Sjenerende støy i bilen

Slik får du det laveste støynivået

Vil du ha en mest mulig stillegående bil? Her er noen tips som kan hjelpe deg til en mer behagelig bilopplevelse.

<b>STØRSTE UTFORDRING:</b> Veistøy er den viktigste kilden til irriterende bråk i bilen. Det kan du i mange tilfelle gjøre noe med. 
STØRSTE UTFORDRING: Veistøy er den viktigste kilden til irriterende bråk i bilen. Det kan du i mange tilfelle gjøre noe med.  Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Støy i bil er et fenomen det er vanskelig å bli klok på. På den ene siden er det en objektiv sak vi kan forholde oss til med støymålinger, slik vi har gjennomført i alle våre biltester de siste ti årene. På den andre siden en høyst subjektiv affære – 90 desibel med favorittmusikk eller vinkelsliper gir samme lydtrykk, men helt
ulike opplevelser.

Det er i hovedsak tre hovedkilder til støy i bil: Motor, vind og vei. Her i Norge er vi mest plaget av veistøy. Flere faktorer bidrar til det; piggslitt asfalt, grov asfaltblanding og snø/isdekke på vinteren er de viktigste. De fleste av oss har vel kjent på følelsen når du plutselig får fin, nylagt asfalt under hjulene. Som ved et trylleslag forsvinner den rumlende veistøyen. Målinger vi har gjennomført viser at det kan skille over 10 dBA mellom fin og grov asfalt.

Tidligere var også motor- og vindstøy merkbare bidragsytere til støynivået i biler. Men den tekniske folkeutviklingen har bidratt til at de i første rekke representerer et problem i gamle biler og at dekk/veistøy har blitt den viktigste synderen på støyfronten. Nettopp den støykilden er det enklest å gjøre noe med. Derfor konsentrerer vi oss om dekk- og veistøy i denne saken.

Rimelige støyfavoritter

Det er dessverre langt mellom de virkelige lyspunktene om du leter etter en støysvak bil av den rimelige sorten. Men noen av folkebilene peker seg ut i mer positiv retning enn konkurrentene:

I kompaktklassen leder Audi A3 og VW Golf an. Men på en betingelse: At dekkdimensjonen er moderat. Eksempelvis er Golf med 16/17-tommere noe helt annet enn med 18-tommere og sportsdekk. Det samme gjelder BMW 1-serie og Volvo V40.

I familieklassen kommer forrige generasjon Volvo V60 gunstig ut i våre testresultater. Peugeot 508 virker også som et godt støydempet familiebil. Et brukbart alternativ er Ford Mondeo.  

Blant de typiske folke-SUV-modellene er det langt mellom de støymessige lyspunktene. Skoda Kodiaq er egentlig den eneste som peker seg ut med testresultater merkbart bedre enn et ganske svakt snitt. 

Vektreduksjon bråker

Enkelt sagt er det to hovedårsaker til at vei- og dekkstøy er blitt en større faktor over den siste 10-års perioden. Den ene at strengere utslippskrav har gjort vektreduksjon til en av de viktigste prioriteringene hos bilfabrikkene. En ting er at selve støyisolasjonen ryker når vekten skal ned, en annen at prioriteringer på struktur og detaljer i konstruksjonen får større vekt- enn komfortfokus.

<b>BART METALL:</b> Møter slike flater deg under lokk eller tynne matter, kan du prøve ulike typer støy­dempings­materialer.
BART METALL: Møter slike flater deg under lokk eller tynne matter, kan du prøve ulike typer støy­dempings­materialer.

Også Norge er berørt av trenden med at selv vanlige biler skal se og kjennes sportslige ut. Det har resultert i en flom av AMG-, M-Sport og S-line versjoner fra prestisjeprodusentene. Et fenomen du finner igjen hos folkebilprodusenter, enten de heter ST-line, R-line, Optimum eller noe annet morsomt.

Ingenting av det som følger med disse utstyrspakkene gjør støynivået noen tjeneste, heller stikk motsatt. Det vanligste og verste er store, brede, lave hjul. Gjerne med en sportslig dekktype – bare for å sende den siste torpedoen inn i øregangen. Har bilprodusenten gjort «sportifiseringen» riktig grundig, med senket understell, stivere fjærer, dempere og harde foringer på toppen? Da kan det som i utgangspunktet var en relativt stillegående bil ha blitt en rullende støyplage.

De mest støysvake bilene

Så hva gjør du da, enten du er i ferd med å bytte ut den gamle bilen, eller lurer på om det finnes noen kjerringråd for å kvitte deg med noe av den mest plagsomme støyen?

Støy i elbil

<b>ELBIL-PARADOKS:</b> Uten motorstøy skulle man tro alle elbiler var stillegående. Det er ikke tilfelle for de billigere utgavene. 

I utgangspunktet skulle man tro at en stillegående elmotor ville gi elbilen en umiddelbar støyfordel. Men slik er det ikke alltid. Flere bilingeniører vi har snakket med, forklarer at forbrenningsmotoren gjerne kamuflerer en del støykilder. Ikke alle rimelige elbiler er like forseggjort når det kommer til støydemping og noen sliter med dekkstøy fra harde Eco-dekk.

Av de typiske bestselgerne vi har testet 2013–2018 kommer BMW i3 best ut rent støymessig. Hverken VW e-Golf, Nissan Leaf eller Kia Soul kommer bedre ut enn snittet av de øvrige kompaktbilene vi har testet. Og det er først de siste par årene Tesla har fått dreis på støydempingen i Model S.

Vi har studert testresultatene for alle bilmodellene vi har kjørt mellom 2013 til 2017, altså det som i dag er nyere bruktbiler. Mulighetene til å skaffe seg en relativt støysvak bil uten at prisen tar helt av, er absolutt til stede. Ikke uventet er det de litt større, dyrere bilene som peker seg mest ut i positivt retning. Tre modeller peker seg ut som spesielt støysvake i våre testmålinger fra denne perioden: Audi A6, BMW X3 og Mercedes-Benz E-klasse.

<b>EN AV DE BESTE:</b> Av nyere bruktbiler er forrige BMW X3 en av de mest stillegående normalbiler vi har testet. Priser fra snaut 200 000 kroner. 
EN AV DE BESTE: Av nyere bruktbiler er forrige BMW X3 en av de mest stillegående normalbiler vi har testet. Priser fra snaut 200 000 kroner. 

Også den forrige utgaven av Volvo XC60 kommer bra ut, mens det fort tynnes ut i rekkene når det gjelder de rimeligere bilmodellene. Dessverre havner de fleste europeiske og asiatiske folkebilmerkene ofte bakerst i feltet på våre støymålinger og er et mindre egnet utgangspunkt for støysarte sjeler.

<b>DÅRLIG KOMBINASJON:</b> Sportslig modell­variant, lav og bred dekk­dimensjon, sports­lig dekktype. 
DÅRLIG KOMBINASJON: Sportslig modell­variant, lav og bred dekk­dimensjon, sports­lig dekktype. 

Riktige dekk er nøkkelen

Om du sitter med en bil du ikke vil bytte ut og synes støynivået er for høyt, kan et dekk- og felgbytte være løsningen. Mange biler er solgt med største dekkdimensjon, og for de fleste modeller er det mulig å velge en mer moderat dimensjon med tanke på både bredde og høyde. Du må som regel da gå ned på felgdimensjon, noe som blir en ekstra kostnad ikke alle er villig til å ta. Uansett om du vurderer både nye felger og dekk, eller bare vil ta kostnaden for dekk, er dekktypen svært viktig.

Når vi snakker om dekk i denne sammenhengen, er det sommer som gjelder. Det er forskjeller på støynivået på vinterdekk også, men ikke like store som på sommerdekk. Ifølge våre erfaringer støyer de sportslige dekktypene mye, tidvis også Eco-dekkene du finner på en del rimeligere biler der lavt forbruk teller inn.

Proff støydemping

Flere firmaer tilbyr støydemping som en del eller tillegg til en tradisjonell understellsbehandling. Tanken er at en del biler har lite eller moderat rustbeskyttelse fra fabrikken. Massen som påføres skal dempe støy, særlig av den typen man får i hjulbuene. 

Andre går enda mer detaljert til verks, med skumlegging, montering av dempermateriale bak karosseri/interiørplater, under seter, i motorrom, bagasjerom, dører, bakluke og i øvrige hulrom. 

De løsningene vi har sett på, varierer i pris fra noen tusenlapper opp til 20–30 000 kroner. Vårt råd er at du prøver å få best mulig dokumentasjon fra leverandøren, eventuelt får prøve en bil der tiltakene er gjennomført. 

Hvor mye ressurser du skal legge i støydempingstiltak, før du eventuelt skal bytte til en mer støysvak bil, blir en vurdering den enkelte må gjøre.

Alle nye dekk har en støymerking, men
det er viktig å presisere at den i første rekke gjelder passeringsstøy – altså støy fra dekket slik den oppfattes utenfra. Det er fristende å tenke at det også påvirker støynivået fra
dekket inne i bilen, men slik er det nødvendigvis ikke.

<b>HJULBUER:</b> Har bilen lite eller ingen beskyt­telse i hjulbuene, kan ulike typer etter­behandling dempe støyen herfra. 
HJULBUER: Har bilen lite eller ingen beskyt­telse i hjulbuene, kan ulike typer etter­behandling dempe støyen herfra. 

De siste årene har vi gjort forsøk på både å gå ned i dekkdimensjon og sette på dekk med anerkjente komfortegenskaper. Vi har også kjørt test på noen av de nye skumfylte dekkene, der det er lagt inn dempingsmateriale i den luftfylte delen av dekket. Erfaringene fra disse testene er entydige: Det hjelper, men effekten varierer. I beste fall kan du regne med en betydelig nedgang i støynivå, i verste fall ligger det i grenseland på kost/nyttefaktoren.

<b>NORSK FENOMEN:</b> Vi har sannsynligvis noe av den mest bråkete asfalten i Europa. Også andre land sliter med grov, støyende veioverflate
NORSK FENOMEN: Vi har sannsynligvis noe av den mest bråkete asfalten i Europa. Også andre land sliter med grov, støyende veioverflate

Ulike metoder

Hvis ikke valg av bil, felger eller dekk hjelper deg i særlig grad, finnes det også mulighet for egen eller profesjonell hjelp på støydempingstiltak. Vi har ingen testerfaring med slike metoder, ut over at vi for noen år siden forsøkte en kombinasjon av å legge støydempingsmatter i bagasjerom og bakre del av kupeen i en 2008-modell Audi A4. Mens dempermattene ga en subjektivt bedre opplevelse av støy i baksetet, var det bytte fra sportsdekk til snille komfortdekk som gjorde den store endringen.

Effekten av støymatter og andre enkle gjør-det-selv-tiltak vil erfaringsmessig gjøre størst utslag der utgangspunktet er som dårlig­st. Med andre ord på biler der bagasje- eller laste­rom har tynn eller ingen isolasjon fra før av.

Det finnes slik du sikkert skjønner ingen fasit på hvordan du best mulig kan dempe støy i bilen din. Verktøyene er forskjellige og den viktigste jobben gjør du altså når du kjøper bilen: Har den et lavt støynivå fra fabrikk og er fornuftig utstyrt med tanke på understell, dekkdimensjon og -type? Da kan du spare deg for mye kostnader og unødvendig plunder i ettertid.

Denne saken ble første gang publisert 10/04 2020, og sist oppdatert 08/04 2020.

Les også