sykkelsesongen:

Viktig vedlikehold av sykkel: – Dette er skrekkscenariet

– Slik gjør du sykkelen klar for vårens første tur. Alle punktene kan gjentas regelmessig hvis du sykler ofte, sier sykkelreparatør Rune Endresen-Graneng.

<b>VASK SYKKELEN:</b> Spyl sykkelen, dekk den med sykkelsjampo (Zalo blandet med vann duger også), skrubb kriker og kroker med børste, spyl av og tørk.
VASK SYKKELEN: Spyl sykkelen, dekk den med sykkelsjampo (Zalo blandet med vann duger også), skrubb kriker og kroker med børste, spyl av og tørk.
Sist oppdatert

Rune Endresen-Graneng er en god, gammeldags sykkelreparatør som jobber i sportsbutikken Energihuset på Nesodden, og han vet mer enn oss andre om vedlikehold av sykkel.

– Steller du jevnlig med sykkelen din, får du en tryggere sykkeltur og en sykkel som holder mye lenger, lover Rune.

Rust under lakken

Noen har syklet hele vinteren, noen tar ut sykkelen nå til påske. Felles for alle er at sykkelen trenger inspeksjon og service med jevne mellomrom. Det går på sikkerheten løs.

– Skrekkscenariet er at rust får utvikle seg under lakken grunnet manglende rengjøring, og så knekker sykkelrammen midt under en tur. Eller at bremsene plutselig er helt borte, sier Rune.

<b>SNILL STRÅLE:</b> Hard stråle på bremsene ødelegger pakninger og lager.
SNILL STRÅLE: Hard stråle på bremsene ødelegger pakninger og lager.
<b>KRIKER OG KROKER:</b> Etter at du har dekket sykkelen med vaskemiddel, børstes møkka av på kassett, krank og dempere. Tannbørste kan også brukes.
KRIKER OG KROKER: Etter at du har dekket sykkelen med vaskemiddel, børstes møkka av på kassett, krank og dempere. Tannbørste kan også brukes.
<b>TØRK ALLTID:</b> Etter siste spyling tørker du møysommelig for å fjerne avleiringer. 
TØRK ALLTID: Etter siste spyling tørker du møysommelig for å fjerne avleiringer. 

Her er sjekk- og vedlikeholdslisten for sykkelen din:

1. Vask sykkelen.

Sykkelvask hindrer rust og korrosjon. Spyl over først, påfør vaskemiddel, børst av skitt på kassett, krank og dempere med en børste, spyl av og tørk godt, gjerne med skinnklut. Husk å vaske dekkene også, gjerne med børste. Møkkete dekk morkner raskere.

Tørk raskt, før vann og såperester får tørket inn. Skinner sola, tørk enda raskere. Kassetten trenger ikke noe spesielt vaskemiddel. Har du høytrykksspyler, kan denne være kjekk å bruke på ramma, men vær forsiktig med drivverk og bremser. Hold avstand med strålepistolen.

2. Rens kjedet med kjederens på boks, eller med diesel. Bruk helst en kjederenser, den kommer til overalt på kjedet. Tørk av kjedet, spray på egnet kjedeolje og tørk av overflødig olje. Mål om kjedet har strukket seg med egnet måleverktøy. Har det strukket seg 0,5–0,75 mm, må det byttes. Har det strukket seg 1 mm, må kassetten også skiftes. Sykkelkjeder må skiftes iblant, sånn er det bare.

<b>SJEKK LUFTTRYKKET JEVNLIG:</b> Bruk pumpe med manometer/trykkmåler og finn den hardheten som passer for deg og ditt bruk.
SJEKK LUFTTRYKKET JEVNLIG: Bruk pumpe med manometer/trykkmåler og finn den hardheten som passer for deg og ditt bruk.
<b>RENS KJEDET JEVNLIG:</b> En slik kjederenser koster hundrelappen og børster møkka av kjedet. Vask med avfetting for kjeder, eller diesel.
RENS KJEDET JEVNLIG: En slik kjederenser koster hundrelappen og børster møkka av kjedet. Vask med avfetting for kjeder, eller diesel.

Sjekk

3. Sjekk styrelager. Hold inne forbremsen og rugg sykkelen forover. Kommer det klikkelyder, må du stramme skruen på toppen der styret er festet.

4. Sjekk kranklager. Hold pedalene med to hender og rugg sidelengs, eller stå på en pedal og hold sykkelen på skrå mens du tråkker til. Kommer det klikkelyder, må lageret strammes. Hvis du ikke vet hvordan, søk på YouTube.

5. Sjekk bremser. Sjekk om de virker og se med skarpt blikk på bremseklossene om de trenger å byttes. Dette er en slitedel, og slitte klosser skader felgen eller bremseskivene. Du kan også justere vandringen på bremsehendelen. Ofte sitter det en skrue på hendelen, og dette er lett match.

6. Sjekk lufttrykket i dekkene. Det er en folkesykdom å sykle med for lite luft i dekkene, og det fins faktisk folk som ikke kan bruke sykkelpumpe. Men dette kan læres. Finn ut hvilket lufttrykk som passer for din sykling. Med et manometer på pumpa kan du notere tallene, men det er også lett å kjenne når det er riktig trykk når du sykler.

<b>DEN SISTE OLJE:</b> Det er bare kjedet som skal smøres, ikke kassetten – den skal være ren og tørr. Tørk av overflødig olje på kjedet ved å holde kjøkkenpapir løst rundt kjedet og sveive pedalene bakover.
DEN SISTE OLJE: Det er bare kjedet som skal smøres, ikke kassetten – den skal være ren og tørr. Tørk av overflødig olje på kjedet ved å holde kjøkkenpapir løst rundt kjedet og sveive pedalene bakover.

Lettere å punktere

På landeveien ønsker du mer luft for å få bedre fart, på løst og ulendt underlag vil litt mindre luft gi bedre grep.

– Har du for mye luft, kan sykkelturen bli mindre komfortabel. Det er også lettere å punktere med for mye luft. Med riktig mengde luft vil dekket gi etter i møtet med en skarp stein, i stedet for at steinen trenger igjennom dekket. Det er ingen fasit for hvor mye lufttrykk du trenger, kraftigere syklister trenger jo mer luft, sier Rune diplomatisk.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 18 2020

Denne saken ble første gang publisert 02/04 2020, og sist oppdatert 02/04 2020.

Les også