Neste gang du sitter fast i 20-30 minutter på vei hjem fra jobben, kan du være glad du bor i et lite og godt utviklet land, og ikke er like uheldig som kineserne som i august 2010 satt fast i en trafikkork i Kina som varte i utrolige 12 dager og var over 100 kilometer lang.

Bilister på Beijing-Zhangjiakou Highway, en av verdens mest trafikkerte veier - sov og levde i bilene sine, mens butikkeiere og andre satt opp provisoriske markeder og teaterforestillinger langs veikanten, for å trøste de uheldige bilistene.

De fleste av oss blir lei, sultne, slitne og klager høylytt når det oppstår kø og vi kommer for sent på jobb. Men kø kan være en livsstil - blant annet i Kina og India. En livsstil som stadig flere mennesker er nødt til å håndtere og godta rundt om i verdensmetropolene.

Årsaken er enkel: Bedre økonomi og stigende levestandard blant verdens befolkning gjør at stadig flere tar seg råd til å kjøpe bil.

Hvert år dør rundt 120 000 indiere i frontkollisjoner, utforkjøringer eller ved å ha kjørt på en hellig ku midt i veien, mens resten av bilistene lever ut sitt liv i den kolossale trafikken.

India har nå passert Kina med flest dødsfall i trafikken. Dødsulykkene har økt med 52 prosent fra 2002 til 2009. 2009 var ett av Indias verste år med 126 000 døde i bilulykker. Landet er inne i en enorm vekst, og selv om det kun er 12 biler pr. 1000 innbyggere sammenlignet med Norden som har rundt 450 biler pr. 1000 innbyggere, er trafikkorkene ganske så spesielle. Flere og flere mennesker lever sitt liv i bilkøene.

Les også:

Den feiteste får dama

Kidnappet feil dame

© STR

© Gurinder Osan

En dag i bilen

Morgen, ettermiddag og kveld, hver dag og hele uken danner det seg ekstreme bilkøer. Det gjør indierne sinte, utmattete og deprimerte, men stadig flere kombinerer nå biltrafikk og dagliglivet. Indiere ser på DVD-er, leser bøker, gjør skolearbeid, spiller kort, spiser og sover i bilene. Byenes ødeleggende trafikk tvinger dem til å tilbringe en større og større del av livet i bilen.

Enkelte dager opp i mot ti timer i døgnet. Det åpenbare svaret er å investere i offentlige transportsystemer, men slikt koster penger. Trafikklys hadde vel strengt talt også vært nødvendig, men mangler i en del av storbyene i Asia. De fleste kjører uansett videre selv om det lyser rødt.

Dette med ekstreme trafikkorker er faktisk heller ikke noe som kom med kjøretøyene. Selv det gamle Roma hadde dem. Keiser Julius Caesar var så rasende at han erklærte et forbud mot at hester med vogner kunne bevege seg på dagtid i byene, noe som gjorde at trafikken ble stor om morgenen og på kvelden.

Hellige kuer

Trafikkorkene i storbyen Mumbai skyldes dårlige veier, mange kjøretøyer og trange gater. Det hjelper heller ikke at hellige kuer er en del av trafikkbildet. Kuer har en stor status i India og regnes som hellige dyr. Det betyr at ingen kan gjøre noe med en ku, som ofte legger seg midt i veibanen.

Mens storbyen New Dehli i India myldrer av gateliv, markeder og et fargerikt folkeslag, kan alle avgassene fra biltrafikken være grusom og uutholdelig.

Likevel reiser millioner av mennesker på ferie til dette eksotiske landet der drosjer, sykkeltaxier, mopeder, busser, syklister, elefanter og hellige kuer er en del av det levende bybildet.

For å bekjempe forurensing, erklærte indiske myndigheter i 1993 at alle offentlige biler skulle kjøres på komprimert naturgass.

Men de endeløse køene har ingen så langt klart å gjøre noe med.

Les også:

Verdens raskeste bilbåt

40 milliarder forsvunnet

Falske damer lurer elskovssyke menn

© Gurinder Osan

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!