Norsk suksess fra traktor til 70 tonns terrengkjøretøy

Monstermaskinen fra Romsdal "flytter fjell" over hele verden

Hvis Den kinesiske mur skulle bygges i dag, ville man sannsynligvis benyttet norske dumpere i anleggsarbeidet.

<b>ELSKER SØLE:</b> Kombinasjonen av terrengegenskaper og lasteevne har gjort de norske dumperne populære verden over.
ELSKER SØLE: Kombinasjonen av terrengegenskaper og lasteevne har gjort de norske dumperne populære verden over. Foto: Håkon Bonafede
Sist oppdatert

49 år etter at dumper-eventyret i Elnesvågen startet, produseres fortsatt de svære doningene for full musikk mellom fjord og fjell på Møre.

I 2008 ble Moxy kjøpt opp av koreanske Doosan, men produksjonen er beholdt på fabrikken utenfor Molde.

<b>FLYTTER FJELL:</b> På Deli Skog brukes steinmassene fra 20 kilometers tunnelboring til å planere et enormt industriområde.
FLYTTER FJELL: På Deli Skog brukes steinmassene fra 20 kilometers tunnelboring til å planere et enormt industriområde.

Genial konstruksjon

– Det geniale med konstruksjonen på den leddstyrte Doosan-
dumperen er at den sørger for jevn vektfordeling på alle de seks hjulene. Det gir økt trygghet. Du skal tulle mye med denne før det går gæli, forteller Thomas Jonsebråten.

Og det er nettopp kombinasjonen av evnen til å bære mye last og unike terrengegenskaper som har gjort den norsk oppfinnelsen, dumperen, til en verdenssuksess.

Traktor + lastebil

Det hele startet altså i 1970, da gründeren Birger Hatlebakk så potensialet i å utvikle et kjøretøy som kombinerte lasteevnen til en lastebil med fremkommeligheten til en traktor.

I ukens Vi Menn kan du lese historien om dette unike industrieventyret fra Elnesvågen i Møre og Romsdal.

Under kan du se noen utvalgte videoer der Moxy/Doosan-dumpere er i aksjon.

Doosan DA40

Lastekapasitet: 40 tonn
Totalvekt: 70,3 tonn
Motor: Scania DC13, 500 hk
Lastevolum: 26 m³
Hjuldrift: 6x6

En rammestyrt dumper tar ikke like mye nyttelast som en tilsvarende tradisjonell dumper med stiv ramme. Til gjengjeld kan den operere på langt mere krevende underlag. Det skyldes at den rammestyrte dumperen består av en fremre og bakre del som er koblet sammen med et lager som kan vris 360 grader. Dermed kan frem- og bakvogna vris uavhengig av hverandre.

I motsetning til tradisjonelle kjøretøy svinger heller ikke forhjulene, det er to hydrauliske sylindre mellom frem og bakvogna som får forparten til å svinge.

På denne dumperen er bakvogna vinklet noe fremover. Det gir bedre stabilitet ved at en større del av lastens tyngde blir overført til fremre aksling, og gir likt marktrykk på alle hjul.

Denne saken ble første gang publisert 12/05 2019, og sist oppdatert 13/05 2019.

Les også