Milliardfest på skinner

Follobanen-prosjektet er et ­eskalerende pengesluk. Er virkelig
11 minutters kortere reisetid mellom Ski og Oslo verdt 37 milliarder?

<b>HER GÅR DET UNNA:</b> Milliardskinnene i milliardtunnelen Blix. Follobanen er virkelig et premiesluk i sløse-Norge.
HER GÅR DET UNNA: Milliardskinnene i milliardtunnelen Blix. Follobanen er virkelig et premiesluk i sløse-Norge. Foto: foto: Terje Pedersen/NTB
Publisert

I slutten av august tilbød Bane NOR 483 millioner skattekroner til en Follobane-utbygger om de klarte å jobbe raskere slik at tunnelen kunne åpnes rimelig raskt. Prosjektet hadde jo dratt veldig ut i tid, så det var viktig for prestisjens skyld at tunnelen åpnet snart.

Omdømmet til Bane NOR risikerte alvorlige riper i lakken hvis det ble forsinkelser, og det kunne vi for Guds skyld ikke ha noe av. Man kan jo spekulere i om dette hastverksarbeidet forklarer hvorfor prosjektet endte som det endte. Det kan i hvert fall trygt fastslås at dette ikke har vært noen omdømme-seier for Bane NOR. Hvis bonusen likevel betales, kan en trygt si at nesten en halv milliard av våre skattekroner gikk opp i røyk.

Konsulenter

Så var det konsulentbruken, som ofte er et tema når det gjelder offentlige byggeprosjekter. I snitt har konsulentutgiftene på Follobanen-prosjektet ligget på litt under 165 millioner skattekroner årlig fra 2015 til 2022 – totalt 1,3 milliarder skattekroner.Fagbladet Byggeindustrien avslørte at det for to konsulenter alene er blitt fakturert over 60 millioner kroner. Disse to hadde i praksis jobbet som kontraktsledere siden 2012 og 2014 – selv om Bane NOR i 2018 skrev at «kontrakts- og anskaffelsesledere skal heretter være ansatt og ikke innleid». Slike formuleringer ser fine ut i offentlige dokumenter, men mister glansen når realitetene viser at det bare er tomme ord og løfter.

I 2015, 2016 og 2019 var det flere innleide konsulenter enn faste ansatte på prosjektet.

<b>STORE PLANER:</b> Enormt prosjekt, ubetydelig tidsbesparelse – det er Follobanen-prosjektet i et nøtteskall. Med mindre du synes det er verdt 37 milliarder å kutte 11 minutters reisetid.
STORE PLANER: Enormt prosjekt, ubetydelig tidsbesparelse – det er Follobanen-prosjektet i et nøtteskall. Med mindre du synes det er verdt 37 milliarder å kutte 11 minutters reisetid. Foto: Illustrasjon: ViaNova

Enorme utfordringer

Denne jernbanens månelanding har lenge vært fremhevet av politikere som et svært viktig samferdselsprosjekt. Med et slikt premiss skulle det ikke stå på penger, selv om budsjettsprekkene kom som perler på en snor.

I 2012 kunne vi ane konturene av hvor kostbart dette kom til å bli. Da kunne vi lese i NRK om at prislappen på den nye Follobanen økte fra 12 til 18 milliarder, og, ikke uventet, at økningen «kan bli enda høyere».

Denne første sprekken av mange skyldtes blant annet at byggingen viste seg å bli mer komplisert enn først antatt, særlig fordi banen skulle få to tunnelløp i stedet for ett og at byggingen gjennom Gamlebyen og sammenkoblingen med Oslo sentralstasjon bød på enorme utfordringer.

I statsbudsjettet for 2020 ble kostnadsrammen for prosjektet økt fra 28,7 milliarder til 30,9 milliarder, og i mars 2020 varslet Bane NOR at politikerne måtte legge ytterligere fem milliarder kroner inn i potten. Noen måneder senere, i mai, ble det i revidert nasjonalbudsjett foreslått å betale ut nye 645 skattemillioner til Follobanen på grunn av svekket kronekurs. Svekket kronekurs alene gjorde at Follobanen ble nesten 1,3 milliarder dyrere.

<b>ENDELIG:</b> Kong Harald foretar den offisielle åpningen av Follobanen, 12. desember 2022. Togene var betegnende nok forsinket.
ENDELIG: Kong Harald foretar den offisielle åpningen av Follobanen, 12. desember 2022. Togene var betegnende nok forsinket. Foto: foto: Lise Åserud/NTB

Mageplask

Jernbanestrekningen ble som kjent ferdigstilt til slutt, med en sluttsum som ser ut til å ha endt på 37 milliarder skattekroner. En enorm sum bare for å forkorte reisetiden mellom Ski og Oslo med 11 minutter. Noe vi riktignok ikke har fått nyte godt av ennå, da diverse feil har skapt forsinkelse på forsinkelse fra dag 1. Kong Harald kom for øvrig forsinket til åpningen, som statsminister Jonas Gahr Støre omtalte som en merkedag for Norge. 

Det kan være at Follobanen kommer i gang og blir en fungerende og nyttig del av jernbanenettet, på samme måte som Gardermobanen greide det på tross av den trøblete Romeriksporten.

Men så langt kan nok Follo-bane-prosjektet med trygghet kalles et mageplask for det statlige jernbanebyråkratiet i Norge – en norsk jernbanesektor som består av 50 direktører fordelt på seks selskaper der alle har lønninger på størrelse med, eller høyere enn, statsministeren.

Det virker som om kommunikasjonen mellom disse direktørene og samferdselsdepartementet har vært svak, tross antallet kommunikasjonssjefer og -konsulenter hos Bane NOR.

Det skal bli spennende, ja, rent ut sagt urovekkende, å lese videre om hva som skjuler seg bak de 37 milliarder skattekroner som er blitt brukt på 11 minutter spart reisetid mellom Ski og Oslo. Det er nærmere 3,4 milliarder kroner per minutt, eller 56,7 millioner per sekund. Tenk så gøy de har det med skattepengene våre.

Milliard-minuttene

«Med en toppfart på 250 kilometer i timen vil togene sørge for at reisetiden mellom Oslo og Ski blir halvert fra 22 til 11 minutter.

– De elleve minuttene kan være avgjørende for at folk velger toget framfor bilen. Dette er en merkedag for toget og Norge, framholdt Støre.» (NTB)

– Kanskje aller mest en merkedag for skattebetalerne. (Sløseriombudsmannen)

«Follobanen er ett av Norges største samferdselsprosjekter noensinne. 18 millioner arbeidstimer er lagt ned i prosjektet, og over 2100 selskaper har bidratt i arbeidet med å lage den to ganger dobbeltsporede Blixtunnelen, som løper hele to mil under bakken – lengre enn noen annen jernbanetunnel i Norden.» (NTB)

– Klart vi må ha Nordens lengste jernbanetunnel. Vi skulle jo spare 11 minutter. (Sløseriombudsmannen)

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 12 2023

Denne saken ble første gang publisert 08/03 2023.

Les også