KNØTTSMÅ: Verdens minste helikopter, "Nanoflyer II" på 0,89 gram (t.v.) og verdens minste ornitopter, "HUmmer", 1,1 gram. "Fluelorten" på papiret er faktisk et vedeokamera som skal bygges inn i mikrofarkostene.

MINI-PAPARAZZI: Videokameraet er på størrelse med en halv sukkerbit.

En jeep med to soldater parkerer i veikanten. Etter bare et par sekunder er mini-helikopteret ute av syne, men soldatene følger med på PC-skjermen og stiller inn kursen.

Iinsekthjernen på ett grams størrelse inneholder en avansert liten computer som fungerer som autopilot, slik at flygeren på bakken ikke behøver å konsentrere seg om å holde den på rett kjøl.

Mikrohelikoptret forblir uoppdaget mens det flyr inn i bydelen som kontrolleres av fiendtlige opprørere. Den antatte bombefabrikken holder til enda noen kvartaler lenger inn, og avstanden fra jeepen er over en kilometer når helikopteret finner bygningen og finner veien inn gjennom et åpent vindu i tredje etasje.

På dataskjermen får soldatene bekreftet antakelsene. Et par minutter senere strekker soldaten i venstresetet ut hånden så helikoptret får landet trygt. Spaningsoppdraget ble gjennomført raskt og uten risiko denne gangen også.

To år fram?

Fremtidsscenariet ligger bare et par år fram i tid, skal vi tro Petter Muren. Asker-mannen har som den eneste i Europa startet eget firma for å utvikle miniatyrfly og helikoptre med kamera til militær og sivil bruk.

Fra før er han kjent for å ha utviklet verdens aller minste fjernstyrte helikopter - "Picoflyer" - på under ett gram. Det er faktisk så lite at det går fem slike på vekten av et vanlig A4 papirark.

Det er utviklingen av miniatyrbatterier og små elektromotorer til mobiltelefonindustrien som har gjort fremstillingen av mikrohelikoptre mulig. I tillegg til å utvikle designet har det også kostet Petter Muren mange netter med høy konsentrasjon.

- De aller minste helikoptrene er faktisk så små og skjøre at du risikerer å ødelegge dem flere ganger under produksjonen slik at du må begynne på nytt, forteller han. Men; Petter Muren en tålmodig fyr.

Flaksevinge

Et bitte lite flygeredskap flaksende akkurat som en flaggermus før den lander trygt i hånden til Petter.

- Det er en såkalt "flapping wing design", eller på godt norsk "flaksevinge", forklarer oppfinneren. Han har utviklet fremdrift og styringssystem som baserer seg på samme prinsipp som fuglene benytter seg av.

Mens rotorfarkoster er best på å henge stille i luften, er flaksevingene, eller ornitopteret, i stand til å bevege seg mer effektivt av gårde over lengre avstander. Og så er de til forveksling lik store insekter.

Nettopp det er Det amerikanske forsvarets forskningsinstitutt DARPA interessert i - mikrofarkoster med kamera som ikke vekker større oppsikt enn en flue.

Så langt har inntektene kommet fra salget av patenter til leketøysprodusenter som allerede har solgt et par millioner eksemplarer av de fjernstyrte minihelikoptrene til innendørs bruk, men nå står forsvarsindustrien for tur.

Nylig sa Petter Muren opp en trygg jobb og startet firmaet Prox Dynamics med to kolleger og en tidligere jagerflyger. Det tar sikte på å utvikle den første fjernstyrte "vepsen" for det amerikanske og andre lands forsvar.

Paparazzi

Helikoptrene og flaksevinge-ornitopterne finnes i alle størrelser i lokalene til Prox Dynamics. Ett av dem er en råtass av en paparazzi med kamera for trådløs fjernsynsoverføring under buken. Selve kameraet er ikke større enn en halv sukkerbit. Linsen er på størrelse med et knappenålshode.

Foran seg har Petter en liten fargeskjerm som tar imot videosignalene.

Se video

Mikrofarkoster

Både USA og EU-landenes forsvar sponser forskningen på såkalte Micro Air Vehicle (MAV). Dette er farkoster som i dag er maks 15 centimeter lange. De skal brukes til overvåking i soldatenes nærområde, gjerne inne i bygninger før man går inn. De kan også brukes sivilt til f.eks. å undersøke delvis sammenraste eller eksplosjonsfarlige bygninger, slik tilfellet var under rasulykken i Ålesund.

Verdens minste flygende helikopter er konstruert av Petter Muren og veier bare 0,89 gram.

LES MER I VI MENN NR. 19 - I SALG NÅ!

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!