Volkswagen ID.4

Dette er ID.4 slik du helst vil ha den

GTX blir det nye flaggskipet i ID.4-familien

<b>TOPPMODELL:</b> ID.4 GTX er en velutstyrt modell med blant annet LED Matrix frontlykter. Hver modul består av 18 LED-dioder, som kan dimmes individuelt. 
TOPPMODELL: ID.4 GTX er en velutstyrt modell med blant annet LED Matrix frontlykter. Hver modul består av 18 LED-dioder, som kan dimmes individuelt.  Foto: Produsenten
Sist oppdatert

GTX skal som GTI og GTE borge for en sportslig bil. Elektromotor på hver aksel gir firehjulstrekk, men en samlet ytelse på maks 299 hestekrefter (220 kW) gjør ikke GTX til noe fartsmonster i elbil-sammenheng.

Den skal greie 0-100 km/t på 6,2 sekunder, noe som ville vært imponerende tall for noen år siden.

Pris og kapasitet

GTX-versjonen har den største batteripakken tilgjengelig for ID.4, noe som betyr 77 kWh netto kapasitet og en rekkevidde på maks 475 km (WLTP). Maksimal ladeeffekt er på 125 kW, som skal gi en ladetid på i underkant av 40 minutter opp til 80 prosent ved optimale forhold - det samme om Pro Performance-modellen som koster fra 417 000 kroner og som har bedre rekkevidde - maks 517 kilometer (WLTP).

<b>SÆRPREG:</b> Karosseriet har flere lakkerte detaljer enn utgavene med bakhjulsdrift. Takrails og bakspoiler er i sort, mens takrammen er i høyglans antrasitt. 
SÆRPREG: Karosseriet har flere lakkerte detaljer enn utgavene med bakhjulsdrift. Takrails og bakspoiler er i sort, mens takrammen er i høyglans antrasitt.  Foto: Produsenten

GTX vil koste fra 459 900 kroner, inkludert frakt- og leveringsomkostninger til Oslo, noe som betyr at den ikke blir veldig mye rimeligere enn Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced som koster fra 484 500 kroner. Du kan velge mellom syv utstyrspakker, og bestiller du GTX nå, kan du vente bilen på tampen av sommeren, ifølge Volkswagen.

– Vi har store forventninger til salget av vår nykommer med firehjulstrekk, som er en komplett utstyrt bil til en attraktiv pris. ID.4 GTX vil uten tvil kunne dekke svært mange kunders behov, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør Volkswagen.

<b>DESIGN:</b> Den bakre støtfangeren på GTX skiller seg fra de andre ID.4-modellene.
DESIGN: Den bakre støtfangeren på GTX skiller seg fra de andre ID.4-modellene. Foto: Produsenten

Firehjulstrekk

Batteriet er plassert under gulvet mellom akslingene, noe som av erfaring gir tilnærmet ideelt tyngdepunkt, vektfordeling og balanse.

Firehjulstrekket er basert på et kontrollsystem som beregner kraftbalansen mellom de to elektromotorene basert på effektivitet, dynamikk og kjørestabilitet. Ved vanlig kjøring på tørt underlag vil bare den bakre motoren være aktiv, men ASM-motoren (asynkronmotor) foran aktiveres på noen få millisekunder når en sportslig kjørestil eller glatt underlag krever det.

<b>LYSSHOW:</b> Bak gir «3D LED»-lyktene med ni fiberoptiske elementer bremselys i X-form og dynamiske blinklys. En rød LED-stripe binder sammen baklyktene.
LYSSHOW: Bak gir «3D LED»-lyktene med ni fiberoptiske elementer bremselys i X-form og dynamiske blinklys. En rød LED-stripe binder sammen baklyktene. Foto: Produsenten

Toppmodellen har 20-tommers hjul som standard, og kan leveres med 21-tommers «Narvik»-felger om ønskelig. Dekkene er 23,5 centimeter brede foran, mens bakakselen har dekk med 25,5 centimeters bredde. Bakkeklaringen er på 17 cm.

Velger du sportspakke til 3700 kroner senkes bilen med 15 millimeter og du får med progressiv styring, det vil si at styremotstanden justeres etter kjørestilen. Med Sport pluss-pakken til 12 000 kroner får du også adaptive støtdempere og flere mulige innstillinger for bilens oppsett.

<b>21 TOMMER:</b> Dette er den nevnte Narvik-felgen.
21 TOMMER: Dette er den nevnte Narvik-felgen. Foto: Produsenten

Plassforholdene er uforandret i den firehjulsdrevne GTX-modellen: Bagasjerommet har et volum på 543 liter, som kan økes til 1575 ved å legge ned bakseteryggen. Tillatt tilhengervekt er derimot økt til 1200 kg.

ID.3 ble lansert uten at programvaren var helt ferdig, og flere eiere har opplevd problemer som nettopp har vært knyttet til programvare. Volkswagen har erkjent problemene, men ser ut til å få kontroll med softwaren.

<b>STANDARD:</b> Oppvarmet mulitifunksjonsratt, adaptiv Cruise Control, filholderassistanse og parkeringssensorer foran og bak er standard. 
STANDARD: Oppvarmet mulitifunksjonsratt, adaptiv Cruise Control, filholderassistanse og parkeringssensorer foran og bak er standard.  Foto: Produsenten

– I likhet med ID.4 kommer ID.4 GTX med siste programvareversjon fra Volkswagen, som også er i full utrulling for alle ID.3 som er utlevert til norske kunder. Felles for alle ID.-modellene er at de vil være forberedt for «over-the-air» (OTA) oppdateringer, som vil bli tilgjengelige flere ganger i året i tiden fremover, sier Edvardsen-Eibak.

Denne saken ble første gang publisert 29/04 2021, og sist oppdatert 30/04 2021.

Les også