Reagerer på Kondomeriets nye reklame for analsex:

– Nei, jeg vil ikke «öppna min dörr»

Blogger Benedicte Haugaard er kritisk til sexleketøyskjedens oppfordring til nordmenn.

KRITISK: Benedicte Haugaard stiller seg kritisk til Kondomeriets oppfordring til nordmenn om å teste analsex.
KRITISK: Benedicte Haugaard stiller seg kritisk til Kondomeriets oppfordring til nordmenn om å teste analsex. Foto: Privat /Kondomeriet
Sist oppdatert

For et par uker siden kom den nye reklamefilmen til Kondmeriet med oppfordring til nordmenn om å teste ut analsex.

Filmen består av en rekke videoklipp i sakte film av sexleketøy som er ment for anal bruk, og har fått blogger Benedicte Haugaard (28) til å sperre opp øynene.

Mener filmen går for langt

I et blogginnlegg skriver Haugaard:

«Reklamen sier rett og slett at vi må være åpne for å ta den i ræva, enten det er penis, analkuler eller buttplugs. Og selv om jeg er enig i at sex (og da spesielt kjærlighet og beskyttelse) skal snakkes åpent om, spesielt overfor barn og ungdom som snart skal ut og utforske, syns jeg dette er å gå for langt.»

Hun mener filmen er problematisk, spesielt for ungdom som ikke har tatt «praten» med foreldrene ennå, og derfor har all sin sexkunnskap fra porno.

– Sex er naturlig og skal ikke være tabubelagt, men det holder å reklamere for Kondomeriet - så kan man heller finne inspirasjon og informasjon videre på nettsidene eller i butikken deres, sier hun i en kommentar til Side2.

INDIVIDUELT: Marthe Sørflaten, presseansvarlig i Kondomeriet, sier at seksuelle preferenser er individuelt og at man selv velger hvilken dør man ønsker å åpne.
INDIVIDUELT: Marthe Sørflaten, presseansvarlig i Kondomeriet, sier at seksuelle preferenser er individuelt og at man selv velger hvilken dør man ønsker å åpne. Foto: Pressefoto/Kondomeriet

- Seksuelle preferanser er veldig individuelt

Marthe Sørflaten, presseansvarlig i Kondomeriet, sier til Side2 at det er viktig å presisere at analsex ikke nødvendigvis passer alle, men at de synes det er fint at folk ønsker å utforske og være lekne. I pressemeldingen som fulgte filmen, uttalte Kondomeriet at de ser at tiden er moden for å fjerne stigma rundt analsex.

– Det finnes mange tabuer rundt analsex som gjør at det i mange tilfeller kan praktiseres feil. Faktorer som for eksempel urealistiske forventninger kan være grobunn for usanne myter rundt hvordan analsex praktiseres. Kondomeriet som ledende aktør har et samfunnsansvar og en oppgave om å gi forbrukeren riktig informasjon. Dette gjelder også hvordan man har analsex.

Hun er blitt gjort kjent med Haugaards innlegg og påstandene som kommer frem i det.

– Selv om vi nå har kjørt i gang en kampanje med fokus på analsex og produkter innen kategorien, forsvinner ikke resten av sortimentet. Du er som alltid velkommen til å åpne den døra som passer deg best. For mange er analsex kjempedeilig, men seksuelle preferanser er veldig individuelt, og smaken er som baken også når det gjelder analsex, sier Sørflaten.

Ifølge selskapets innsiktsundersøkelse fra 2019 har over halvparten av norske menn og kvinner testet analsex.

Mener filmen skaper press

Haugaard forteller til Side2 at hun synes filmen var morsom til å begynne med, men at hun etter hvert begynte å tenke over hvorfor reklamen blir sendt på TV i forbindelse med programmer som «71 grader nord».

«Jeg sier ikke at sex skal være tabu eller hemmelighetsstemplet – ei heller analsex. Jeg sier bare at det er nok kroppspress og sexpress på dagens ungdom (kvinner i voksen alder også, forøvrig) til at vi trenger å pushe på tanker og idéer om at penisen skal inn bakdøra.»

Hun sier hun mest sannsynlig ville reagert om reklamen ble sendt ved midnatt også.

«Må vi virkelig presse barn, ungdom og usikre kvinner helt nede i 12-13 års alderen til analsex på enda en plattform? Holder det ikke med alt presset fra pornoen?» spør hun.

– Vi sender alltid våre reklamefilmer etter klokken 21.00 for å nå det voksne publikum. I utformelsen av våre reklamefilmer spiller vi ofte på humor og budskapet formidles ofte med et glimt i øyet, sier Marthe Sørflaten i Kondomeriet.

Mediesjef i Discovery Networks, Hanne McBride, sier i en kommentar til Side2:

– Den aktuelle reklamen det refereres til i bloggen, er sendt i tråd med både Medietilsynets og Ofcoms retningslinjer, altså etter det såkalte vannskillet klokken 21.00. Da har vi vurdert at innholdet i reklamen, fordi den inneholder produkter, har et seksualisert innhold og ikke bør sendes før dette. Det er kringkasterne som selv foretar selvstendige vurderinger av alt som sendes på kanalene, også reklamene, og har det overordnede ansvaret.

Vannskilleprinsippet regulerer innhold som er skadelig for barn og unge og tidspunktene de kan sendes på. Innhold som tilsvarer aldersgrensene 15 og 18 år må sendes mellom klokken 21.00 og 05.30.

Se filmen, som har navnet «På tide å åpne bakdøra?» her:

Denne saken ble første gang publisert 07/02 2020, og sist oppdatert 25/02 2020.

Les også