Bilder: Genesis bygges
Mer: Skal vinne Europa

Har du sans for store måletall i form av vekt, høyde og lengde, bør du absolutt lese videre. Men la oss begynne med pengene:

- Syv milliarder kroner. Det er hva herligheten koster oss, smiler en småsvett, nordisk Royal Caribbean-sjef, Roar Ingdal.

Trønderen tar en kunstpause, for at tallet riktig skal synke inn hos journalisten. Så sprekker han i et smil: - Men æ tru det bli' butikk, læll.

Det største som er mulig
Vi befinner oss i finske Turku, i Aker Yards, nede i verdens største tørrdokk for bygging av cruiseskip. De eier alle rekordene, her i denne dokken.

Nylig ble monsteret "Independence of the Seas" konstruert her, den ferdigstilles nå og blir verdens største cruiseskip når den sjøsettes i april.

Men den får ikke beholde rekorden mer enn halvannet år. Høsten 2009 står nemlig giganten Genesis klar: Med sine 220 000 bruttotonn blir hun 40 prosent tyngre enn skipene i Freedom-klassen, som er de største som seiler i dag. Vekten tilsvarer hele 13 utgaver av det største av Hurtigruteskipene, M/S "Midnatsol".

- Mange spør meg om det er mulig å bygge enda større. Jeg sa for 20 år siden at vi hadde bygd det største skipet som var mulig - og det sier jeg i dag om Genesis også. Dette er det største som er mulig - med dagens teknologi.

Skipets maritime sjef, Harri Kulovaara, ser imidlertid visse begrensninger med å øke ytterligere:

- Med våre 73 meter over vannflaten er det så vidt vi kommer under Öresundbroen, vi må faktisk passe nøye på at det er fjære når vi passerer. Dessuten har alle anløpshavner sine begrensninger. Vi klarer nok å legge til i Oslo med denne, men det er ikke mer enn så vidt.

Størrelsen teller
Det er imidlertid ikke Harri Kulovaara som bestemmer om det skal bygges stort, større og større enn størst. Det er det turistene som gjør:

- Royal Caribbean er ekstremt opptatt av kundenes tilbakemeldinger. Og med kravstore amerikanere som den største kundegruppen, blir deres behov lyttet nøye til, sier Roar Ingdal. Og amerikanerne vil ha mer av alt:

- De vil ha større basseng, flere kasinoer, høyere klatrevegger, større og flere restauranter, you name it. Size matters, smiler Ingdal, idet den første stålkonstruksjonen senkes høytidelig ned i dokken, akkompagnert av blå laserlys og finsk hornmusikk. Dokken er full av høye herrer i dag, her kryr det av styreformenn og administrerende direktører. Det eneste som er høyere enn herrene, er heisekranene der ute. Og muligens stettene på champagneglassene.

- Dette er en stor dag for oss, sier styreformann Richardt Fein, og smiler slik bare amerikanere kan. Han avviser vår antydning om amerikansk gigantomani: - Også dere europeere er glad i størrelse. Våre undersøkelser sier at britene er svært opptatt av hvor stort skipet er. Flest nordmenn At Royal Caribbean har en norsk Norden-sjef, er neppe tilfeldig. Rederiet er eid med 20 prosent av norske Wilhelmsen - og det er nordmenn som er mest glad i cruise.

- Av ca. 100 000 årlige cruisegjester i Norden kommer langt de fleste fra Norge. Stadig flere har råd, fordi cruise er blitt billigere. En tusenlapp pr. person, mat og aktiviteter inkludert, er overkommelig for mange, sier Ingdal. Genesis skal ha hjemmehavn i Florida og seile på Karibia. "Independence of the Seas", derimot, vil ligge i Southampton og trafikkere Middelhavet i sommer.

- Cruise i Europa har passert Karibia i popularitet, sett med norske øyne. Noen tar en 12 dagers tur fra Southampton, men mange bestiller 4-5 dagers cruise fra Barcelona, hvor man blant annet sveiper innom Ibiza. Litt av årsaken er nok at det er billig å fly i Europa, og dermed enkelt å komme seg til avgangshavnen, sier Ingdal.

Han mener cruise er fremtidens ferieform: - Det er miljøvennlig ferie. Genesis bruker 20 prosent mindre drivstoff enn forgjengerne, og fordelt på 5400 gjester blir utslippene relativt sett beskjedne. I så fall det eneste som blir beskjedent i monsterskipet fra Finland.

Genesis

  • Lengde: 360 meter
  • Høyde: 73 meter
  • Vekt: 220 000 bruttotonn
  • Kostnad: 7 milliarder kroner
  • Antall gjester: 5400
  • Mannskap: 2000
  • Ferdigstillelse: Høst 2009
  • Hjemmehavn: Fort Lauderdale, Florida
Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!