Våre øyne og ører i nordområdene

Norges nye kystvaktfartøy

Norges nye kystvaktskip har tre ganger så stort deplase­mentet som forgjengeren og er hele 31 meter lengre. Innvendig er det også andre boller.

<b>BYSSA:</b> Her kan det tilberedes kilovis med stekte egg og bacon, gelé, sjokoladepudding og litervis med vaniljesaus, men selvsagt også sildekaker og lungemos samt pytt i panne – gjerne servert dagen etter lungemosen. 
BYSSA: Her kan det tilberedes kilovis med stekte egg og bacon, gelé, sjokoladepudding og litervis med vaniljesaus, men selvsagt også sildekaker og lungemos samt pytt i panne – gjerne servert dagen etter lungemosen. 
Sist oppdatert

Det første av tre nye kystvaktfartøy i Jan Mayen-klassen er straks klar for tjeneste.

KV «Jan Mayen» ble formelt overlevert Sjøforsvaret og Kystvakten etter årsskiftet.

Deretter følger «KV Bjørnøya» og «KV Hopen» i henholdsvis senere i år og i løpet av neste år.

Moderne storkjøkken

<b>MESSE:</b> Sildekakene og lungemosen kan inntas i behagelige omgivelser. 
MESSE: Sildekakene og lungemosen kan inntas i behagelige omgivelser. 

De nye kystvaktfartøyene blir uhyre viktige øyne og ører i nordområdene. Men innimellom overvåking og suverenitetshevdelse kan besetning slappe av i svært komfortable omgivelser.

Byssa ser ut som et moderne storkjøkken, og har rike­lig kapasitet til å håndtere kilo­vis med egg og bacon – eller kikerter for den saks skyld.

Maten kan nytes i en stor og lys messe. Deretter kan man trekke ut i salongene som blant annet er møblert med Stressless fra Ekornes.

<b>BYSSAN LULL:</b> En av mannskapslugarene om bord. De nye kystvakt­fartøyene har lugar­kapasitet til over 100 personer. 
BYSSAN LULL: En av mannskapslugarene om bord. De nye kystvakt­fartøyene har lugar­kapasitet til over 100 personer. 
<b>SALONG:</b> KV Jan Mayen  kan være ute i opptil åtte uker av gangen. Da er det på sin plass med komfortable stoler fra Ekornes.
SALONG: KV Jan Mayen kan være ute i opptil åtte uker av gangen. Da er det på sin plass med komfortable stoler fra Ekornes.

Døpt i fjor

25. juni 2018 signerte Forsvarsmateriell kontrakten med Vard Group om å bygge tre helikopterbærende og isforsterkede fartøy. De har en kostnadsramme på 7,2 milliarder kroner. Av hensyn til beredskap og forsyningssikkerhet, og for å sikre kompetansen i Norge, var det kun norske verft som fikk delta i konkurransen om å bygge fartøyene, skriver Forsvarsmateriell, som har utviklet designet til fartøyene sammen med LMG Marin i Bergen, basert på kravene fra Sjøforsvaret.

Byggingen av skipsskroget til KV «Jan Mayen» startet ved Vard Tulcea-verftet i Romania i 2020. Skroget ble deretter slept til Vard Langsten-verftet i Tomrefjord i Romsdalen, dit det ankom september 2021. 16. november i fjor ble «Jan Mayen» døpt av justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl.

<b>FØRST UTE:</b> KV «Jan Mayen» er det første av tre nye kystvakt­fartøyer. 
FØRST UTE: KV «Jan Mayen» er det første av tre nye kystvakt­fartøyer.  Foto: Torbjørn Kjosvold / Forsvaret

Åtte uker uten etterforsyning

Jan Mayen-klassen erstatter Nordkapp-klassen som har tjent Sjøforsvaret i over 40 år, men som har nådd sin tekniske leve­alder. Kystvaktskipene i Jan Mayen-­klassen har en lengde på 136 meter, 31 meter lengre enn Nordkapp-klassen. I tillegg er Jan Mayen-­fartøyene seks meter bredere. Deplase­mentet på 10 400 tonn er tre ­ganger mer enn forgjengeren. Skipene har lugar­kapasitet til hundre, og skal kunne være ute i opptil åtte uker av gangen uten etterforsyninger.

<b>PÅ BROA:</b> Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl og forsvarsminister Bjørn Arild Gram om bord på KV Jan Mayen i forbindelse med dåpen i november 2022. 
PÅ BROA: Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl og forsvarsminister Bjørn Arild Gram om bord på KV Jan Mayen i forbindelse med dåpen i november 2022.  Foto: Torbjørn Kjosvold / Forsvaret

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 03 2023

Denne saken ble første gang publisert 19/01 2023, og sist oppdatert 13/12 2023.

Les også