Når flyet løper løpsk

På ville veier

Én ting er sikkert. Man kommer alltid ned. Men det er ikke alltid flyselskapene leverer deg trygt ved gaten. Her er noen eksempler på flyturer som ikke endte helt der de skulle.

Denne gangen var det ikke pilotens feil. Orkanvinder blåste dette flyet ut i kanalen mens det sto parkert på flyplassen i Miami.

Denne gangen var det ikke pilotens feil. Orkanvinder blåste dette flyet ut i kanalen mens det sto parkert på flyplassen i Miami. Foto: Web

Publisert Oppdatert
Det var den karrieren, var kapteinens siste ord på ferdskriveren til Southwest 1455.

Det var den karrieren, var kapteinens siste ord på ferdskriveren til Southwest 1455. Foto: KEVORK DJANSEZIAN/NTB scanpix

Passasjerene på Southwest flight 1455 fra Las Vegas merket at hastigheten var mye høyere enn normalt da flyet landet på den lokale flyplassen i Burbank rett ved Hollywood.

For å få skviset flyet inn mellom to andre i landingskøen hadde kapteinen fått beskjed om å øke innflygingshastigheten. Selv om både høyde og hastighet var for stor da flyet nærmet seg flyplassen, klarte han å få satt hulene nedpå.

Problemet var bare at da hadde han brukt opp mesteparten av rullebanen. Boeing 737-flyet bremset hardt, men hastigheten var fortsatt oppe i 60 km/t da det braste gjennom flyplassgjerdet og krysset en firefelts vei før det stanset inne på nærmeste bensinstasjon.

Utrolig nok uten å skade verken fotgjengere eller bilister. Passasjerene slapp fra uhellet med kun lettere skader. Som bildene viser, er Southwest-kapteinen langt fra den eneste som har parkert flyet sitt på underlige steder.

Å slippe opp for rullebane under start eller landing er en historisk gjenganger. Andre har opplevd stopp på samtlige motorer og gjennomført bragder ved å sette flyet noenlunde trygt ned.

Og noen har rett og slett ikke visst hvordan de skulle stanse flyet. Det sies blant piloter at alle landinger hvor man kan forlate flyet på egne bein, er en god en. Samtlige passasjerer og besetningsmedlemmer på disse bildene overlevde.

Forbausende mange helt uskadd eller bare med mindre skrammer, så da er de vel gode landinger, tross alt.

Nedenfor er noen eksempler på flyturer som ikke endte helt der de skulle.

En av de mest kjente hendelsene er nødlandingen på Hudson River da en Airbus fikk motorstopp etter å ha kollidert med en flokk gjess. Legg merke til at businessklassepassasjerene slapp å bli våte på beina.

En av de mest kjente hendelsene er nødlandingen på Hudson River da en Airbus fikk motorstopp etter å ha kollidert med en flokk gjess. Legg merke til at businessklassepassasjerene slapp å bli våte på beina. Foto: Janis Krums

Når det først regner i Sør-Afrika, regner det skikkelig. Vannplaning gjorde at to kilometer rullebane ikke var nok for dette flyet.

Når det først regner i Sør-Afrika, regner det skikkelig. Vannplaning gjorde at to kilometer rullebane ikke var nok for dette flyet. Foto: Web

Fraktflyet skulle lande i Mwanza i Tanzania for å laste 38 tonn fiskefilet. Flygerne havnet i Victoriasjøen isteden på grunn av strømstans på flyplassen og upresis navigering.

Fraktflyet skulle lande i Mwanza i Tanzania for å laste 38 tonn fiskefilet. Flygerne havnet i Victoriasjøen isteden på grunn av strømstans på flyplassen og upresis navigering. Foto: Web

Hangardøren viste seg å være stengt da to mekanikere på Arlanda var ute og takset i 1999.

Hangardøren viste seg å være stengt da to mekanikere på Arlanda var ute og takset i 1999. Foto: Web

oops, her var det glatt ... og gjerdet bremset ikke såveldig, det heller.

oops, her var det glatt ... og gjerdet bremset ikke såveldig, det heller. Foto: Web

SAS har fått våte passasjerer ved flere anledninger. Sist var da «Haakon viking», en DC-10 på vei fra Gardermoen, skled av rullebanen og havnet i vannet under landing på JFK-flyplassen i New York i 1984.

SAS har fått våte passasjerer ved flere anledninger. Sist var da «Haakon viking», en DC-10 på vei fra Gardermoen, skled av rullebanen og havnet i vannet under landing på JFK-flyplassen i New York i 1984. Foto: Web

Fem år etter bensinstasjonsulykken i California, klarte heller ikke dette Southwest-flyet å stanse under landing på Chicago-Midway i 2005. Denne gangen gikk det dessverre med menneskeliv. En bilpassasjer omkom da flyet kolliderte med flere biler i et veikryss.

Fem år etter bensinstasjonsulykken i California, klarte heller ikke dette Southwest-flyet å stanse under landing på Chicago-Midway i 2005. Denne gangen gikk det dessverre med menneskeliv. En bilpassasjer omkom da flyet kolliderte med flere biler i et veikryss. Foto: Web

De 32 ombordværende kunne spasere uskadd ut av denne Fokker 70-maskinen da det nødlandet på et jorde fire kilometer fra flyplassen i München i 2004. Årsaken til motorstoppen var isdannelse i jetmotorene.

De 32 ombordværende kunne spasere uskadd ut av denne Fokker 70-maskinen da det nødlandet på et jorde fire kilometer fra flyplassen i München i 2004. Årsaken til motorstoppen var isdannelse i jetmotorene. Foto: Gessmann, Jan

Bakkemannskapene skulle teste motorene på denne splitter nye A 340-en på flyfabrikken. Fire motorer på fullt turtall viste seg å være mer enn bremsene klarte å holde igjen.

Bakkemannskapene skulle teste motorene på denne splitter nye A 340-en på flyfabrikken. Fire motorer på fullt turtall viste seg å være mer enn bremsene klarte å holde igjen. Foto: Web

Chicago-Midway flyplassen ligger midt i byen. Det har byens innbyggere merket helt siden 1949.

Chicago-Midway flyplassen ligger midt i byen. Det har byens innbyggere merket helt siden 1949. Foto: Web

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning