Grenseløst politisamarbeid

Tok bakmann i båtmotorliga

I samarbeid med polsk politi klarte Grenseløs for første gang å ta selve bakmannen da en polsk båtmotorliga ble sprengt.

JUKS: Fra det polske lageret. På hylla står Selva-deksler som ble byttet ut med Yamaha-deksler, slik at tyvene skulle få høyere pris for motorene.

JUKS: Fra det polske lageret. På hylla står Selva-deksler som ble byttet ut med Yamaha-deksler, slik at tyvene skulle få høyere pris for motorene.

Publisert Oppdatert

Politibetjent Per Christian Gauslaa i Grenseløs hakker tenner. Han sitter på en spaningspost i skogen 150 meter fra et avsidesliggende småbruk i nærheten av Strømstad i Sverige. Det er sent i november og skikkelig ruskevær.

Gauslaa spaner på medlemmer i en polsk liga som har spesialisert seg på båtmotortyverier i Norge. De har akkurat stjålet fire motorer i Husøy båthavn i Vestfold. Grunnen til at politiet ikke har gått til aksjon, er at de ønsker å få has på selve bakmannen som politiet allerede kjenner identiteten til, polske Tomasz Zalucki (33).

Gauslaa hører krasling i krattskogen rundt seg i nattemørket. Dagen ble ikke helt som forventet da han gikk på jobb.

Arbeidsdagen forløper som normalt helt til klokka 14:00. Plutselig tikker det inn et tips: Tre personer fra Zalickis båtmotorliga er observert i Sør-Sverige på vei nordover i to biler. Grenseløs har vært på sporet etter disse skurkene i lang tid.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SMÅBRUKET: Gauslaa og kollegene fra Grenseløs fulgte etter tyvene til dette avsides­liggende småbruket utenfor Strömstad. Kamuflasje­nettet som ble brukt på spanings­posten, skimtes i forgrunnen. FOTO: Politiet

SMÅBRUKET: Gauslaa og kollegene fra Grenseløs fulgte etter tyvene til dette avsides­liggende småbruket utenfor Strömstad. Kamuflasje­nettet som ble brukt på spanings­posten, skimtes i forgrunnen. FOTO: Politiet

Hjem og legge unger

– Vi antok at de var på vei til vårt distrikt. I så fall ville de ankomme i 22-23-tiden. Ut fra tidligere mønstre tippet vi at de ville slå til på Tjøme eller i Agder. Vi planla utrykning med to span­ings­team, forteller Gauslaa om hendelsen som skjedde for et par år siden.

Han rekker så vidt å dra hjem for å spise middag og legge ungene. Så bærer det ut på jobb igjen.

– Vi plasserte en patrulje på E18 og en ved Kanalbrua i Tønsberg, forteller Gauslaa, som ikke kan la seg fotografere på grunn av jobben som politispaner.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

POLSK POLITI­AKSJON: Etter tips fra Grense­løs klarte polsk politi å avdekke Tomasz Zaluckis båtmotorlager. Bilde fra polsk politi. FOTO: Politiet

POLSK POLITI­AKSJON: Etter tips fra Grense­løs klarte polsk politi å avdekke Tomasz Zaluckis båtmotorlager. Bilde fra polsk politi. FOTO: Politiet

Fraktes til Polen

Ganske nøyaktig klokken 23 passerer de to bilene Kanalbrua i Tønsberg.

Grenseløs

■ Politienhet som jakter østeuropeiske vinningskriminelle og jobber på tvers av politidistriktene.

■ Prøveprosjekt i Vestfold i 2007. Utvidet i 2009 til Telemark, Søndre Buskerud og Asker og Bærum. Har 16 mann på heltid.

■ Har etterforsket flere hundre saker, pågrepet rundt 1000 personer og fått domfelt de aller fleste.

■ Svært høy oppklaringsprosent på sakene de velger å forfølge.

– Analyser av båttyverier en rekke steder helt fra 2004 til 2011, viser at denne banden alltid opererer på samme måte, forteller politiførstebetjent i Grenseløs, Terje Stubb Olsen, som ledet etterforskningen.

– De kommer med en personbil og en stor varebil, vi kaller dem følgebil og depotbil. I følgebilen sitter to mann som rekognoserer de aktuelle marinaene og utfører tyveriene. Depotbilen er en tilfeldig leiebil fra Polen. Den venter i skjul og frakter ut motorene, forklarer Stubb Olsen.

Transporten ut av landet er det andre som står for. Båtmotorene fraktes til Polen, der de blir bearbeidet og solgt på det private markedet, gjerne i Tyskland.

– Transportørene er gjerne vanlige arbeidsløse polakker som får jobben via kjentfolk. Andre ganger kan det være trailersjåfører som får noen kroner for å ta med en last hjem i stedet for å kjøre med tom bil, sier Stubb Olsen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

STANSET: Etter flere døgn med spaning måtte politiet stanse traileren sør i Sverige. I laste­rommet sto depotbilen full av båtmotorer. FOTO: Politiet

STANSET: Etter flere døgn med spaning måtte politiet stanse traileren sør i Sverige. I laste­rommet sto depotbilen full av båtmotorer. FOTO: Politiet

Umulig å få has på

Transportørene vet ikke nødvendigvis hva de tar med seg. Men det er de som tar den største risikoen, og som må gå i fengsel hvis de blir tatt. Bakmennene går fri.

UTSPEKULERT: Tyvene monterte falske serienummer-plater på de stjålne båtmotorene. FOTO: Politiet

UTSPEKULERT: Tyvene monterte falske serienummer-plater på de stjålne båtmotorene. FOTO: Politiet

– Flere sjåfører ble tatt og domfelt. Men sakene ble etterforsket hver for seg, og det var umulig å se sammenhengen. Vi får jo ikke stanset dette ved å ta de som kjører motorene til Polen, sier førstebetjenten.

Grenseløs er politienheten som etterforsker denne type saker på tvers av politidistriktene. Da ser man straks mønsteret.

Politiet har for lengst klart å ringe inn bakmannen Zalucki. Men Norge og Polen har ingen utleveringsavtale fordi Norge ikke er EU-medlem. Eneste måte å få tatt Zalucki på, er å pågripe ham i Norge.

Grenseløs og polsk politi samarbeider allerede om saken. Men kulturforskjeller og strengere krav til bevisførsel i Polen, gjør at polsk politi er nødt til å ta Zalucki på fersken i Polen. Men han holder seg klokelig mest mulig unna Norge, og holder sin sti ren i Polen. Slik unngår han å bli tatt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

AVSLØRT: Lasterommet i varebilen som sto inne i traileren. FOTO: Politiet

AVSLØRT: Lasterommet i varebilen som sto inne i traileren. FOTO: Politiet

Får panikk

Denne novembernatten har Grenseløs som mål å følge tyvgodset helt til Polen for å få has på Zalucki og hans kolleger i samarbeid med polsk politi. Noe slikt har aldri vært gjort før.

MANGLER VERKTØY: Leder for Grenseløs, Odd Skei Kostveit, ønsker seg utleveringsavtale med EU. FOTO: Politiet

MANGLER VERKTØY: Leder for Grenseløs, Odd Skei Kostveit, ønsker seg utleveringsavtale med EU. FOTO: Politiet

Savner utleveringsavtaler

I kampen mot mobile vinningskriminelle er det en stor ulempe at Norge står utenfor EU. Norge har svært få utleveringsavtaler, som er påkrevd for å få utlevert kriminelle som befinner seg i ut­landet.

– I EU ble det innført gjensidige utleveringsavtaler for noen år siden. Gjennom EØS jobbes det for at vi skal bli en del av denne ordningen. Men alle medlemslandene må signere, og dette tar tid. Inntil dette er på plass, mangler vi rett og slett verktøyene for å ta disse lovbryterne, sier leder i Grenseløs, Odd Skei Kostveit.

Grenseløs erfarer gang på gang at det er få tyver som står bak store antall lovbrudd. Noe fagsjef i Finans Norge, Harald Bjerke, kan bekrefte:

– Når politiet legger trykk på en bestemt gruppe kriminelle og tar disse, opplever vi en markert nedgang i antall tyveritilfeller, sier Bjerke.

Gauslaa og kollegene spaner på de to bilene som ankommer Tønsberg i nattemørket. Depot­bilen blir gjemt ved Nøtterøy kirke. Politiet mister kontakten med følgebilen, men vet hva slags planer tyvene har og tråler båthavnene i området.

– Vi fant dem igjen ved Husøy båthavn. Det var enkelt å holde øye med dem fra den andre siden av sundet, forklarer Gauslaa.

Fire båtmotorer blir stjålet og lastet om bord i depotbilen.

Bilene setter kursen mot Sverige., Grenseløs-gutta følger etter. Turen ender på det avsidesliggende gårdsbruket. Svensk politi kan fortelle at de har mistanke om at organiserte kosmetikktyver også holder til på stedet. Det blir en lang og kald natt for spanerne.

Kjørte bil inn i trailer

Neste natt drar polakkene på et nytt tyveriraid. Denne gangen tar de fire motorer i Strömstad. Spanerne dokumenterer hendelsene. Politiet ønsker å få bekreftet hvilke personer som utfører tyveriene. Den påfølgende dagen stopper de følgebilen under kamuflasje av en ordinær politikontroll. I bilen sitter Zalucki og en annen polakk, Radoslaw Karpinski (40). Politiet ønsker fortsatt å følge godset helt til Polen på jakt etter mottagerapparatet og lar bilen kjøre videre.

Rett etter politikontrollen blir det hektisk aktivitet på småbruket. Snart kjører både følgebilen og depotbilen av gårde. Varebilen forsvinner inn på et industriområde, men kommer aldri ut igjen. Det eneste kjøretøyet som forlater området, er en polsk trailer.

– Vi skjønte snart at de måtte ha kjørt varebilen inn i traileren. Vi sendte ut beskjed og fikk heldigvis kontakt med den igjen, forteller Gauslaa.

Traileren glipper nesten et par ganger. Etter flere døgns spaning må politipatruljene til slutt innse at de er for utmattet til å forfølge bilen helt til Polen. De får svensk politi til å stanse traileren sør i Sverige. I bilen står ganske riktig depotbilen, full av båtmotorer. Sjåføren sier han ikke aner hva som er om bord, men blir bøtelagt for forholdet.

– Det er ikke første gang de transporterer depotbilen i en trailer, sier Terje Stubb Olsen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

FORNØYD: Etterforskningsleder Terje Stubb Olsen i Grenseløs viser oss bildene fra pågripelsen. FOTO: Politiet

FORNØYD: Etterforskningsleder Terje Stubb Olsen i Grenseløs viser oss bildene fra pågripelsen. FOTO: Politiet

Én etter én blir tatt

Følgebilen slipper unna, men Grenseløs varsler polsk politi. Det blir sendt ut internasjonal etterlysning for Zalucki, Karpinski og en tredje medvirkende polakk, Grzegorz Ignatowicz (24).

Unngå tyveri av båtmotorer

● Merking: Firmaet Securmark tilbyr å støpe serie­numre i metall på motoren.

● Tar du ut ECU, motorens elektroniske hjerne, og undervannshuset, er motoren verdi­løs for tyvene.

● Overvåkning: Marinaer bør ha overvåkning. Allier deg med hyttenaboer. Tidlig varsling av tyveri er viktig!

● Sporing: Det fins enkle og billige sporingssystemer du selv kan montere.

● Husk: Tyvene går alltid

etter de motorene som er dårligst sikret og lettes tilgjengelig!

● Registrer motorens serienummer. Gi det til politiet ved tyveri.

Grenseløs kan nå knytte Zalucki til oppunder 80 saker. Men indisierekkene som holder i norsk rett, godkjennes ikke i Polen. Og det ville ha kostet en formue å oversette mange hundre sider med dokumentasjon til polsk. Zalucki må tas på fersken i Polen. Tiden går.

I mai året etter stjeler Ignatowicz to båtmotorer i Fredrikstad sammen med en kompis. De blir pågrepet i Sverige og utleveres til Norge. Kort etter blir Karpinski pågrepet i Göteborg.

Til slutt klarer polsk politi å avsløre Zaluckis lager i den polske byen Kozalin. De finner et stort antall båtmotorer, blant annet 24 motorer som ble stjålet fra Medø marina på Tjøme.

Politiet finner bevis for at falske serienummer-plater blir montert på motorene. Yamaha-deksler blir montert på billige Selva-motorer, slik at man får høyere pris. Zalucki er tatt for alvorlige lovbrudd i Polen og kan nå dømmes til mange års fengsel.

Karpinski og Ignatowitz dømmes i Norge for henholdsvis 40 og 38 lovbrudd. Karpinski får tre års ubetinget fengsel, Ignatowicz får to år. Grenseløs er svært tilfreds med resultatet og med samarbeidet med polsk politi.

– Både spaning og internasjonalt politisamarbeid koster mye penger. Men vi er nødt til å få stoppet bakmennene hvis vi skal komme videre i dette arbeidet. Det klarte vi i dette tilfellet, sier en fornøyd Terje Stubb Olsen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Nekter å gi ut bilder

Vi Menn mener det er viktig for allmennheten å få se bilder av de domfelte og har bedt om å få trykke politiets bilder av dem. Leder i Grenseløs, Odd Skei Kostveit, avslo dette med følgende begrunnelse:

– Vi gir bare ut bilder av mistenkte eller domfelte til media i pågående saker der liv eller større verdier kan stå i fare. De to som er dømt i Norge i denne saken, har sonet sin dom og er utvist fra Norge med innreiseforbud. Den tredje har meldeplikt i Polen. Politiet har ingen indikasjoner på at noen av disse bedriver kriminalitet i Norge i dag, og vi har derfor ikke grunnlag for å gi ut bildene.

 

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning