Khufu-Skipet

«Ørkenskipet» gravrøverne ikke fant

I et område som for lengst var endevendt av gravrøvere, skattejegere og arkeologer fant man det største, eldste og best bevarte fartøyet fra oldtiden.

<b><SPAN CLASS=BOLD><STRONG>ØRKENSKIPET:</b></strong> </span>Khufu-skipet er det største, eldste og best bevarte fartøyet fra oldtiden. Det står i et museum nær Kheopspyramidens sørside.
ØRKENSKIPET: Khufu-skipet er det største, eldste og best bevarte fartøyet fra oldtiden. Det står i et museum nær Kheopspyramidens sørside. Foto: OVEDC/WIKIMEDIA COMMONS
Sist oppdatert

Våren 1954 ble det fjernet skrot omkring Kheopspyramiden i Giza like sørvest for Kairo. Dette var en ren rutineopprydning, og man ventet ikke å finne noe av betydning i et område som for lengst var endevendt av gravrøvere, skattejegere og arkeologer.

Lukter fra fortiden

Under arbeidet kom man imidlertid over restene av en sørlig grensemur. Slike var også funnet på de nordlige og vestlige sidene av pyramiden. Det uvanlige var at muren var mye nærmere pyramiden enn de andre murene. Arkeologen Kamal El-Mallakh mistenkte at muren skjulte en grop som kunne inneholde en båt i forbindelse med begravelsen av farao Khufu (Kheops) i 2566 f. Kr.

LES OGSÅ: Fedme kan krympe hjernen

El-Mallakh laget hull i en av kalksteinene og så gjennom det inn i et bekmørkt rom.
«Og så, med øynene lukket, luktet jeg røkelse ...jeg luktet tid ...jeg luktet århundrer ...jeg luktet historie. Og jeg var sikker på at båten var der.»

<b><SPAN CLASS=BOLD><STRONG>STOR BÅT:</b></strong> </span>Khufu-skipet er et stort skip med en lengde på over 40 meter.
STOR BÅT: Khufu-skipet er et stort skip med en lengde på over 40 meter. Foto: Wikipedia (CC BY-SA 3.0)

Fant tre historiske båter

Han hadde rett. Det ble faktisk funnet to båter av tre i gropen. Båtene var demontert, den største i 1224 deler, og nesten alle av sedertre importert fra Libanon. De usedvanlig godt bevarte delene var lagt ned som et byggesett i gropen ved pyramidens sørside. Restene hadde ligget urørt i 4520 år.

LES OGSÅ: (+) Maten som kan forebygge kreft

Det tok to år å montere det største fartøyet. Det vellykkede arbeidet skyldtes i stor grad studiene til sjefkonservator Ahmed Youssef Moustafa (senere kjent som Haj Ahmed Youssef), som dro omkring i landet og studerte blant annet gamle relieffer og små tremodeller av skip og båter som var
blitt funnet i graver før Khufu-skipet ble rekonstruert.

Slank og smekker

Skipet er utstilt i solbåt-museet i Giza. Det har et slankt og smekkert skrog med en lengde på 43,6 meter og største bredde på 5,9 meter. Fartøyet hovedsakelig av sedertre fra Libanon har 16 spanter og et ni meter langt dekkshus. Det ble trolig bygd for farao Khufu, den andre egyptiske farao i det fjerde dynasti.

Det er blitt betegnet som verdens eldste intakte skip og et mesterlig arbeid i tre. Begravde skip og båter er i årenes løp blitt funnet flere steder nær gamle egyptiske pyramider og templer. I motsetning til for eksempel norske skipsgraver fra vikingtiden har de ikke inneholdt noen lik.

LES OGSÅ: Uten denne glødende kulen hadde jorden forsvunnet ut i verdensrommet

Den presise funksjonen og hele historien til de to fartøyene ved Kheopspyramiden blir neppe noensinne avdekket helt. I likhet med andre begravde egyptiske fartøyer var de åpenbart deler av et omfattende gravgods beregnet på bruk i det etterlivet som egypterne trodde på.

Solbåt

Khufu-skipet er det største, eldste og best bevarte fartøyet fra oldtiden. Det står i et museum nær Kheopspyramidens sørside.

Khufu-skipet er av en type som kalles solbåt. Atet het den mest kjente solbåten i egyptisk religion. Den tilhørte solguden Ra.
I en slik kontekst kan Khufu-skipet ha hatt en symbolsk funksjon som en solbåt som fraktet den døde faraoen til hans neste liv.

Mange slike fartøyer for rituelt bruk fikk aldri vann under skroget, men detaljer ved Khufu-skipet viser tegn til det motsatte. Det er derfor mulig at båten fraktet farao Khufus balsamerte legeme fra Memfis, datidens hovedstad, til Giza.

Andre har foreslått at farao Khufu brukte fartøyet som et pilegrimsskip for å besøke hellige steder langs Nilen, og at det deretter ble begravd for ham slik at han kunne bruke det i etterlivet.

Museum

Museet med Khufu-skipet åpnet dørene i 1982, få meter fra funnstedet. På en gangvei av tre i andre etasje kan besøkere
studere det restaurerte fartøyet på nært hold. Gropen skipet ble funnet i er innlemmet i første etasje. Fotografier viser utgravningen og restaureringen.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 17 2019

Denne saken ble første gang publisert 01/05 2019, og sist oppdatert 01/05 2019.

Les også