Norges første bilrace ble en minneverdig forestilling. Ikke fordi kjøringen var så inni granskauen røff og tøff, ikke fordi sjåførene var filmstjernekjekke kjendiser, ikke fordi været var så glitrende godt¿ men fordi automobiler var sjelden kost, kappkjøring enda sjeldnere, noe helt nytt, spennende og eksotisk, hvilket bevirket at drøyt 10 000 mennesker stabbet og tasset av sted fra Kristiania by i retning Bundefjorden (nå Bunnefjorden), ned til startstedet ved Nordstrand Bad ved Mosseveien.

Norsk Automobilklub hadde annonsert arrangementet i avisen, men regnet ikke med så stor interesse. Etter sigende var kun fem vakter og én politimann til stede for å opprettholde ro og noenlunde orden.

29 biler stilte til start. Banen var 8,8 kilometer og gikk i en sløyfe utover fjorden til Fiskvollbukta. Isen var 30-45 centimeter tjukk.

- Folk stimlet sammen ute på isen. Arrangøren mistet kontrollen helt, og det var ingen sperringer og sånt. En av bilene kjørte inn i en folkemengde og påførte en herre ved navn O.C. Olsen brudd på kjeve og hodeskalle. En bil gikk delvis gjennom isen, men ble halt opp av hest og menn. Men løpet gikk sin gang og denne ble nummer 12, sier Halfdan Prøsch og klapper Forden sin ømt på venstre forskjerm.

- Den hadde startnummer 8 og ble kjørt av ingeniør Christian Lie, ansatt hos sin onkel E.C. Gjestvang, som eide bilen og importerte biler. Forgasseren tok inn vann under løpet og begynte å fuske. Men Lie visste råd, han brukte to minutter på å fikse den.

Les også:

Spionfly landet i Bodø

Her lagres Norges atomsøppel

Rykkinn 14012012 Ford T modell Halfdan Prøsch=

Halfdan Prøsch falt for denne bilen i 1957, ikke så rart. I 1974 ble den hans. Den var påkostet, mye messing og stæsj ¿ og to ekstra hestekrefter. © Egil Nordlien HM Foto

Kristiania 2

Prøschs Ford er så vidt vites eneste bil som har overlevd de hundre årene siden isbaneløpet på Bunnefjorden for 100 år siden.

- Det er en T-Ford, Torpedo Runabout. 2,9 liters motor med høykompresjonstopp og 22 hestekrefter. Den ble produsert i juni 1911, norskregistrert i november samme år. Det er en sportsutgave av T-Forden, den tidens GTI. Den er blitt tatt godt vare på i alle disse årene, den har vært kjørbar siden den var ny.

I 1912 var det ikke så mange biler i Norge, og denne Forden hadde kjennetegn Kristiania 2 (bryggeribilen til Schous hadde Kristiania 1).

E.C Gjestvang solgte bilen i 1913 til en mann i Vestfold. Som noen år senere solgte den til en lege i Buskerud, som igjen solgte den til Ragnar Moe og Reidar Fossheim i Skoger (utenfor Drammen), som brukte bilen på ferietur til Paris i 1953.

Og nå kommer det litt spesielle: I 1957 var ti år gamle Halfdan Prøsch med sin far på et veteranløpstevne i Tyskland. Der var også T-Forden fra Bunnefjorden. Unge Prøsch ble betatt av bilen, og to år senere var bilen til salgs. Men han var ung og ubemidlet - og det hjalp ikke å spare fem kroner i uka. Bilen ble solgt til Ford-forhandler Finstads Autoco i Sandvika, der den aller meste av tiden fungerte som utstillingsmodell.

Da Finstad 50-årsjubilerte i 1974, og ville se fremover, ble bilen solgt - til ingen annen enn Halfdan Prøsch.

Rykkinn 14012012 Ford T modell Halfdan Prøsch=

Hvem holder seg best¿ Halfdan Prøsch (65), eller Forden hans (snart 101)? © Egil Nordlien HM Foto

© Egil Nordlien HM Foto

Comeback på isen

Nå er bilen registrert C511, og Prøsch har ingen planer om å kvitte seg med den. Han har en sønn som er interessert i å ta over etter hvert, slik at den blir i familien. Men hvordan har bilen greid seg så godt i 100 år?

Prøsch tror litt av årsaken er at bilen er en påkostet variant, en sportsutgave med litt mer pønt, messing og stæsj.

- Litt finere biler blir jo tatt godt vare på. Denne har sjarmen og utseendet med seg.

Bilen er ennå i drift. Prøsch kjører den 50-100 mil hver sesong. I år er sesongdebuten fremskyndet. Prøsch vil bruke den lørdag 25. februar i år, da er det nemlig 100-årsmarkering for Norges første billøp, arrangert av Norsk Veteranvogn Klubb og Norsk A-modell Klubb.

- Jeg skal strippe den, ta av skjermer og andre deler som stikker ut. Akkurat som i 1912.

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!