Situasjonen var alle flygeres mareritt. Nå har flyselskapet lagt en vanvittig plan

Besetningen ble hyllet etter den spektakulære nødlandingen. Nå vil flyselskapet få flyet på vingene igjen fra åkeren. Planene får støtte av norsk ekspert.

Pluss ikon
<b>OVERRASKET:</b> Det var ikke hver­dagskost for denne bonden å våkne opp til et passasjerfly med 167 personer om bord i åkeren i nærheten av landsbyen Kamenka i Sibir.
OVERRASKET: Det var ikke hver­dagskost for denne bonden å våkne opp til et passasjerfly med 167 personer om bord i åkeren i nærheten av landsbyen Kamenka i Sibir. Foto: NTB/ALEXEY MALGAVKO
Publisert

Situasjonen var alle flygeres mareritt: Høyt over det øde, endeløse Sibirlandskapet dekket av myr og innsjøer, var Airbus A320 maskinen fra Ural Airlines i ferd med å slippe opp for drivstoff.

Nærmeste flyplass lå 180 kilometer unna.

Men midt i all elendigheten hadde kapteinen og styrmannen fått øye på en lang, flat, gul stripe i myrlandskapet. Det som viste seg å være en seks kilometer lang hveteåker, fungerte utmerket som nødlandingsbane.

Landingshjulene tok åkeren og pløyde en 700 meter lang fure i leirjorden før flyet stoppet nesten uten en skramme.

– Kapteinen var helt fantastisk, landingen var enda mykere enn om vi hadde landet på asfalt, uttalte en passasjer ved navn Juri til russisk media etterpå.

Han var én av de 165 personene om bord, blant dem 20 barn, som alle var uskadet etter landingen.

Feilberegnet

Ural Airlines flight 1383 hadde startet kvart over ett om natten i Sochi ved Svartehavskysten 12. september 2023. Mange av passasjerene fra det kalde Sibir var på vei hjem fra strandferie i syden.

Alt gikk knirkefritt på den 2700 kilometer lange strekningen til Omsk i Sibir frem til nedstigningen for landing klokken halv åtte om morgenen.

I 600 meters høyde, i det kaptein Sergei Belov (33) og styrmann Eduard Semenov (56) senket understellet for landing, fikk pilotene indikasjon på en feil i hydraulikksystemet som medførte at hverken bremser, landingsspoilere eller reverseringsmekanismen på den venstre jetmotoren ville fungere som normalt.

<b>PERFEKT NØDLANDINGS­PLASS:</b> Den seks kilometer lange hvete­åkeren gjorde nødlandingen relativt udramatisk. «Mykere enn å lande på asfalt», ifølge en av passasjerene. 
PERFEKT NØDLANDINGS­PLASS: Den seks kilometer lange hvete­åkeren gjorde nødlandingen relativt udramatisk. «Mykere enn å lande på asfalt», ifølge en av passasjerene.  Foto: NTB/ALEXEY MALGAVKO

Kaptein Belov tvilte på at det ville være mulig å stanse flyet på den 2500 meter lange rullebanestrekningen han hadde til rådighet i Omsk. Etter å ha avbrutt landingen, valgte han og styrmannen i stedet å klatre opp på høyde og fortsette 600 kilometer videre til Novosibirsk der rullebanen var over en kilometer lenger. Med knapp drivstoffmengde skulle Novosibirsk være innenfor rekkevidde, så vidt.

Men beregningen slo feil.

Det viste seg at feilen på hydraulikken også medførte at understellsdørene ikke lot seg lukke når hjulene kom opp, noe som økte luftmotstanden.

En kraftig motvind som reduserte hastigheten på flyet ytterligere, hjalp heller ikke på saken. Etter 45 minutters flyging måtte Belov erkjenne at de aldri ville nå frem.

Avgjørelsen om å foreta nødlandingen viste seg å være god. Da flyet stanset opp i åkeren var det bare drivstoff til fem minutters flyging igjen på tankene.

Les også: (+) Elfly skulle revolusjonere luftfarten, men nå er oppdriften forsvunnet – hva skjedde?

Farlige innenriksfly

I russiske medier ble besetningen hyllet som helter etter den vellykkede nødlandingen.

Årsaken til uføret har i langt mindre grad vært kommentert, men fra vestlig hold hevdes det at årsaken til hydraulikkproblemene kan skyldes mangel på reservedeler på grunn av handelsboikotten mot Russland etter invasjonen av Ukraina i februar 2022.

Direktøren for Ural Airlines, Sergej Skuratov, har innrømmet at det er blitt «veldig vanskelig» å få tak i reservedeler, men benekter at selskapets 52 Airbus-fly er dårlig vedlikeholdt eller at selskapet har måttet benytte uoriginale reservedeler.

At russiske flyselskap ikke lenger kan kjøpe reservedeler direkte fra Airbus og Boeing, har tvunget dem ut på svartebørsmarkedet, hovedsakelig via mellommenn i Kina og de De forente arabiske emirater, med langt høyere kostnader og tvilsom kvalitet på delene.

Samtidig er det et faktum at antallet flyulykker i Russland har økt i 2023 samtidig som antallet flyginger er blitt redusert.

<b>HELTEBESETNING:</b> Besetningen blir hyllet som helter, men ulykken setter spørsmål ved den tekniske til­standen til de vestlige passasjer­flyene i Russland etter innfør­ing­en av handels­boikotten. Styrmann Euard Semenov (i hvit skjorte) og kaptein Sergei Belov lengst til høyre.
HELTEBESETNING: Besetningen blir hyllet som helter, men ulykken setter spørsmål ved den tekniske til­standen til de vestlige passasjer­flyene i Russland etter innfør­ing­en av handels­boikotten. Styrmann Euard Semenov (i hvit skjorte) og kaptein Sergei Belov lengst til høyre. Foto: NTB/TASS

Statistikken er dårlig fra før. Siden år 2000 er flere mennesker omkommet i russiske flyulykker (1712) enn i noe annet sted i verden, ifølge den uavhengige russiske avisen Novaja Gazeta.

Avisen hevder også at antall ulykker med vestlig-produserte fly har økt kraftig fra 20 hendelser i 2022 til drøyt 70 hendelser årets ni første måneder. Rundt 10 prosent av flåten på 817 utenlandsproduserte fly har fått erstattet ødelagte komponenter av uautorisert personell og med deler av ukjent opprinnelse.

I dag er det 18 ganger høyere risiko for å dø i en flyulykke i Russland enn i USA.

Et annet Airbusfly fra Ural Airlines havnet i åkeren utenfor Moskva i august 2019 da begge motorene stoppet etter kollisjon med en flokk måker like etter avgang. Også denne gangen gikk det noenlunde greit med de 227 passasjerene, der 10 ble lettere skadet. Flyet ble såpass ødelagt at det ble kondemnert og plukket fra hverandre i deler ute i åkeren.

Les også: (+) Den lille detaljen fikk flyet med 337 passasjerer til å revne i luften

<b>ULYKKESFUGL:</b> Også et annet Airbus-fly fra Ural Airlines havnet i åkeren utenfor Moskva i 2019. Denne gangen var det så skadet at det ble hugget opp på stedet.
ULYKKESFUGL: Også et annet Airbus-fly fra Ural Airlines havnet i åkeren utenfor Moskva i 2019. Denne gangen var det så skadet at det ble hugget opp på stedet. Foto: NTB/Dmitry Serebryakov

Provisorisk rullebane

Uten utsikter til å få erstattet det 19 år gamle flyet med en nypris på rundt en milliard kroner, vil flyselskapet denne gangen gjøre et forsøk på å berge det.

To uker etter nødlandingen erklærte Ural Airlines at flyet var minimalt skadet. En begrenset mengde jord hadde blitt sugd inn i motorene og skadet noen av viftebladene, dessuten var nesehjulunderstellet lettere skadet.

Selskapet hevder at flyet skal forbli på stedet inntil det er reparert og «transportert» ut av åkeren. I løpet av høsten er det satt opp et provisorisk gjerde rundt flyet og laget fasiliteter for teknikerne som jobber med klargjøringsjobben.

Planen er å gjøre flyet i stand til å bruke åkeren som rullebane enda en gang hvis mulig, denne gangen for å lette igjen.

Sannsynligvis vil man vente på at telen setter seg i bakken i løpet av vinteren. Når den er hardfrosset, er det teoretisk mulig å bygge en provisorisk startbane på den lange åkeren.

<b>BERGINGSEKSPERT:</b> Øyvind Hemb viser frem bildet av passasjerflyet han berget ut av et minefelt i Sudan. Han mener det blir realistisk å fly den russiske Airbus-maskinen ut av åkeren ved egen hjelp.
BERGINGSEKSPERT: Øyvind Hemb viser frem bildet av passasjerflyet han berget ut av et minefelt i Sudan. Han mener det blir realistisk å fly den russiske Airbus-maskinen ut av åkeren ved egen hjelp. Foto: Håkon Bonafede

Billigere enn fly

Ideen får støtte av bilberger Øyvind Hemb i Stjørdal. I 2006 ble han tilkalt sammen med en nederlandsk flybergingsekspert for å frakte et MD-83 passasjerfly en halv kilometer ut av et minefelt i Juba i Sudan, der det hadde havnet etter å ha kjørt av rullebanen. Selv om operasjonen var krevende på alle vis, ble den vellykket. Etter tre måneders reparasjonsarbeid kunne flyet ta av fra flyplassen igjen.

– Å bygge en provisorisk rullebane koster bare brøkdelen av verdien på flyet. Sannsynligvis vil man fjerne passasjersetene og all unødig vekt før man tar av fra åkeren. Det har ikke vært gjort før, men motorene har mer enn nok krefter til oppgaven, sier Hemb.

Ved å redusere flyets vekt, skal det være mulig å få det i luften på snaut 1200 meters rullebane – hvis alt går etter planen.

Les også: (+) Én tabbe var nok til senke bilfergen som var regnet som «Norges Titanic»

Flere på jordet

En Tupolev Tu-154 fra innenriksselskapet Alrosa måtte nødlande på en nedlagt flystripe i Sibir på grunn av en elektrisk feil i 2010.

Den 1300 meter lange rullebanen var for kort for passasjerflyet som hadde 81 personer om bord, og flyet endte opp 150 meter inne i bjørkeskogen etter rullebane­enden. Samtlige slapp uskadet fra nødlandingen, og flere av passasjerene var allerede i gang med å plukke sopp da redningsmannskapene kom.

Flyet ble reparert på stedet, og klarte å ta av fra den 1300 meter lange rullebanen med god margin etter å ha blitt strippet for unødig vekt.

Før det, i 1988, hadde en splitter ny Boeing 737 fra salvadoranske TACA Airlines nødlandet på et gresskledt dike da begge motorene ble kvalt av et intenst haglvær under innflyging til New Orleans i USA. Også denne gangen var hverken passasjerer eller fly nevneverdig skadet.

Opprinnelig vurderte man å demontere vingene og frakte skroget til et verksted på lekter, men det viste seg mulig å bytte motorene på stedet. Deretter ble flyet tauet til en rett veistrekning i nærheten der det tok av med så lette drivstofftanker som mulig.

Denne saken ble første gang publisert 04/01 2024.

Les også