TEST: OPUS CAMPER

Blås opp campingvogna!

Kombi-camper med offroad-kvaliteter og oppblåsbare telt­stenger gjør at du kan luksus-campe utenfor allfarvei. 

<b>EKVIPASJE:</b> En 5,28 meter lang pickup og en 5,4 meter lang henger utgjør et langstrakt vogntog.
EKVIPASJE: En 5,28 meter lang pickup og en 5,4 meter lang henger utgjør et langstrakt vogntog. Foto: Martin Jansen
Publisert

Husker du kombi-campen, campingtilhengeren med små hjul og lokk som var så populære på 70- og 80-tallet, og som var en blanding av telt og campingvogn?

Noen av dem var ikke større enn at de kunne trekkes av en folkevogn-Boble. De finnes fortsatt, blant annet gjennom selskapet Combi-Camp.

Men campinglivet får stadig tilførsel av nye overnattingsprodukter, blant annet takteltene og godt utstyrte campingtilhengere med offroad-kvaliteter, som Hero Camper og Lifestyle Camper.

<b>KOMBI-CAMP:</b> De første kombi-campene som kom til Norge var ikke større eller tyngre enn at de kunne trekkes av en VW Boble. Foto: Schrøder/Sverresborg Trøndelag Folkemuseum
KOMBI-CAMP: De første kombi-campene som kom til Norge var ikke større eller tyngre enn at de kunne trekkes av en VW Boble. Foto: Schrøder/Sverresborg Trøndelag Folkemuseum Foto: Schrøder/Sverresborg Trøndelag Folkemuseum

Oppblåsbar camper

Blant de nyeste bidragene i dette segmentet, er Opus Camper. Den består av en robust tilhenger med et digert telt som blåses opp med oppladbar kompressor.

Det er teltstengene som blåses opp og bærer duken. I Norge fås Opus i noen forskjellige varianter, der den rimeligste All Road Standard koster 248 552 kroner fra Arctic Trucks.

Vi har imidlertid testet den 5,4 meter lange Off Road Extreme-varianten til 380 177 kroner, som har høyere bakkeklaring.

Extreme-varianten kommer blant annet standard med all terrain-dekk, plastdunker for ferskvann og gråvann, Dometic kjøleboks, Porta potti toalett, kjøkken med vask og to bluss, uttrekkbar utvendig kjøkken med tre bluss, innebygget varmeanlegg og fortelt som til sammen gir 10 soveplasser. Varianten vi testet var uten forteltet.

<b>STØTTEBEN:</b> Opus Camper Off Road Extreme har støtteben, reservehjul og flere oppbevaringsrom for blant annet gassbeholdere. Helt foran på vognen er det plass til plastdunker for ferskvann og gråvann. Taket på lokket kan utstyres med stativ for sykkel og kajakk.
STØTTEBEN: Opus Camper Off Road Extreme har støtteben, reservehjul og flere oppbevaringsrom for blant annet gassbeholdere. Helt foran på vognen er det plass til plastdunker for ferskvann og gråvann. Taket på lokket kan utstyres med stativ for sykkel og kajakk. Foto: Martin Jansen

90 sekunder

Prosedyren er ganske enkel. Lokket på tilhengeren er i to deler som vippes til hver sin side.

<b>LANG:</b> Når det todelte lokket vippes ut, er lengden fra kant til kant på 6,5 meter. 
LANG: Når det todelte lokket vippes ut, er lengden fra kant til kant på 6,5 meter.  Foto: Martin Jansen

Så trekker du ut duken ut langs kantene, sjekker at ventilene er stengt og at endestykket på pumpa er festet, og starter kompressoren.

<b>CAMPINGVOGN:</b> Med oppblåsbare teltstenger reiser campingvognen seg på 90 sekunder uten fortelt. 
CAMPINGVOGN: Med oppblåsbare teltstenger reiser campingvognen seg på 90 sekunder uten fortelt.  Foto: Martin Jansen

Etter rundt 90 sekunder er «campingvogna» blåst opp, noe lengre tid dersom du har markise (8674 kroner ekstra), og drøye to minutter med det store forteltet.

Innvendig venter et lite byggesett av kasser og puter. Når det sitter i fingrene, så setter du opp møblementet på noen små minutter, og så er campingvognen ferdig innredet med kjøkken, sittegruppe i kunstskinn, oppbevaringsplasser, sengeplasser og et toalett til nødsfall.

Hyggelig følelse

<b>SENG:</b> Sengene i hver ende av vognen måler 190 x 140 centi­meter, noe som betyr visse begrensinger for lange personer. Sengebunnen er undersiden på lokket som er utstyrt med madrass. 
SENG: Sengene i hver ende av vognen måler 190 x 140 centi­meter, noe som betyr visse begrensinger for lange personer. Sengebunnen er undersiden på lokket som er utstyrt med madrass.  Foto: Martin Jansen

Undersiden på lokket til tilhengeren er belagt med madrasser og blir til senger med dimensjonene 190 x 140 centimeter i hver sin ende av teltet når lokket vippes ut.

Lokket festes enkelt med en spenne på den ene siden og to stag på den andre siden slik at de blir liggende stabilt og i vater med toppen av hengeren.

Tilhengeren er dessuten utstyrt med støtteben i alle hjørner. Med en sveiv kan du nivellere hengeren slik at den blir stående støtt og rett.

<b>BYGGESETT:</b> Det går raskt å bygge opp møblementet, som sitte­gruppen og kjøkkenet. Langs gulvet finnes flere oppbevaringsrom, og vognen er utstyrt med 12V- og 230V-kontakter.
BYGGESETT: Det går raskt å bygge opp møblementet, som sitte­gruppen og kjøkkenet. Langs gulvet finnes flere oppbevaringsrom, og vognen er utstyrt med 12V- og 230V-kontakter. Foto: Martin Jansen

Når vogna er felt ut er den 6,5 meter lang. Store vinduer, som alle kan dekkes til, og en innvendig ståhøyde på 2,4 meter, gir en stor romfølelse.

<b>BLUSS:</b> Kjøkkenet har komfyr med to pluss, vannpumpe og vask. Treverket i interiøret er finer, men skjærebrettet på kjøkkenbenken er i bambus. 
BLUSS: Kjøkkenet har komfyr med to pluss, vannpumpe og vask. Treverket i interiøret er finer, men skjærebrettet på kjøkkenbenken er i bambus.  Foto: Martin Jansen

Utvendig har den formen til en høyreist campingvogn, men veggene er ikke av glassfiber, treverk, polystyren eller polyuretan, men av duk.

Innvendig får du dermed den hyggelig følelsen av å sitte i et velutstyrt fortelt.

<b>UTEKJØKKEN:</b> Uttrekk­bar komfyr med tre bluss. 
UTEKJØKKEN: Uttrekk­bar komfyr med tre bluss.  Foto: Martin Jansen

Tømmes for luft

Været viste seg fra sin beste siden da vi krøp i soveposen. Hvordan opplevelsen bak den høye veggen av teltduk vil fortone seg i kraftig vind kan vi ikke uttale oss om, men konstruksjonen virker solid.

Akkurat som en sovepose så er det litt mer plundrete å pakke Opus Camper ned enn opp, men med litt trening går det som en lek.

<b>NØDSFALL:</b> Porta potti toalett ved inngangen. 
NØDSFALL: Porta potti toalett ved inngangen.  Foto: Martin Jansen

Gass og vann kobles fra, seksjonene til kjøkkenet, bordet samt putene til sittegruppen, plasseres på gulvet.

Teltstengene tømmes for luft ved å åpne fem ventiler, og så samler du duken noenlunde sentralt i tilhengeren og smekker lokkene igjen.

Det er ingenting i veien for å ta neste overnatting på en campingplass, men ta høyde for nysgjerrige blikk og spørsmål når du ruller inn på din tildelte plass og setter i gang pumpa.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 36 2021

Tekniske data trekkvogn

Nissan Navara AT35

Motor, cm³:  2298

Effekt, hk ved o/min:  190/3750

Dreiemoment, Nm ved o/min:  450/1500

Egenvekt, kg:  2033

Tilhengervekt, kg:  3500/750

Nyttelast, kg:  Maks 1180

Lengde/bredde/høyde, cm:  530/185/181

Modifisert av: Arctic Trucks. Hevet fire cm totalt, hjulhus tilpasset, Arctic Trucks støtdemper og spiralfjærer fra Bilstein.

Dekk: 35x12.5R17 BF Goodrich All-terrain

Pris fra, kr:  542 136

35-ombygging, kr:  195 250

TEKNISKE DATA

Opus Camper Off Road Extreme

Lengde, cm:  540

Bredde, cm:  215

Høyde, cm:  140

Bakkeklaring, cm:  52 (bak)

Lengde, oppslått, cm:  640

Innvendig høyde, cm:  244

Senger, cm:  190 x 140

Dekkdimensjon:  215/65/R16

Vekt, kg:  1250/1500/1750
 (avhengig av utstyr) 

Taklast, kg:  75

Denne saken ble første gang publisert 19/07 2021.

Les også