Aston Martins 007-biler

Bond gass

Det blir ikke en skikkelig James Bond-film uten Aston Martin. I den nyeste 007-filmen «No Time To Die» er hele fire modeller med, og vi har fått kjøre tre av dem. 

<b>SJELDENT SYN:</b> Tre Bond-biler fra tre generasjoner ved siden av hverandre på en racerbane. Fra venstre: Aston Martin DBS Superleggera, Aston Martin DB5 og Aston Martin V8 Vantage.
SJELDENT SYN: Tre Bond-biler fra tre generasjoner ved siden av hverandre på en racerbane. Fra venstre: Aston Martin DBS Superleggera, Aston Martin DB5 og Aston Martin V8 Vantage.
Sist oppdatert

Dessverre er jeg en anti-­Bond. No smoking (hverken dress eller sigarett) og bunnsolid gift i årevis.

De kule greiene jeg egentlig skulle ha sagt, kommer jeg på først et par dager for sent.

Jeg drikker industriøl rett fra boksen (boksen kan være shaken, aldri stirred), og det eneste jeg visstnok har lisens til å drepe, er god stemning.

Nede foran huset vært står en gammel Honda med rust, ikke raketter.

Men i dag er alt annerledes. Jeg skal være James Bond i nøyaktig 7.00 timer.

Dobbeltnull-7

Banen heter Silverstone og ligger midt i Bond-land. I går regnet det, og asfalten er fortsatt våt. I pit lane er fire modeller fra Aston Martin i ferd med å parkere. Alle fire har roller i den kommende James Bond-filmen «No Time To Die»: DB5, V8, DBS og Valhalla. Halleluja!

<b>ASTON MARTIN DB5 (1964):</b> Skjønnhet i engelsk tåke. Den mest kjente av Bond-bilen stiller nå i sin åttende film.
ASTON MARTIN DB5 (1964): Skjønnhet i engelsk tåke. Den mest kjente av Bond-bilen stiller nå i sin åttende film.

Jeg har ikke tid til å dø i dag, jeg heller. Mellom klokka 09 og 16 skal jeg få slippe å kjenne meg som et null. I stedet skal jeg få føle meg som et dobbeltnull-7. Blant annet bak rattet i Aston Martin DB5, klassikeren fra den legendariske Bond-filmen «Goldfinger». For mange fans er DB5 den ultimate Bond-bilen, og den har vært med flere ganger deretter. Den er så erke-007 at den får en opptreden i den nye filmen også. For meg ville det vært umulig å takke nei til å kjøre en slik bil.

<b><P CLASS=MSONORMAL>DB5:</b> Som resten av bilen er interiøret svært elegant. 

DB5: Som resten av bilen er interiøret svært elegant. 

Legendarisk Bond-bil

<b>GOLDFINGER PÅ SILVER­STONE:</b> Vår kollega og Bond-fan Hauke Schrieber og en Aston Martin DB5. Bilen ga ikke-røykeren Hauke lyst på en røyk.
GOLDFINGER PÅ SILVER­STONE: Vår kollega og Bond-fan Hauke Schrieber og en Aston Martin DB5. Bilen ga ikke-røykeren Hauke lyst på en røyk.

Mark Higgins var stuntsjåfør i de fire forrige James Bond-filmene – det var han, og ikke Daniel Craig, som sto for kjørescenene. Han setter meg kjapt inn i det jeg trenger å vite om bilen. Du lever bare én gang, sier jeg til meg selv idet jeg tar plass i 007-legenden.

Så det var slik Sean Connery opplevde det, tenker jeg. Så kikker jeg ned på setebeltet – brukte Bond belte? Hendene mine vandrer fra det tynne trerattet til den enda tynnere girspaken og videre til det store askebegeret. Allerede nå gjør bilen noe med meg. Jeg får lyst til å begynne å røyke.

I stedet fyrer jeg opp rekke­sekseren på fire liter, og jeg blir overrasket over hvor enkelt det er å kjøre den nesten seksti år gamle bilen. Den er en cruiser – høyre hånd på rattet, den venstre om skuldrene til en vakker kvinne. Den er en bil til å forføre i, ikke til å forfølge andre biler med.

<b>SÅNN SKAL DET GJØRES:</b> Sean Connery og Aston Martin DB5 i «Goldfinger».
SÅNN SKAL DET GJØRES: Sean Connery og Aston Martin DB5 i «Goldfinger».
<b></b><p class="MSONORMAL"><b>MYE TREVERK:</b> V8 er ikke enklere å kjøre enn DB5. Dogleg-girkassen med fem trinn krever tilvenning. <span class="photographer-caption labDs-defaultTextValue">Click to add photographer</span>
    </p>

MYE TREVERK: V8 er ikke enklere å kjøre enn DB5. Dogleg-girkassen med fem trinn krever tilvenning. Click to add photographer

En kopi

Den 25. James Bond:
«No Time To Die»

I løpet av året – den egentlige premieren ble korona-utsatt – kommer «No Time To Die». For femte og siste gang spiller Daniel Craig 007. Motspiller er Oscar-belønnede Rami Malek («Bohemian Rhapsody»). Regien er ved Cary Joji Fukunaga («True Detective»). Lite er kjent om innholdet, ut over at James Bond har tatt en pause på Jamaica. Pausen varer ikke lenge.

Helt annerledes blir det da jeg stiger over i stunt-utgaven av DB5. Produksjonsselskapet Eon bestilte ti duplikater, kopier av den originale versjonen, til bruk i biljaktscener og stunt. Aston Martin rakk å bygge åtte i løpet av bare seks måneder. Av karbon­fiber, tusen kilo lette og med 300 hestekrefter fra en rekkesekser. Ved første blikk er det ikke mulig å skille den fra originalen. En perfekt illusjon.

Her er det et trangt bøttesete og fempunktsseler, som i en rallybil. Er det Gert Fröbe (som spilte Auric Goldfinger) jeg har foran meg? Jeg gir gass, og motoren svarer. Jeg trykkes mot setet. Bilen har skyv, og det skal jeg få merke. På vei ut av en venstresving går jeg på gassen en quantum for hardt, og jeg snurrer av gårde i en 540-gradersdans fra asfalten og ut på gresset. Oi-oi. Med et slikt ynkelig stunt kunne jeg i beste fall blitt sjåfør i 007-parodien «Johnny English». Jeg er passe frustrert idet jeg ruller inn i pit lane.

<b><P CLASS=MSONORMAL>NYTELSE:</b> En bil som bygd for Bond eller en Bond-pike. Råsterk (725 hestekrefter) og ekstrem nytelse.

NYTELSE: En bil som bygd for Bond eller en Bond-pike. Råsterk (725 hestekrefter) og ekstrem nytelse.

Englands første superbil

Der forvandler jeg meg fra Sean Connery til Timothy Dalton. I «Living Daylights» fra 1987 kjørte han en V8 Vantage gjennom et snødekt Tsjekkoslovakia. Aston Martin var endelig tilbake som Bond-bil etter et intermesso med Lotus. Da V8 Vantage kom i 1977 skal den ha vært den rask­este fireseteren for sin tid. Den ble også omtalt som «Englands første superbil». Nå er det jeg som sitter i sportscoupeen med 417 hestekrefter. Den er fra et tiår jeg elsker, men det føles merkelig. Jeg er 191 centimeter høy og stanger hodet i taket, og likevel er det ikke stort jeg kan se over det bulende panseret. Under bulen finnes en 5,3-literen som ikke kjenner til begrepet diskresjon. Den brøler som om den var blitt torturert.

Dogleg-girkassen har førstegir nede til venstre, og det bruker jeg litt tid til å venne meg til. Men det er faktisk et poeng ved den: Det gjør det lettere å gire opp fra andre til tredje, og fra fjerde til femte. Og i den neste bilen blir det enda enklere.

<b>DBS SUPERLEGGERA (2019):</b> Ville Bond ha brukt navi? Eller padleårene ved rattet til å <br/>skifte gir?
DBS SUPERLEGGERA (2019): Ville Bond ha brukt navi? Eller padleårene ved rattet til å
skifte gir?

Livgivende rolle

DBS Superleggera – i dag oversetter jeg det feil med vilje, til super­enkel. En sportsbil som gjør det enkelt for meg. Men hva ville James Bond sagt til girsjalte­spaker på rattet? At det var noe for Bond-piker? Kanskje filmen gir svaret. Kjøringen med 725-­
hesteren på Silverstone gjør inntrykk, særlig kraftutfoldelsen til V12-motoren på 5,2 liter. Hvem skal kjøre fra Bond når null til hundre tar omtrent tre sekunder?

Den er så erke-007 at den får en opptreden i den nye filmen også.

– Presset for at alle biler skal være klare i rett tid til filming, er enormt, sier David King, som er James Bond-ansvarlig hos Aston Martin.

– Om vi ikke leverer som vi skal, kan det hende at vi ikke når opp når den neste filmen skal lages.

Det er ikke et alternativ for den relativt lille sportsbilprodusenten. James Bond er nærmest livsviktig markedsføring for britiske Aston Martin. Angivelig er avtalen mellom EON og Aston pengefri. Live and let die.

<b></b><p class="MSONORMAL"><b>ROMSKIP PÅ HJUL:</b> Det virker ikke særlig sannsynlig at Bond skal kjøre hyperbilen Valhalla i den kommende filmen. Men i den etter det igjen …</p>

ROMSKIP PÅ HJUL: Det virker ikke særlig sannsynlig at Bond skal kjøre hyperbilen Valhalla i den kommende filmen. Men i den etter det igjen …

Valhalla-bilen

I 13 av de hittil 25 filmene har biler fra Aston frest gjennom smale gater, snødekte landskap eller på tåkete landeveier. Ofte har de vært utstyrt med spesialutstyr som maskinpistol bak lykt­ene, kuleskjold, motoroljespyling bakover og katapultseter. Sistnevnte kunne utløses med en hemmelig knapp på girspaken i DB5.

<b>80-TALLSSTIL:</b> V8 blir hentet ut av garasjen av Daniel Craig 33 år etter «Living Daylights».
80-TALLSSTIL: V8 blir hentet ut av garasjen av Daniel Craig 33 år etter «Living Daylights».

Men dette er velkjente triks. Er det ikke sånn at fremtiden er elektrisk?

Valhalla er foreløpig et skall uten motor.

– Dersom filmskaperne sier at Bond skal kjøre en elbil i den 26. filmen, så bygger vi en til dem, sier King.

Men inntil videre har Aston Martins fremtidsbil midtmotor
– i hvert fall en slags. Valhalla er foreløpig et skall uten motor, og i «No Time To Die» skal den bare ha en liten gjesteopptreden. Hypersportsbilen er en hybrid som skal få 1176 hestekrefter, og den kalles også «Son of Valkyrie». Det er jo et fint navn til neste James Bond-film, tenker jeg. Jeg skal greie å kjøre den også, jeg. Som anti-Bond.

«Spinne rundt i 3 dager for 20 sekunder med film»

<b>STUNT­MANN:</b> Mark Higgins.

Mark Higgins (48), stuntmann og sjåfør i flere James Bond-­filmer.

–Hvordan blir man egentlig stunt­sjåfør i James Bond?

Higgins: – Jeg var profesjonell rallysjåfør. I 2007, til Bond-filmen «Quantum of Solice», trengte de en sjåfør som mestret grus. De ringte meg.

– Hva skjedde videre?

– I «Skyfall» kjørte jeg Land Rover Defender for Miss Moneypenny. Først i de to siste filmene har jeg dublert for James Bond. Det var en barndomsdrøm. Jeg vokste jo opp med disse filmene.

– Må du endre på kjørestilen din når du skal drifte i sirkel på et stort torg fullt av statister og filmfolk?

– Ja, men jeg blir aldri utlært. Det er ikke nok å kjøre fort gjennom trange gater. I tillegg må jeg tilpasse kjøringen til hva kameramannen og regissøren ønsker. 20-sekundersscenen der jeg drifter smultringer og blir skutt ut av bilen, tok tre dager. Om jeg gjør noe galt, kan det få massive følger for resten av filmingen. Dette er et press jeg må leve med.

– Har James Bond egentlig en bestemt kjørestil som du må imitere?

– Han er en kul type, og slik skal han kjøre bil også. Med stil. Noen ganger ville jeg valgt andre spor
i svingene, men filmteamet kan ha andre meninger.

– Kjører Daniel Craig selv?

– Ja, han fikk instrukser om bilene og kjører selv i et par scener. Men han kjører aldri særlig fort.

– Hvilke andre filmer har du vært med i?

– «Fast & Furious», «The Avengers» og «Star Wars». Nå filmer vi den nye Batman-filmen.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 20 2020

Denne saken ble første gang publisert 15/04 2020, og sist oppdatert 15/04 2020.

Les også