Reklamer i gamle dager

Det var en helt annen tid ...

Et dypdykk i Vi Menns arkiv er som en liten tidsreise. Til en tid der menn var menn, gjerne med en sigg i kjeften, kvinner sto på kjøkkenet og motorsykler var til for å rømme fra politiet.

Sist oppdatert

mI 1975 vedtok Stortinget et forbud mot å reklamere for tobakk i Norge. Det førte til store protester, og som i andre land var det store økonomiske interesser som ble lagt i potten, for å kjempe mot forbudet. Forbudet mot alkoholreklame kom omtrent samtidig, uten at det var like mye protester, og etter 1975 måtte altså norsk media greie seg uten annonsekronene til tobakkgiganter og alkoholprodusenter.

Sett i ettertid var nok dette ganske naturlig, farene ved røyking og alkohol er uomtvistelige, og en Leif Juster poserende med sigarett var selvsagt et dårlig signal til unge menn og kvinner som så opp til den kjente komikeren. Coverbildet av ham på Vi Menn hadde vi nok ikke sett i dag, men i 1956 var det grei skuring. Ikke helt der oppe med bilder av Marlboro-mannen eller amerikanske skuespillere, men det var nok noen på Tiedemanns som gned seg i hendene da dette coveret kom.

Her finner du alle blader Vi Menn har laget siden 1951.

Ansikt utad

Skuespillerinnen Ingerid Vardund var også ansikt utad for tobakksbransjen, nærmere bestemt sigarettmerket Frisco, i en reklamekampanje fra samme tid kunne hun fortelle at «Det er ikke meget jeg røker, men skal det være, så skal det være FRISCO. Den er etter min mening bedre i smak, mindre irriterende for halsen og mer stimulerende på livsåndene enn noen annen sigarett».

Frisco var et norsk sigarettmerke, gitt ut av Tiedemanns, men lente seg på amerikanske tradisjoner, og lot seg altså oppkalle etter kallenavnet på San Fransisco.

I en tidligere reklamekampanje brukte de også bilder av Clark Gable og Jeanette MacDonald, som spilte i filmen San Fransisco fra 1936, under headeren «3 publikumsfavoritter».

Det er nok heller tvilsom at det ble hentet inn noen rettigheter om å bruke bilder av de to i forbindelse med reklamestuntet, men det var som kjent en annen tid.

Det var ikke bare Frisco som kunne friste i spaltene på Vi Menn og andre blader fra denne tiden. Det gikk ikke mange numrene mellom hver gang det skulle fristes til å kjøpe seg noe tobakk.

Alkohol

Det var også mulig å la seg friste til å ta seg en liten knert, og interesseorganisasjoner for både portvin og øl rykket gjerne inn nøytrale annonser, som handlet om å drikke henholdsvis portvin eller øl, uten at det var så viktig hvilken produsent som sto bak.

Drikk portvin, og øl hører til, var de enkle budskapene man kunne finne over helsider i Vi Menn på 1950- og 1960-tallet.

Stavanger-selskapet Iris rykket en rekke annonser inn i Vi Menn, der de fortalte om gledene ved å blande sine egne likører. Med utgangspunkt i flasker med 60% sprit kunne man blande seg en rekke ulike varianter ved hjelp av den beste ekstrakten på markedet.

Et kjapt søk på Iris Stavanger kan dessverre avsløre at likørekstrakt-produsenten dessverre neppe eksisterer lenger. Det som kommer opp når man søker er nemlig International Research Institute of Stavanger, og noe sier oss at det neppe er korrekt.

Enkelte sprit-produsenter skulle imidlertid også spe på annonseinntektene til Vi Menn, her representert ved to gjengangere de fleste av oss kjenner til.

I 1975 var det imidlertid slutt, alkholreklame ble forbudt, det samme ble reklamer for tobakk.

Hårprodukter og trekkspill

De mest typiske annonsene fra de første årene med Vi Menn var imidlertid reklame for diverse hårprodukter - tonic for håret, midler mot flass og ikke minst brylkrem - og det var en rekke produkter for barbering. Både barberkrem, maskiner og etterbarberingsvann konkurrerte om plassen i Vi Menns spalter, med ulike budskap som stort sett handlet om at kvinner foretrakk menn som brukte det og det produktet.

Dette var en annonsørgruppe som skulle prege Vi Menn i svært mange år framover, som man fortsatt finner fra tid til annen.

Det det imidlertid er mindre av er annonser for trekkspill. Dessverre. På 1950-tallet var det slettes ikke uvanlig å se denne annonsen, faktisk var det langt oftere trekkspill enn gitarer og andre instrumenter, som det også var en hel del av.

Hvor mange trekkspill som faktisk ble solgt etter å ha vært i Vi Menn vet vi selvsagt ingenting om, men med tanke på at annonseringen strakk seg over et tiår, og opptil flere produsenter annonserte, så tipper vi det var en bransje med langt større popularitet enn det vi ser i disse dager.

Det samme kan nok sies om de mange yoga-annonsene som var å finne i Vi Menn på 1950-tallet, i tillegg til de mange annonsene for diverse dansekurs.

Legger også ved en annonse for PUCH-motorsykkel, som egner seg for bykjøring og norske forhold, og som tydeligvis ikke er mulig for politiet å ta igjen om du velger å stikke av.

Diskriminerende? Ikke veldig

Til slutt tenkte vi å ta litt om kvinnesyn. Det var ikke så ille som man kanskje kunne tenke seg. Joda, den perfekte gaven til henne var selvsagt kjøkkenutstyr, og det var jo ikke noe rart at han hadde så fine skjorter om bare hun fikk det riktige strykejernet, men jevnt over var det nok mye mindre kjønnsdiskriminerende annonser i Vi Menn på denne tiden, en kanskje noen kan tenke seg.

Vi legge ved noen få eksempler i bunn, og oppfordrer alle til å gå inn på Vimennpluss.no og lete fram noe gammelt gull selv. Det er det verdt!

Denne saken ble første gang publisert 12/03 2024, og sist oppdatert 13/03 2024.

Les også