Brotal utfordring

1600 tonn tung ingeniørbragd

Du bygger ikke en firefelts vei under en av Norges mest trafikkerte jernbanestrekninger sånn helt uten videre. I sommer − mens passasjerer har svettet på bussen eller blitt sendt på lange omveier − har en floke på 1600 tonn blitt løst i Drammen med kjempekrefter og 240 hjul.

<b>HALVVEIS:</b> Jernbaneunder­gangen i Drammen ble støpt ved siden av stedet den skal lede pasienter, helsepersonell og besøkende til det nye sykehuset i Drammen. I slutten av juli ble undergangen fraktet fra plassen oppe til venstre i bildet, snudd og frem til sin endelige posisjon oppe til høyre. Hele flyttingen sørget Bjørn Even Akre (innfelt) i flyttebyrået Sarens for med fjernkontroll.
HALVVEIS: Jernbaneunder­gangen i Drammen ble støpt ved siden av stedet den skal lede pasienter, helsepersonell og besøkende til det nye sykehuset i Drammen. I slutten av juli ble undergangen fraktet fra plassen oppe til venstre i bildet, snudd og frem til sin endelige posisjon oppe til høyre. Hele flyttingen sørget Bjørn Even Akre (innfelt) i flyttebyrået Sarens for med fjernkontroll.
Sist oppdatert

I årevis har det vært klart at Drammen skal få nytt sykehus. Nesten like lenge har det vært klart at sykehuset skal ligge på Brakerøya like utenfor sentrum. Men hvordan skal man komme seg til sykehuset? For mellom sykehustomten og byen går Drammenbanen – to spor som sammen utgjør en av Norges mest trafikkerte jernbanestrekninger. Og du graver ikke et hull under en slik jernbanelinje uten videre.

Måtte holde ruten

Men i sommer har en ingeniørbragd vært gjennomført med stil – og med en avslutning i sakte kino.

Entreprenøren AF tjuvstartet: Mens lokaltog, flytog, intercitytog, fjerntog og godstog dundret forbi Brakerøya, bygget entreprenøren en firefelts jernbaneundergang ved siden av jernbanelinjen. I juni startet forberedelsene flytte betongkonstruksjonen på 1600 tonn fra byggeplassen og ned under jernbanelinjen.

Umiddelbart etter at togene ble stoppet på Drammenbanen for det som er blitt en årlig tradisjon mellom Asker og Drammen, ble skinnegangen kuttet to steder og flyttet med sviller noen titalls meter unna ved hjelp av Bane Nors spesialmaskiner. Kjøreledning og ledningsmaster ble demontert. Så rykket gravemaskinene inn.

Først ble et tilstrekkelig dypt hull gravd under jernbanetraseen. Deretter dukket pelemaskin og spuntestål opp på plassen. 

<b>ENDELIG PÅ PLASS:</b> Med millimeterpresisjon ble 1600 tonn betongkonstruksjon plassert der jernbanelinjen nå igjen går forbi Brakerøya. Flytteoperasjonen tok halvannen time.
ENDELIG PÅ PLASS: Med millimeterpresisjon ble 1600 tonn betongkonstruksjon plassert der jernbanelinjen nå igjen går forbi Brakerøya. Flytteoperasjonen tok halvannen time.

Dagbøter

Fra byggeplassen der broen ble bygget, ble det anlagt en rullebane med betongdekke. I løpet av én helg ble 1700 kubikkmeter betong fraktet til Brakerøya for støping av en metertykk bunnplate for transport av undergangen. Drøyt 4000 tonn betong ble fordelt over armeringsjern med høy presisjon. For her var det ikke rom for prøving og feiling: Arbeidene måtte være ferdig og betongen tilstrekkelig herdet for flytting og plassering av den nye undergangen i tide til at jernbanelinjen kunne legges tilbake og master, kjøreledninger og signalanlegg monteres opp igjen. Og det før 9. august når jernbanelinjen skulle åpnes igjen. 

Norske togpassasjerer har blitt vant til et tilsynelatende avslappet forhold til rutetabeller og -tider fra jernbaneselskapenes side. I dette tilfelle hadde verken entreprenør eller andre eksperter tilsvarende rom for skylde på signalproblemer, kryssende trafikk eller personellmangel. Ifølge nyhetsnettstedet Drammen24 som først omtalte operasjonen, hadde Bane NOR gjort det klart at forsinkelser som ikke skyldtes dem ville utløse dagbøter.

Sats: 30 000 kroner − per på­begynt kvarter etter tidsfristen.

240 hjul

20. juli var eksamensdag − både for entreprenører, planleggere Bane NOR og sykehusbygger Helse Sør-Øst. For ikke å snakke om tungtransportekspertene i selskapet Sarens. Da skulle den ferdig støpte undergangen på 1600 tonn flyttes 300 meter, svinges og fraktes i en ny retning. 

<b>STERKE KARER:</b> Man må ikke hete Bjørn for å flytte betong­konstruksjoner, men det hjelper, fleiper Bjørn Even Akre nr. 2 fra venstre) Her med fra venstre Bjørn Tveraas, Bjørn Stefan Rycklund og Christer Axelsson.
STERKE KARER: Man må ikke hete Bjørn for å flytte betong­konstruksjoner, men det hjelper, fleiper Bjørn Even Akre nr. 2 fra venstre) Her med fra venstre Bjørn Tveraas, Bjørn Stefan Rycklund og Christer Axelsson.

Fire kjøretøyer med til sammen 240 svingbare, punkteringssikre hjul og kraftfulle løfteanordninger skulle gjøre jobben.

− SPMT kalles hengerne i bransjen, og brukes ellers veldig mye til offshore- og andre maritime installasjoner, forklarer Bjørn Even Akre i Sarens.

<b>HURTIGARBEIDENDE:</b> På få uker mens togene sto skulle jernbanelinjen kuttes opp og grunnen under fjernes for å ta imot undergangen som sto ferdig støpt bak og ventet.
HURTIGARBEIDENDE: På få uker mens togene sto skulle jernbanelinjen kuttes opp og grunnen under fjernes for å ta imot undergangen som sto ferdig støpt bak og ventet.

Fjernstyring

SPMTene består av vogner med fem akslinger i hver. 60 slike vogner ble fraktet inn til Drammen med semitrailere fra Sarens operasjoner i blant annet Belgia, Polen og Verdal. På Brakerøya ble de koblet sammen til fire tog med hver sin dieselmotor med 600 hestekrefter som sørget for både løfteevne, sving og fremdrift. Bjørn Even Akre med til sammenligning styrte det med nesten yndige, delikate spaker på en trådløs fjernkontroll.

− Totalvekten på løftet var 2100 tonn, inklusive hengere, forteller Akre. Det var småtteri for utstyret som har en samlet løfte- og flyttekapasitet på nesten 2900 tonn.

− Vi må ha litt slingringsmonn for sikkerhets skyld.

<b>Å HJUL MED DIN GLEDE:</b> 240 punkteringssikre hjul flyttet 2100 tonn 300 meter på halvannen time. Vognene som utgjorde fire tog – to under hver side av undergangen, var hentet inn fra Sarens operasjoner i blant annet Belgia, Polen og Trøndelag.
Å HJUL MED DIN GLEDE: 240 punkteringssikre hjul flyttet 2100 tonn 300 meter på halvannen time. Vognene som utgjorde fire tog – to under hver side av undergangen, var hentet inn fra Sarens operasjoner i blant annet Belgia, Polen og Trøndelag.

Halvannen time

Dessuten var konstruksjonen vi skulle flytte så stor at vi trengte så mange akslinger, forklarer Bjørn Even Akre.

Vi må ha litt slingringsmonn for sikkerhets skyld.

I løpet av halvannen time ble den ferdigbygde undergangskonstruksjonen frigjort fra underlaget på produksjonsstedet ved siden av jernbanelinjen, fraktet mot vest og snudd mot syd, og plassert kontrollert akkurat under der jernbanesporet igjen går. Farten var 0,2 kilometer i timen. Og det holdt i massevis. Flytteoperasjonen ble gjennomført to dager før skjemaet. Nå kan byggingen av sykehuset i Drammen skyte fart, slik at det er klart til å ta imot pasienter og andre besøkende i 2025.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 41 2021

Denne saken ble første gang publisert 24/08 2021, og sist oppdatert 24/08 2021.

Les også