vært reell konkurranse om oppdragene.

- Det har vært mye surr, sier Frode Jacobsen (Ap), som leder Kontrollutvalget i Oslo kommune.

Brøt loven

Bystyret konkluderer i sin gjennomgang av rapporten med at leverandøren av billettsystemet har fått urettmessige konkurransefordeler og at prosessen ikke har vært i samsvar med loven om offentlige anskaffelser.

I tillegg er det gjort direkte innkjøp for ni millioner kroner, som etter reglene skulle vært konkurranseutsatt.

Dette kan ha ført til at prislappen har blitt høyere enn nødvendig. På toppen av det hele har det vært stor intern misnøye med leverandøren som Sporveiene endte opp med, franske Thales.

Saken er nå oversendt finanskomiteen og samferdsels- og miljøkomiteen i bystyret.

Uavklart

Fortsatt er det mye som er uklart med hvordan systemet til slutt vil fungere. Det er verken bestemt hvordan prisene skal settes og hvordan kortet skal fungere for enkeltbilletter og andre alternativer til månedskort, oppplyser Fristad.

Dessuten må NSB, Stor-Oslo lokaltrafikk og Ruter As bli enige om et felles prisregime.

- Vi vil også få en elektronisk enkeltbillett, Impuls, beregnet på de sporadisk reisende. Men enkeltbilletter vil bli minst like dyrt som i dag. Vi håper at vi kan lansere et felles prissystem neste år, sier Hans Andreas Fristad.

Det er selskapet med det klingende navnet Kollektivtransportproduksjon (tidligere Oslo Sporveier) som har ansvaret for at systemet er teknisk klart for å settes i drift, og som er ansvarlig for de økonomisk kritikkverdige forholdene nevnt over.

Store kostnader

Det er ikke kjent hvor mye utsettelsene av det nye billettsystemet har kostet Oslos skattebetalere. Ifølge Aftenposten har bare vedlikeholdet av og hærværk på de ubrukte automatene kostet mangfoldige millionbeløp.

Kollektivtransportproduksjon, som har det økonomiske og driftsmessige ansvaret, har ikke besvart Klikks henvendelser i forbindelse med denne artikkelen.

Les hele saken

Hallvard Lunde, redaktør

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!