Verdens største antikvitet

Broen som dro over Atlanteren

Forretningsmannen hadde bygget en kunstig by i Arizona-ørkenen, men tilflytter og turistene uteble. En skikkelig attraksjon trengtes. Valget falt på et landemerke på andre siden av Atlanterhavet. 

Pluss ikon
<b>VERDENS STØRSTE ANTIKVITET:</b> London Bridge ble plukket fra hverandre og flyttet fra smogen i London til solen og ørkensanden i Lake Havasu City (bildet) i Arizona. 
VERDENS STØRSTE ANTIKVITET: London Bridge ble plukket fra hverandre og flyttet fra smogen i London til solen og ørkensanden i Lake Havasu City (bildet) i Arizona.  Foto: Go Lake Havasu
Publisert

London Bridge, som hadde stått trofast over Themsen i 130 år, hadde begynte å synke som følge av trafikken. Faktisk så mye som en tomme (2,54 cm) hvert åttende år.

Med andre ord var det bare et tidsspørsmål før den 330 meter vide broen måtte skiftes ut. Renovasjon ble avskrevet som for dyrt og upraktisk.

Like fasjonabel som sin forgjenger, den opprinnelige London Bridge som hadde holdt stand i mer enn 600 år, var den dessuten ikke.

En ny bro ble besluttet bygget over Themsen. Men hva skulle man gjøre med den gamle?

– Vi selger den til amerikanerne, foreslo London-byråd Ivan Luckin. – Jeg reiser over dammen og finner kjøpere.

Planen virket kanskje vill. Men den ble satt ut i livet.

Smurte tykt på

I mars 1968 reiste Ivan Luckin over til New York. Der innkalte han til pressekonferanse.

Han forsto at bruden måtte pyntes litt. At londonere flest egentlig ikke var så fornøyd med broen som hadde stått der siden 1831, ble glattet over.

– London Bridge er ikke en hvilken som helst bro, forklarte han de potensielle kjøperne.

<b>SANK:</b> Vekten av den økende biltrafikken gjorde at London Brigde seg stadig dypere ned i Themsen. 
SANK: Vekten av den økende biltrafikken gjorde at London Brigde seg stadig dypere ned i Themsen.  Foto: Library of Congress

– Den er et tidløst landemerke og arvingen til en historie som går 2000 år tilbake, til romertiden.

Det skal sies at få potensielle kjøpere bet på innsalget. Men en mann gjorde det. For ham var London Bridge akkurat det han trengte.

Latterlig idé

Forretningsmannen Robert McChulloch hadde i 1963 kjøpt tusenvis av mål med land i nærheten av Arizona-innsjøen Lake Havasu, som hadde oppstått som følge av oppdemming av Colorado River.

Langs den ene bredden av innsjøen hadde McChulloch fått anlagt Lake Havasu City. Men byen hadde så langt ikke blitt den turistmagneten han hadde håpet.

<b>VISJONÆR:</b> Robert McCaullogh foran London Brigde mens den ble plukket fra hverandre. Det er blitt hevdet at McCaullogh trodde at han hadde kjøpt Tower Brigde, men er ikke tilfelle. 
VISJONÆR: Robert McCaullogh foran London Brigde mens den ble plukket fra hverandre. Det er blitt hevdet at McCaullogh trodde at han hadde kjøpt Tower Brigde, men er ikke tilfelle.  Foto: Jim Gray/Getty Images

Han trengte noe mer. En x-faktor. Da en forretningspartner fortalte ham om det planlagte salget av London Bridge, fikk den eksentriske McChulloch en idé.

– Jeg fikk denne latterlige ideen om å flytte broen til Arizona-ørkenen. Jeg trengte virkelig den broen, men jeg tror jaggu jeg ville kjøpt den uansett, sa han senere til Chicago Tribute Magazine.

Skjenket whisky

Ifølge intervjuet med Chicago Tribute Magazine, var McChullochs største utfordring å bli enig med myndighetene i London om pris. Men den driftige forretningsmannen hadde en løsning for å få de steile britene på gli ved forhandlingsbordet.

<b>NOT FALLING DOWN:</b> London Bridge var massiv, men i Arizona ble den innvendig kjernen av granittblokker erstattet av et rammeverk av stål som styrket konstruksjonen og samtidig reduserte den totale vekten fra 130 000 tonn til 30 000. 
NOT FALLING DOWN: London Bridge var massiv, men i Arizona ble den innvendig kjernen av granittblokker erstattet av et rammeverk av stål som styrket konstruksjonen og samtidig reduserte den totale vekten fra 130 000 tonn til 30 000.  Foto: Go Lake Havasu

– Vi skjenket dem avsindige mengder whisky, fortalte han.

Det ville koste de britiske myndighetene omtrent 1,2 millioner pund (cirka 20 millioner pund i dag) å plukke broen fra hverandre.

McChullochs tilbud lød på det dobbelte, pluss noen tillegg blant annet en sum utregnet fra alderen til den eksentriske rikingen.

Sluttsummen endte på 2,46 millioner pund (omtrent 470 millioner norske kroner med dagens kurs). Avtalen ble signert i april 1968.

<b>BYGDE KANAL OG ØY:</b> 283 meter lange og 30 000 tonn tunge London Bridge strekker seg over kanalen som ble gravd. Dermed ble det skilt ut en øy fra fastlandet. Øya ligger ute i Colorado River. 
BYGDE KANAL OG ØY: 283 meter lange og 30 000 tonn tunge London Bridge strekker seg over kanalen som ble gravd. Dermed ble det skilt ut en øy fra fastlandet. Øya ligger ute i Colorado River.  Foto: Brian van der Brug/Getty Images

Flyttingen og gjenoppbyggingen

Om det tok noe tid å bli enige om pris, var det bare blåbær mot jobben som ventet: Plukke fra hverandre broen i granitt og flytte den over Atlanterhavet.

Arbeiderne begynte med å merke hver eneste granittbrikke etter størrelse, nummer og plassering i broen.

Den ble demontert bit for bit, pakket i kasser og sendt med skip over Atlanterhavet og via Panamakanalen til California. Der ble kassene losset og fraktet med lastebiler fra Long Beach til Lake Havasu.

For å være trygge på at broen kunne tåle belastningen fra moderne biltrafikk, ble det bygget en kjerne av stålforsterket betong.

<b>ENGLISH VILLAGE:</b> McCulloch fikk også etablert en engelsk landsby på fastlandssiden av London Bridge. 
ENGLISH VILLAGE: McCulloch fikk også etablert en engelsk landsby på fastlandssiden av London Bridge.  Foto: Carol M. Highsmith

Så plasserte man de 10 276 granittsteinene brikke for brikke på sine rette plasser. Broen skulle stå nøyaktig slik den hadde gjort i London.

Neste trinn var å tilrettelegge en 1,6 kilometer lang kanal slik at London Bridge fikk vann under seg og kunne fungere som et bindeledd mellom fastlandet og øya som oppsto som følge av den menneskeskapet kanalen.

Hele prosessen tok tre år og kostet McCulloch syv millioner dollar, omtrent syv ganger så mye som han hadde brukt på å bygge selv Lake Havasu City.

Fynd og klem

10. oktober 1971 sto broen klar. Og lanseringen foregikk ikke uten fynd og klem. McCulloch hadde leid inn både fallskjermhoppere, orkestre, varmluftballonger og anskaffet større mengder fyrverkeri.

<b>LAKE HAVASU:</b> Kjente London-effekter er også på plass. 
LAKE HAVASU: Kjente London-effekter er også på plass.  Foto: LPETTET/Getty Images/iStockphoto

Gjestene ble servert en overdådig middag med hummer og roastbiff - nøyaktig samme måltid som kong William den fjerde hadde inntatt da broen ble åpnet i London i 1831.

Londons borgermester hadde tatt turen ens ærend til Lake Havasu for å bivåne åpningen, og kjendiser som Robert Mitchum og Dan Rowan var også på plass.

– Dette er galskap. En galskap som kun kan finne sted i USA, sa en tilskuer til New York Times.

Verdens største antikvitet

Det manglet ikke på skeptikere som mente at flyttingen av London Bridge ville koste langt mer enn den smakte, men McCulloch kunne le sist. Det hårete prosjektet ble en suksess.

Visste du at ...

... de gamle lampene på London Bridge er laget av jern fra kanonene som Napoleons hær brukte.

... London Brigde ryktes å være hjemsøkt. Turister hevder stadig å ha sett patruljerende britiske "Bobbies" på broen.

... London Brigde er hjemmet til hundrevis av flaggermus og tusenvis av svaler

... numrene på mange av granittblokkene er fortsatt synlige.

... før Lake Havasu City ble bygget og kanalen gravd ut var området en militærleir kalt Site Six. Den sorterte under Kingman Army Airfield som ble etablert som treningsleir i forbindelse med andre verdenskrig.

Innen 1974 hadde Lake Havasu City blomstret til 10 000 innbyggere, og London Bridge ble raskt en stor turistattraksjon.

Robert McCulloch selv rakk bare å oppleve de første årene med suksess for sitt hjertebarn Lake Havasu City - prosjektet han hadde investert så mye i. Han døde brått i 1977.

Triumfen med Lake Havasu City og London Bridge kunne ingen ta fram ham. Lake Havasu City har i dag nærmere 60 000 innbyggere.

– Når jeg besøker Lake Havasu, blir jeg stolt og imponert over å se hvordan min bestefars visjoner blomstrer i dag, sa McCullochs barnebarn Jean i et intervju med River Scene Magazine.

– Jeg tror han ville smilt hvis han hadde visst hvor mye byen han grunnla har vokst, uttalte barnebarnet

<b>TURISTATTRAKSJON:</b> London Bridge i Lake Havasu er Arizonas største turistattraksjon etter Grand Canyon. 
TURISTATTRAKSJON: London Bridge i Lake Havasu er Arizonas største turistattraksjon etter Grand Canyon.  Foto: Photographer: Carol M. Highsmith

London Bridge er en av ytterst få broer i verden som har befunnet seg på to kontinenter og er trolig verdens største antikvitet.

Den befinner seg fortsatt i Lake Havasu og er fortsatt en av Arizonas største turistattraksjoner og et vitnesbyrd på Robert McCullochs eksentriske, men vellykkede visjoner.

Eksentriske McCulloch

Robert McCulloch ble født i Missouri i 1911. Etter utdannelsen ved Stanford University giftet han seg med Barbara Ann Briggs. Sammen fikk de fire barn og flere barnebarn.

McCulloch ble beskrevet som en raus og kjærlig familiemann, som dessuten likte en spøk. Han skal ha uttalt at hemmeligheten til suksess var "sprit og damer". Om uttalelsen var en spøk, vites ikke.

– Han hadde god sans for humor, og elsket å drive gjøn og leke med oss, sa hans barnebarn Sheila i et intervju med River Scene Magazine.

Motorsager: Før Robert McCulloch (til høyre på bildet) bygget Lake Havasu City, hadde han tjent seg rik på olje, motorer og sine markedsledende motorsager.
Motorsager: Før Robert McCulloch (til høyre på bildet) bygget Lake Havasu City, hadde han tjent seg rik på olje, motorer og sine markedsledende motorsager. Foto: Go Lake Havasu

26. februar 1977 ble Robert McCulloch funnet død på et hotellrom i Bel Air. Dødsårsaken ble fastslått å være hjerteinfarkt forårsaket av en overdose alkohol og antidepressiva. I forkant hadde et av McCullochs selskaper vært under etterforskning.

Kilder: history.com, golakehavasu.com, River Scene Magazine, AP News, The New York Times, go-arizona.com

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 33

Denne saken ble første gang publisert 23/05 2023.

Les også