Kontroversiell gjest

Besøket av det amerikanske bombeflyet bekymrer russerne

I slutten av februar landet det strategiske bombeflyet B-1B for første gang i Norge. Omtrent samtidig kunngjorde det amerikanske luftvåpenet at de nå starter utfasingen av det aldrende bombeflyet. 

<b>LANDET LANCER:</b> 22. februar landet det strategiske bombeflyet B-1B Lancer for første i Norge. 
LANDET LANCER: 22. februar landet det strategiske bombeflyet B-1B Lancer for første i Norge.  Foto: forsvaret
Sist oppdatert

Fire amerikanske B-1B ­Lancer bombefly ankom Ørland flystasjon i februar for å trene sammen med norske styrker. Ifølge Forsvaret er det første gang at amerikanske fly av denne typen har landet på norsk jord. Det er imidlertid ikke første gang norske styrker øver sammen med de strategiske bombeflyene. I mai 2020 trente norske F-35 med B-1B over flere deler av landet.

Russisk bekymring

Nærværet av de langtrekkende bombeflyene blir ikke sett på med blide øyne av Russland.

– Vi registrerer med bekymring hvordan Norge stiller sitt territorium til disposisjon for risikable utenlandske manøvrer, skriver den russiske ambassaden i en epost til NRK.

– Sett med russiske øyne er (...) de amerikanske bombeflyene, i likhet med de amerikanske ubåtene, de amerikanske maritime patruljeflyene, marinesoldatene og flåtestyrkene i Barentshavet, en nasjonal sikkerhetsrisiko, skriver Tormod Heier i Forsvarets Forum. Heier er oberstløytnant i Hæren og professor ved Forsvarets høgskole. Han mener de amerikanske bombeflyene kommer som en følge av at Norge ikke har orden i eget bo og mangler selvstendig nasjonal forsvarsevne.

<b>ALDRENDE:</b> B-1B har vært i tjeneste siden 1985. 
ALDRENDE: B-1B har vært i tjeneste siden 1985.  Foto: forsvaret
NYE MISSILER: Et lite antall B-1B skal etter planen modifiseres til å bære hypersoniske missiler.
NYE MISSILER: Et lite antall B-1B skal etter planen modifiseres til å bære hypersoniske missiler. Foto: Forsvaret

60 verdensrekorder

B-1B Lancer er et supersonisk bombefly og utgjør USAs flåte av langtrekkende bombefly sammen med B-52 Stratofortress og stealthbomberen B-2 Spirit. B-1B har kallenavnet «The Bone» (avledet av b-one) og kan bære 34 tonn med våpen, inkludert 24 kryssermissiler.

Det har vært i tjeneste siden 1985 og ble for første gang brukt i kamp i forbindelse med Operation Desert Fox over Irak i 1998. Flyet har over 60 verdensrekorder i hastighet, nyttelast og rekkevidde, ifølge produsenten Boeing. Men flyene har ikke vært uten problemer.

<b>MODERINGSERING: </b>I 2012 startet en moderniseringsprosess av flyenes testsystemer, displayer og evne til dataoverføring.
MODERINGSERING: I 2012 startet en moderniseringsprosess av flyenes testsystemer, displayer og evne til dataoverføring. Foto: us airforce

Hele flåten av 62 fly måtte på bakken både i 2018 og 2019 på grunn av problemer med katapultsetene.

I 2012 startet en moderniseringsprosess av flyenes testsystemer, displayer og evne til dataoverføring. Ifølge Air Force Magazine tok det åtte år og 1,25 milliarder dollar å oppgradere alle de 62 flyene. Det siste ble klart i september i fjor. Ifølge magasinet trengte hvert fly 17 000 nye deler og 21 kilometer med ledninger. Men ikke før var siste B-1B klargjort for moderne krigføring, så kunngjorde det amerikanske luftvåpenet at de nå starter utfasingen av B-1B, i første omgang 17 av 62 fly. Mange av B-1B-ene er rett og slett for preget av slitasje.

<b>FRA TEXAS:</b> B-1B «Dark Knight» fra 7th Bomb Wing Dyess Air Force Base i Texas har ankommet Ørland flystasjon. 
FRA TEXAS: B-1B «Dark Knight» fra 7th Bomb Wing Dyess Air Force Base i Texas har ankommet Ørland flystasjon.  Foto: foto: Forsvaret

Moderifiseres

– En oppgradering til tilfredsstillende status vil koste flere titalls millioner dollar per fly, uttaler general Timothy Ray, sjefen for Air Force Global Strike Command.

<b>SOLDATER:</b> I begynnelsen av februar ankom rundt 200 amerikanske soldater Ørland flystasjon for å starte forberedelsene til øvingen mellom de amerikanske flyene og norske styrker.
SOLDATER: I begynnelsen av februar ankom rundt 200 amerikanske soldater Ørland flystasjon for å starte forberedelsene til øvingen mellom de amerikanske flyene og norske styrker. Foto: foto: Forsvaret

Men ikke alle B-1B-ene skal pensjoneres med det aller første. Noen av dem kan bli modifisert til å bære hypersoniske missiler som kan fly mye raskere og lengre enn dagens missiler, ifølge Defense News.

Vi registrerer med bekymring hvordan Norge stiller sitt territorium til disposisjon for risikable utenlandske manøvrer.

<b>ØRLANDET:</b> Kort tid før det første B-1B landet på Ørland kunngjorde det amerikanske luftvåpenet at de nå starter utfasingen av B-1B-flyene, som etter hvert skal erstattes av B-21 Raider.  
ØRLANDET: Kort tid før det første B-1B landet på Ørland kunngjorde det amerikanske luftvåpenet at de nå starter utfasingen av B-1B-flyene, som etter hvert skal erstattes av B-21 Raider.   Foto: forsvaret

– Mitt mål er å få modifisert de beste versjonene av B-1B til å bære hypersoniske missiler. Det er essensielt for å bygge bro mellom dagens og morgendagens styrke av bombefly, sier Timothy Ray til Defense News.

B-1B skal erstattes av Northrop Grumman-bombeflyet B-21 Raider. Det første kan være klart neste år. Etter planen skal siste B-1B ut av tjeneste i 2036.

B-1B Lancer

Produsent: Boeing

Mannskap: 4

Lengde: 44,5 meter

Høyde: 10,4 meter

Vingespenn: 42 meter

Egenvekt: Cirka 86 000 kilo

Drivstoffkapasitet: 
120 326 kilo

Maks bærekapasitet, våpen: 34 000 kilo

Antall kryssermissiler: 24

Motorer: 4 General Electric F101-GE-102 turbofan 

Rekkevidde: Interkontinental

Flyhøyde: Mer enn 30 000 fot

Toppfart: 1,2 Mach

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 11 2021

Denne saken ble første gang publisert 12/03 2021, og sist oppdatert 12/03 2021.

Les også