Insektsdøden

Hetebølger kan ødelegge sædcellene

Hetebølger kan ødelegge sædcellene til insekter og gjøre hannene sterile.

<b>SKADELIG VARME: </b>Kan hetebølger være årsaken insektsdøden?<b> </b>
SKADELIG VARME: Kan hetebølger være årsaken insektsdøden? Foto: CHINMOY76/WIKIMEDIA COMMONS

Insektsdøden kan potensielt føre til en kollaps i naturens økosystem. Det var en av konklusjonene i en forskningsrapport gjengitt i The Guardian tidligere i år. Her kan man lese at 40 prosent av de ulike insektartene har nedgang i bestanden, mens en tredjedel av artene er utrydningstruet.

Drepende hetebølger

Ny forskning viser at hetebølger kanskje kan være én forklaring på nedgangen.

Hetebølger kan nemlig ødelegge sædcellene til insekter og gjøre hannene helt eller nesten sterile, ifølge forskningsrapporten som er gjengitt av BBC.

Ifølge BBC ble insekter ble testet under eksperimentelle varmebølger i laboratorier for å undersøke dette nærmere. Resultatet ble svekket fruktbarhet hos hannene.

Det ble også påvist at virkningen av episoder med stor klimaoppvarming kan gå i arv til nye generasjoner av insekter.

LES OGSÅ: Seks meter lang og med en vekt på ett tonn, var dette fortidshavets store skrekk

Andre årsaker?

Forskere vet ennå ikke om den globalt sterkt utbredte nedgangen innen biodiversitet hos insekter skyldes klimaoppvarming alene, eller om andre faktorer også virker inn. Videre studier av massenedgang i insektpopulasjoner vil kunne gi sikrere svar på dette.

Forskere fokuserer for tiden sterkt på biller. En hovedårsak er at de omkring 400 000 billeartene utgjør om lag en fjerdedel av de kjente dyreartene. I et laboratorium ble det påvist at en fem døgn lang hetebølge reduserte sædcelle-produksjonen hos hannene med mer enn tre fjerdedeler, og en ny hetebølge steriliserte samtlige hanner. Hunnenes fertilitet ble ikke påvirket under noen av disse forholdene.

75 prosent tilbakegang

Det er blitt fastslått at antallet flygende insekter i Tyskland har hatt en tilbakegang i landet på mer enn 75 prosent i løpet av 30 år. Lignende tall er registrert fra regnskog på øya Puerto Rico.