Fujitsu Siemens er lei av den anonyme og grå tilværelsen i butikkenes PC-hyller. For et par år siden gikk det opp for den tyske dataprodusenten at deres produkter var umulige å skille fra mengden, og bestemte seg for å tenke nytt. Det har resultert i et nytt design, som ble presentert på en pressekonferanse i Frankfurt forrige uke.

Kvalitet vanskelig å selge

- Markedet for dataprodukter er blitt tøffere, og det er blitt vanskeligere å selge bare på ytelse og kvalitet. Det sier Barbara Schädler i Fujitsu Siemens. Hun sier det nye designet på en bedre måte skal vise folk produktenes verdi. På den måten håper de også å få folk til å være villige til å betale mer for en datamaskin.

- Våre undersøkelser med det nye designet viser at når prisen blir satt opp 15 prosent, er det bare 5 prosent av kundene som velger bort produktene, sier Schädler.

Enklere produktnavn

Samtidig med lanseringen av det nye designet, kommer selskapet med en rekke nye produkter. Nå skal også produktnavnene forenkles. Tidligere hadde selskapet 13 ulike produktfamilier, nå står de igjen med fire. Alle produkter vil fra nå av falle inn i familiene Amilio, Esprimo og Primergy. I tillegg vil Lifebook-navnet bestå, og disse vil heller ikke bli omfattet av det nye designet i første omgang.

Les hele saken

Hallvard Lunde, redaktør

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!