Oumuamua – ufo eller isfjell?:

Det merkelige objektet får astronomer til å klø seg i hodet – dette er teoriene

Ingen vet med sikkerhet hva gjesten fra et annet solsystem egentlig er for noe.

OUMUAMUA: Denne illustrasjonen publisert av European Southern Observatory i november 2017 viser hvordan Oumuamua KAN se ut. Den suste forbi jordkloden med en hastighet på 156 428 km/t i oktober 2017. Foto: AFP PHOTO / EUROPEAN SOUTHERN OBSERVATORY / M. Kornmesser

Den sigar-formede gjenstanden Oumuamua har fått forskere verden over til å klø seg i hodet etter at den ble observert i vårt solsystem for første gang i 2017, fra et observatorium på Hawaii.

Det om lag én kilometer lange og smale objektet er en gjest fra en annet solsystem og er helt ulikt noe man har sett i vårt solsystem tidligere.

Navnet er hawaiisk og betyr noe sånt som «første budbringer fra langt unna».

Oumuamuas bane rundt solen viser at det ikke er påvirket av solens tyngdekraft, men av en eller annen grunn har fått en svak akselerasjon på vei ut av solsystemet, skriver forskning.no.

Objektet ble først klassifisert som en komet, men ettersom det ikke har en komethale, begynte forskere å se på andre muligheter.

Les også: Utrolige fakta om månelandingen

SOM EN BOOMERANG: Den hvite linjen er Oumuamuas merkelige bane gjennom vårt solsystem. Etter passering av sola skjøt den litt fart. Foto: Wikimedia Commons

Harvard-forsker med «alien»-teori

Ingen vet ennå med sikkerhet hva det er, men teoriene er allerede mange.

Harvard-astronomen Avi Loeb har tidligere uttalt at han holder muligheten åpen for at Oumuamua er så spesiell at den kan være romsøppel, eller til og med en aktiv sonde fra en sivilisasjon et annet sted i galaksen.

Sonden kan drives av solkraft og lasere, foreslo Loeb i et intervju med forskning.no.

Et annet forslag er at objektet er en del av en større planet og har oppstått etter at planeter har blitt revet fra hverandre på grunn av tidevannskrefter dersom den kommer for nær en stjerne, heter det i en ny studie i Nature Astronomy, gjengitt av forskning.no.

Et slikt katastrofalt møte kan gi fragmenter av ulike fasonger, også avlange. I tillegg de kan det begraves små bobler med gass nede i steinen, som kan aktiveres av solen – og føre til en viss akselerasjon.