ulykkesbygda

Bygda er forfulgt av ulykker, men har ingen planer om å skifte navn

En ulykke kommer sjel­den alene. Det er nesten som om det hviler en for­ban­nelse over bygda Tret­ten i Gud­brands­da­len.

<b>FORFULGT AV UHELL:</b> Da trebroa over Gudbrandsdals­lågen kollapset i august, var det på hengende håret at ingen ble drept. Lastebilsjåfør Terje Brenden måtte reddes luftveien.
FORFULGT AV UHELL: Da trebroa over Gudbrandsdals­lågen kollapset i august, var det på hengende håret at ingen ble drept. Lastebilsjåfør Terje Brenden måtte reddes luftveien. Foto: Geir Olsen/NTB
Sist oppdatert

Nød­eta­tene visste godt hvor de skulle. De hadde vært der før. Altfor mange ganger.

15. august i år sto en las­te­bil fullas­tet med grus i elva. Den 148 meter lange trebrua las­te­bi­len nett­opp hadde kjørt over, hadde knekt som en fyr­stikk. Det grønne vannet strøm­met over de sør­ge­lige res­tene av den kun ti år gamle broa. Over broa hang et ambu­lan­se­he­li­kop­ter. Under heli­kop­te­ret hang føre­ren av las­te­bi­len, i ferd med å bli heist i sik­ker­het.

– Jeg trodde jeg skulle dø, sa laste­bil­fø­re­ren Terje Brenden etterpå.

Han hadde flaks. Det synes ikke akku­rat å være et over­skudds­fe­no­men i bygda sør i Gud­brands­da­len. Bygdas hvis navn er nok til å få over­tro­iske og bibel­tro til å nikke bekref­tende. Det eneste tettstedet i Norge som kan skrives både med bokstaver og tall.

13 − Tret­ten.

<b>IKKE SÅ MORSOMT LENGER:</b> På fasa­de­veg­gen til TINES pro­duk­sjons­an­legg på Tret­ten (på andre siden av elva) står bygdas navn skrevet med sifre. Det var skøyeraktig ment av sjefen på industribedriften som ligger rett ved broen som kollapset i sommer.
IKKE SÅ MORSOMT LENGER: På fasa­de­veg­gen til TINES pro­duk­sjons­an­legg på Tret­ten (på andre siden av elva) står bygdas navn skrevet med sifre. Det var skøyeraktig ment av sjefen på industribedriften som ligger rett ved broen som kollapset i sommer. Foto: NTB/Stian Lysberg Solum/Henning Hatlen

Under at noen over­levde

Bygda en av dem der store ulyk­ker utgjør en natur­lig del av omta­len i Store Norske lek­si­kon og på Wiki­pe­dia. Ulyk­kene står på rekke og rad i his­to­rien til det vesle tett­ste­det med 860 inn­byg­gere.

Aller verst var tog­ulyk­ken i 1975. Kjent som Tret­ten-ulyk­ken. 27 men­nes­ker omkom og 25 ble skadet. Det er den aller verste tog­ulyk­ken i Norge i freds­tid. Syv av de omkomne var barn.

Ulyk­ken skjedde 22. feb­ruar 1975 da et hur­tig­tog fra Oslo kol­li­derte med Dovre­eks­pres­sen fra Trondheim én kilo­me­ter nord for Tret­ten sta­sjon. Årsa­ken til sam­men­stø­tet var angi­ve­lig at nord­gå­ende tog forlot Tret­ten sta­sjon mot rødt lys.

Bare 200 meter før sam­men­stø­tet fikk loko­mo­tiv­fø­rerne øye på hver­andre, og kastet seg på brem­sene. Lok­fø­rerne kastet seg ut av toget i siste liten, og begge berget livet.

Togene med nesten 800 pas­sa­sje­rer om bord, traff hver­andre med vold­som kraft klok­ken 13.45.

Verst gikk det utover de to frem­ste vog­nene i Dovre­eks­pres­sen. Alle de omkomne satt i disse vog­nene. Hjel­pe­mann­ska­pet som rykket ut til ulyk­kes­ste­det har for­talt at alt var knust der de som mistet livet satt, og at det var et under at noen over­levde.

Red­nings­ar­bei­det var uvan­lig kre­vende. Adkomst til ulyk­kes­ste­det var van­ske­lig, til­gan­gen på red­nings­ut­styr begren­set. Stiger måtte hentes i nabo­laget. Busser skulle frakte over­le­vende fra ulyk­kes­ste­det, men det tok så lang tid at flere valgt å haike.

<b>STØRSTE I NORGE:</b> To passasjertog med rundt 800 passasjerer, mange på vei til og fra vinterferie, kolliderte ved Tretten i februar 1975. 27 mennesker omkom, 25 ble skadet.
STØRSTE I NORGE: To passasjertog med rundt 800 passasjerer, mange på vei til og fra vinterferie, kolliderte ved Tretten i februar 1975. 27 mennesker omkom, 25 ble skadet. Foto: NTB/Erik Thorberg

Van(n) vidd

Gud­brands­da­len er på sitt sma­leste like syd for Tret­ten. Mye vann og Tret­ten er en dårlig kom­bi­na­sjon. 2. juni 1995 gikk side­elva Moksa over sine bred­der på sin vei ned fra Øyer­fjel­let og ut i Lågen.

Vann­fø­rin­gen økte til 360 ganger av det nor­male. Flom­van­net gjorde at Moksa fant seg et nytt løp. Hus, trær, stei­ner og jord kom dund­rende ned­over.

I løpet av noen få timer hadde vann­mas­sene feid med seg alt, og lagt Tret­ten i ruiner. Flere bolig­hus gikk tapt. Det samme skjedde med butik­ker, korn­si­loen, smia, frø­ren­se­riet og andre byg­nin­ger av his­to­risk inter­esse. Det var et under at ingen omkom.

Les også: (+) Sakte, men sikkert ble snarveien en dødsfelle

Tra­ge­di­ens omfang gjorde inn­trykk. Når Kongen kommer for å vise med­fø­lelse for men­nes­ker som har mistet hus og hjem, er det alvor. Kongen dro til Tretten for å vise at han brydde seg om folk.

22. juni 2013 skapte vannet dra­ma­tikk på nytt. Etter kraf­tig regn­vær sent på kvel­den ble tolv per­so­ner eva­ku­ert fra et bolig­felt på Tret­ten etter flom og ras.

Stakk fra reg­nin­gen

<b>SATT IGJEN MED REGNINGEN:</b> Hopp­sjef Clas Brede Brå­then gikk på en smell på fem mil­li­o­ner kroner i Øyer da kine­serne for­svant over natten.

Uflaks av en helt annen dimen­sjon, men like­vel irriterende nok: Ski­for­bun­dets hopp­sjef Clas Brede Brå­then fikk opp­leve sin egen vari­ant av Tret­ten-for­ban­nel­sen i 2019.

Kine­serne hadde inn­le­det et omfat­tende sam­ar­beid med Norges Skiforbund for å stå best mulig rustet til sitt eget OL i Bei­jing. I den for­bin­delse var det kine­siske hopp­lands­laget for­lagt på Nermo Hotell, syd for Tret­ten. Over natten og uten å varsle noen, forlot de Øyer, hvor laget var inn­kvar­tert. Til­bake sto ledel­sen for Hopp-Norge med skjeg­get i post­kassa, fem mil­li­o­ner kroner fat­ti­gere.

– Den reg­nin­gen måtte vi i hopp ta helt på egen kappe. Vi fikk ingen hjelp av ski­for­bun­det, sier Clas Brede Brå­then til Vi Menn.

Hell av uhell

For seks år siden tok davæ­rende meieri­sjef Erik Isum mot til seg og fant frem ravn­svart maling. Et stort 13-tall kom opp på den hvite fasa­den til pro­duk­sjons­­anleg­get til TINE på Tret­ten. Den tid­li­gere meieri­sjefen sier at det var ment som et stunt som kunne gi litt blest. Tallet står der fort­satt, rett under fir­ma­lo­goen − godt synlig fra den andre siden av Lågen.

Statsforvalteren i Inn­lan­det har til­latt en mid­ler­ti­dig bro over Trettenstryka fug­le­fred­nings­om­råde.

I sam­ar­beid med andre myn­dig­he­ter er det funnet løs­nin­ger for å trygge byg­ging og bruk av broa, sam­ti­dig som natur­ver­di­ene sikres.

Broa skal fun­gere til en per­ma­nent bro er på plass. Det skjer trolig mellom 2026 og 2030, etter fyl­kes­kom­mu­nens vur­de­ring.

En mid­ler­ti­dig bro som skal vare i inntil ti år, krever omfat­tende pro­sjek­te­ring og doku­men­ta­sjon av alle ansvar­lige parter for å sikre at broa tåler elve­kref­tene under flom­mer. 

Se mer

Isum mener at nærings­li­vet på Tret­ten godt kunne ha brukt tallet 13 mer offen­sivt i pro­mo­te­rin­gen av seg selv.

– Det er viktig å ikke ta seg selv altfor alvor­lig. Litt humor i hver­da­gen er viktig. Men jeg søkte ikke ledel­sen i TINE-kon­ser­net, eller noen andre om å få male 13 på veggen. Da hadde jeg vel ikke fått lov, sier Erik Isum til Vi Menn.

Ikke alle synes påfun­net er like gøyalt lenger.

Etter at trebrua like nord for meie­riet kol­lap­set, må alle trans­por­ter til og fra meie­riet nå kjøre en solid omvei. Ord­fø­rer Jon Halvor Midt­ma­geli i Øyer kom­mune er én av dem som mener at pro­du­sen­ten av meie­ri­pro­duk­ter kunne holdt seg for god til å mar­kere ulyk­kes­tal­let på den måten.

– Men det er lite jeg får gjort med det. Når alt kommer til alt, er det jo en mor­som­het TINE har funnet på, sier han.

13: Tallet er godt synlig på fasaden til TINE-bygget i Tretten.
13: Tallet er godt synlig på fasaden til TINE-bygget i Tretten.

Følge­ulyk­ker

En ulykke kommer sjel­den alene, note­rer ord­fø­rer Midt­ma­geli, tre måne­der etter bro­kol­lap­sen.

– Det er veldig uprak­tisk, både for inn­byg­gerne og nærings­li­vet som holder til på begge sider av elva. Butik­kene på Tret­ten mister mye kunde­tra­fikk til Gaus­dal. Omset­nings­svik­ten til butik­kene er på 30 pro­sent, og mange er bekym­ret for arbeids­plas­sene. Situa­sjo­nen er veldig alvor­lig øko­no­misk. Derfor har vi opp­ret­tet et kri­se­fond på fem mil­li­o­ner kroner for å hjelpe de mange i det lokale nærings­li­vet som sliter. Vi gravde dypt i kom­mu­ne­kassa for å få det til.

Øyer-ord­fø­re­ren sier at de er helt avhen­gige av broa for at sam­fun­net skal «gå rundt». De lange, smale og bratte omvei­ene folk nå må kjøre, er ikke bygget for dagens tra­fikk­mengde. Ei heller for tung­trans­port. Det skaper far­lige situa­sjo­ner og for­sin­kel­ser. Ord­fø­re­ren skjøn­ner godt for­eldre som vil holde barna hjemme fra skolen i vinter.

Ikke bare jern­ba­ne­lin­jen og elven er kilde til tra­ge­dier i kom­mu­nen. For gjen­nom kom­mu­nen går E6 som liv­gi­vende ferd­sels­åre, men også som kilde til dra­ma­tikk og tra­ge­dier.

Les også: (+) Da Olje-Norge mistet uskylden: – Det var som å se inn i helvete

<b>RAMMET: </b>Ord­fø­rer Jon Halvor Midt­ma­geli sier at omset­nings­svikten hos butik­kene på Tret­ten er på 30 pro­sent. – Derfor har vi opp­ret­tet et krise­fond, sier han.
RAMMET: Ord­fø­rer Jon Halvor Midt­ma­geli sier at omset­nings­svikten hos butik­kene på Tret­ten er på 30 pro­sent. – Derfor har vi opp­ret­tet et krise­fond, sier han. Foto: Øyer kom­mune

− Til­fel­dig­he­ter

Om ikke annet, er folk på Tret­ten og i Øyer blitt gode til å reise seg etter å ha blitt slått i bakken av uflaks og tra­ge­dier. Omkjø­ring kan være irri­te­rende, men så lenge alle invol­verte kom levende fra bro­kol­lap­sen, tåler man å vente litt i bygda.

En mid­ler­ti­dig bro over Gud­brands­dals­lå­gen er på vei. Men ingen vet når den kan stå ferdig. Det blir ett kjø­re­felt, plass til fot­gjen­gere og tra­fikk­re­gu­le­ring ved hjelp av lys.

Når den per­ma­nente broa kan komme på plass, vet heller ingen. Det er snakk om mini­mum tre eller fire år. Men pes­si­mis­tene anty­der at det tar 11 år. Med sed­van­lig for­sin­kelse på offent­lige pro­sjek­ter, kommer man fort opp i … 13.

Les også: (+) I 10 år levde Dolly et vanlig liv med ektemannen. Så oppdaget han hennes hemmelighet på loftet

Ikke mer enn man burde vente i en bygd med et slikt navn?

– Nei, jeg føler det ikke slik. Det har rik­tig­nok skjedd mange vold­somme ting her, men det beror på til­fel­dig­he­ter. Ulyk­kene har ikke noe med navnet på stedet å gjøre, sier ord­fø­rer Jon Halvor Midt­ma­geli.

<b>NYTT LØP:</b> Flomkatastrofen i juni 1995 gjorde sentrum av Tretten til et elveleie. Kong Harald kom for å vise medfølelse med de rammede.
NYTT LØP: Flomkatastrofen i juni 1995 gjorde sentrum av Tretten til et elveleie. Kong Harald kom for å vise medfølelse med de rammede. Foto: NTB/PER LØCHEN/Morten Hval

Nav­ne­skifte

Så om hotel­ler og sky­skra­pere går rett fra 12. til 14. etasje, fly hopper over 13. sete­rad og folk holder seg inne fredag den tret­tende, lever ord­fø­re­ren godt med Tret­ten-navnet. Andre har flei­pet med at kom­mu­nen burde vur­dere en mindre navne­end­ring.

– Nei, det er i hvert fall ingen farbar vei å gå, flirer ord­fø­reren.

− Vi vil holde på navnet Tret­ten, som har et nor­rønt utspring. Ifølge byg­de­boka, betyr det gam­mel­norske navnet Trættin «elva med styrke», sier Jon Halvor Midtmageli.

Men like­vel: når så mye annet i sam­fun­net preges av infla­sjon, og fore­byg­ging av pro­ble­mer er tidens melodi; kunne Fjor­ten være et alter­na­tiv å vur­dere?

Les også: (+) «Thomas» (18) er populær og lykkes med det meste – en kveld begår han en uforståelig handling

Denne saken ble første gang publisert 23/11 2022, og sist oppdatert 12/12 2022.

Les også