Rett fra beredskap til museum

Siste flytur med gjengen

De siste Sea King rednings­helikoptrene har overlatt stafettpinnen til nye SAR Queen etter 50 års beredskap.

<b>RETT PÅ MUSEUM:</b> Formasjonen med fire helikoptre fortsatte opp Oslofjorden før de splittet opp og fløy til forskjellige flymuseer.
RETT PÅ MUSEUM: Formasjonen med fire helikoptre fortsatte opp Oslofjorden før de splittet opp og fløy til forskjellige flymuseer. Foto: Fabian Helmersen/Forsvaret
Publisert

Etter 50 år og 47751 gjennomførte redningsoppdrag, fløy fire av
de siste seks gjenværende Sea King redningshelikoptrene sammen for siste gang 11. desember i fjor for å markere at stafettpinnen overlates til nye SAR Queen.

Markeringen skjedde over Oslofjorden og Rygge flystasjon, som er den siste som faset ut Sea King, ett år etter Bodø.

Symbol for håp

<b>FLYGENDE IKON:</b> Etter nær 48 000 redningsoppdrag ble Sea King et ikon i den norske folkesjela. Den har vært arbeidshest i redningstjenesten på 330-skvadronen i 50 år. Her i formasjon med avløseren AW101 SAR Queen i bakgrunnen.
FLYGENDE IKON: Etter nær 48 000 redningsoppdrag ble Sea King et ikon i den norske folkesjela. Den har vært arbeidshest i redningstjenesten på 330-skvadronen i 50 år. Her i formasjon med avløseren AW101 SAR Queen i bakgrunnen. Foto: Håkon Bonafede

I løpet av alle årene med redningsoppdrag over hele landet har Sea King nærmest blitt et nasjonalt ikon.

– Lyden og synet av redningshelikopteret har vært et symbol på håp og trygghet som er blitt en del av folkesjelen, forteller sjefen for Luftforsvaret, generalmajor Rolf Folland. Med bakgrunn som helikopterpilot har han selv 14 års erfaring med å fly Sea King.

Vi Menn fikk plass ombord i Sea King nummer 189 under formasjonsturen. Maskinen bisto både under Alexander Kielland-ulykken i 1980 og leirskredet på Gjerdrum i 2020. I førersetet satt Anders Rossing (61) som med 72220 flytimer fordelt på 38 år går inn i historien som Norges mest erfarne Sea King pilot.

<b>MEST ERFARING:</b> Norge mest erfarne Sea King pilot, Anders Rossing, pensjonerte seg sammen maskinene han har fløyet i 38 år. 
MEST ERFARING: Norge mest erfarne Sea King pilot, Anders Rossing, pensjonerte seg sammen maskinene han har fløyet i 38 år.  Foto: Håkon Bonafede

– Det har blitt veldig mange sterke opplevelse på godt og vondt. Gang på gang har redningshelikoptrene løst oppdrag under ekstreme forhold og bevist at de er bunnsolide maskiner, sier han.

I forlengelsen av formasjonsflygingen fortsatte to av helikoptrene rett til flymuseene på Gardermoen og Sola.
Et tredje ble fløyet av Rossing til Bodø dagen etter, og de tre siste skal brukes til undervisning på Bardufoss, Sola og Ørland.

Da Rossing landet for siste gang i Bodø, betød det starten på pensjonisttilværelsen både for helikopteret og hele besetningen, med flagget til topps til siste dag.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 03 2024

Denne saken ble første gang publisert 18/01 2024.

Les også