=

Tegningen av olabilen som Anders sendte.

Also read an english translation of this story.

Han heter Anders, men vil holde etternavnet for seg selv, med tanke på ganske grinete nigerianere som ble lurt så grundig at det nesten ikke er til å tro.

Denne elleville historien begynner i august 2006. Anders mottar en mail fra to nigerianske menn, Benardo Tobi og Philip Nwosu.

Han skjønner fort at dette er en klassiker, en nigeriasvindel der hensikten er å få mottageren til å tro at bare denne gjør som anvist, mottar man snart så mye penger at verken en selv eller etterslekten trenger gjøre det skapte grann på 456 år - altså litt for fett til å være sant .

- Det var snakk om hvitvasking av penger. Jeg skulle motta masse penger om jeg bare hjalp til med noen enkle transaksjoner.

Anders er bygutt og ikke født i går. Han resonnerte slik: Hvis de er så frekke og vil loppe meg for masse penger, kan vel jeg være litt frekk mot dem. Men hvordan? Han begynte å tenke over saken. Da han hadde tenkt ferdig, hadde en absurd morsom og kreativ plan.

Svær sport - masse penger

Anders skriver tilbake: "Dear Mr. Tobi, I am Reodor Felgen, president of the International Billy Chart Racing Association (I. B.C.R.A.)"

Allerede her har Anders servert to saftige løgner. Reodor Felgen eksisterer bare i Kjell Aukrusts univers, og Det internasjonale olabilracingforbundet finnes bare mellom ørene til Anders.

Han satser på at gjennomsnittskunnskapen om Aukrust og olabiler er dårlige i Nigeria, hvilket viser seg å stemme.

Anders skriver videre at mailen fra de to herrer er videresendt ham fra hans sekretær, og at han nå skriver tilbake fordi han i lengre tid har vært på utkikk etter noen flinke folk som kan være interessert i å etablere en avdeling av I.B.C.R. A. i Vest-Afrika. Om herrene er interessert?

Anders mer enn antyder at det er svære penger involvert i olabilrace, at det er en stor sport i Nord-Europa og stadig ekspanderende ¿ med flere titall tusen tilskuere og vinnerpremier pålydende opptil 50 000 euro.

Videre gjør han kort greie for økonomien i forbundet, som koker ned til et overskudd siste år på 3 200 000 kroner.

Anders skriver at de rette personene i Nigeria vil bli forsynt med nødvendig kapital og ellers det som trengs for å bygge opp en slagkraftig Afrika-avdeling av I.B.C.R.A.

Avslutningsvis ber ham om svar snøggst råd - om herrene er interessert.

Les også:

Fra englebarn til djevler

Den livsfarlige "Gubbligan"

Her er Anders' svindel svart på hvitt.. © Bonafede, Håkon

Olabil Nigeriabil Nigeria svindel=

© Bonafede, Håkon

Agnet slukes

Gutta i Nigeria kaster ikke bort tiden. Alt dagen etter fikk Anders svar, og det var meget positivt. Mr. Tobi er svært interessert i olabiler, har satt seg inn i sporten og vil gjerne vite litt mer om prosjektet og I.B.C.R.A. Mailen er undertegnet barrister (advokat) Benardo Tobi.

Reodor Felgen svarer samme dag. Han skriver at han er fornøyd med at Tobi har satt seg inn i sporten. Videre redegjør han for hvorledes et nytt "chapter" blir til og henviser til nyetablering rundt om i Europa. Prosedyren for nyåpninger er tredelt:

1. Bygge en olabil. Felgen redegjør kort for materialer og fremgangsmåte. Han legger også ved arbeidstegninger.

2. Testkjøring. Kjøring i nedoverbakke, minst 30 meter lang. Sjekk at styring og bremser er i orden.

3. Skjema. Når trinn 1 og 2 er gjennomført, vil dere får et skjema som skal fylles ut og sendes I.B.C.R.A. Bilder som dokumenterer trinn 1 og 2 må vedlegges.

Felgen skriver videre at når alt dette er i boks, vil representanter fra I.B.C.R.A. i full fart fly til Nigeria og hjelpe til med etablering av olabilavdelingen. Vedlagt i mail sender han også bilder av tilfeldig funnet olabiler på nettet, som mottager tror er biler tilknyttet I.B.C.R. A. s storartede virksomhet.

I svar forsikrer Bernardo Tobi at det vil bli en olabilavdeling i Nigeria. Han påpeker at Nigeria har et gigantisk rekrutteringsgrunnlag i landets 160 millioner innbyggere. Tobi tror olabilrace kan bli en stor sport i hjemlandet. Men han vil gjerne ha tilsendt et olabileksemplar, slik at han får nøyere innblikk i hvordan den virker.

Byggevegring

Anders (Reodor Felgen) skjønner at hvis gutta i Nigeria hadde giddet å bygge en olabil, hadde de gjort det for lengst, ettersom de har flere en nok arbeidstegninger. Tobi og hans medsammensvorne vil gjerne ha penger og stæsj, men de har ikke lyst til å gjøre så mye for det.

Felgen skriver tilbake at olabilbygging er noe alle greier, og at det ikke er bestemte krav til bilene. Bare å sette i gang. Felgen minner om at etablering i Nigeria forutsetter bygging av bil som nevnt i tidligere mail.

Tobi svarer at det er helt umulig for dem å bygge en slik bil uten først å studere et eksemplar. Han ber om å få en bil tilsendt, slik at man kan se hvordan doningen er bygget og hva slags materialer som kreves.

Felgen svarer, henviser til tidligere sendte tegninger og skriver at olabilbygging er lett match. Han redegjør kort for byggeprosessen og presiserer at en fiks ferdig olabil må bygges før det kan bli tale om etablering i Nigeria. Han skriver at utgiftene medgått til byggingen vil bli refundert.

Anders skjønner at olabilentusiasmen blant nigeriagutta ikke er helt på topp. Han skriver at kravene tilsendt før er absolutte og gjelder for alle andre i verden som vil starte en I.B.C.R.A.-avdeling. Hvis Tobi ikke anerkjenner disse kravene, må Felgen se seg om etter andre kandidater.

Dagen etter svarer Tobi at - jo da, de vil gjerne være med på dette. De vil gå i gang med olabilbygging.

=

Felgen blir streng

Etter 11 dager uten livstegn fra Nigeria, sender Felgen e-post og spør hvordan det går med byggingen. Tobi svarer at alt går etter planen. Riktignok er ingen bil bygget ennå, men en ekspert er engasjert med å finne materialer. Her skal det bygges, stol på oss.

Ytterligere en måned passerer uten at bilder av noen bil er sendt Reodor Felgen. Det er tydelig at virkelysten er liten. Men Tobi skriver at de venter på en person som er medansvarlig for prosjektet.

Felgen svarer at det haster med å få i gang avdelingskontoret, infrastruktur og det som ellers trengs for en slagkraftig olabilraceorganisasjon.

I mail fra Tobi fremgår det at han trekker seg ut av prosjektet og erstattes med partner Mr. Philip I. Nwosu, "en gudfryktig, hardtarbeidende mann med integritet".

Omsider kommer et bilde av noe som ikke er lett å identifisere. Reodor Felgen må bli litt ergerlig og sender en sinnamail, der det fremgår at bildet er uakseptabelt, her trengs bilde av hele olabilen - in action, please.

Nwosu svarer en masse lirumlarum om vanskeligheter med å finne en passende bakke, den er 280 mil unna og det kreves transport og masse annet, deriblant: Polititillatelse.

Felgen svarer at det kan da umulig være 280 mil til nærmeste bakke. Og det kan da ikke være så farlig med politiets tillatelse. Bare å sette i gang!

Omsider kommer bildene og Anders alias Reodor Felgen ler så han nesten besvimer. Olabilen er en ganske eksotisk variant påmontert en høy stol som ser ut til å kunne ramle av hvilken tid som helst.

Felgen skriver tilbake og meddeler stor tilfredshet blant styremedlemmene i I.B.C.R.A. Bilen er prima, men det behøves bilder av bilen med fører, i nedoverbakke.

Nwosu skriver tilbake at det kan ordnes, men det kan ta en uke - i påvente av polititillatelse. Det er tydelig at Nwosu aner uglemoser; han ber om full adresse og telefonnummer til I.B.C.R.A.

Felgen svarer at de tre forutsetningene må være til stede og at trinn 2 ikke er gjennomført. Testkjøring må finne sted!

=

Svindlerne sendte bilder av olabilen. Legg merke til førerstolens plassering. Gutta har nok ikke gjort tyngdepunktsanalyser.

Trykket stemning

Så, to måneder etter første kontakt mellom Anders og Nigeria-svindlerne: Bildene fra testkjøringen kommer, og de er heller ikke uten underholdningsverdi. Olabilen er et underlig syn, og førerne ser ikke ut til å være nevneverdig bekvemme med situasjonen.

Nå som Anders har greid å lure nigeriagutta trill rundt, får han god tid og gidder ikke svare på mailer. Nwosu mailer etter to dager og etterspør utvikling i prosjektet. Han forsikrer samtidig at veldig mange mennesker i Nigeria er interessert i denne sporten.

Etter ti dagers taushet, blir Nwosu nokså grinete og gjentar sin henvendelse. Ingen respons. Nwosu mailer igjen. Til slutt orker Felgen å sende en mail, hvori det fremgår at I.B.C.R.A. har hatt fryktelig mye å gjøre i det siste, men han lover å komme tilbake til saken.

Nwosu blir mer og mer gretten etter hvert. Han får bare tåkesvar på sine henvendelser til det internasjonale olabilraceforbundet.

25. januar 2005, seks måneder etter første mailutvekling, skjønner trolig Philip Nwosu at alt er bare kødd. Han skriver en mail til Reodor Felgen og bruker bare STORE bokstaver. Nå er tonen krass, men det er ikke så rart: I siste mail fra Felgen fremgår det at avsender anser Mr. Nwosu for å være tilbakestående.

Nwosu vil ha Felgens rette navn og adresse. Han er fly forbanna og vil gå til sak. Hvorhen og med hvilke aktører han tenker seg rettssaken forløpe, fremgår ikke.

- Jeg greide å trekke dette ut i seks måneder. Poenget er jo å få dem sysselsatt med folk som lurer dem til å bruke tid og penger på tøys og tull, i stedet for at de lurer penger fra norske pensjonister og andre som kan la seg forlede til å tro at det er penger å hente.

Olabil Nigeriabil Nigeria svindel=

Olabil Nigeriabil Nigeria svindel © Bonafede, Håkon

NIGERIASVINDELSVINDLERNE

Nettstedet 419eater.com er stedet for de som vil svindle svindlerne. Poenget er å lure nigeriasvindlerne med samme metoder som de selv bruker.

- Et meget aktivt forum. Det gjelder å være kreativ, få svindlerne til å bite på, aller helst bruke penger, på reiser og innkjøp. Nigerianerne vet om oss, derfor må vi bruke list og kreativitet. En historie gikk ut på at det fantes penger nedgravd på en strand et eller annet sted ved Afrikas kyst, etter et forlis. Agnet virket, noen dro for å lete, sier vår olabilmann Anders.

MILLIARDBUSINESS

419 scam, eller 419 fraud (419-svindel) er betegnelsen brukt om Nigeria-svindel og refererer seg til kriminalitetskoden nigeriansk politi bruker om den.

Såkalte "Nigeria-brev" (nå elektroniske) er organisert milliardindustri i Nigeria og anses å være den fjerde største "økonomien" i landet. Henvendelsene virker tilforlatelige, mange er forsynt med offisielle brevhoder og later til å komme fra prominente personer. Forretningsforslagene er absurd gode; bare å overføre en sum penger, så får du tusenfold tilbake.

I tillegg til de klassiske forretningsforslagene, har nigerianske svindlere kastet seg over nettdating. Opplegget er enkelt: En ualminnelig vakker dame kontakter deg via en nettdatingsside. Hun skriver søtt og uimotståelig om deres felles fremtid spekket med kjærlighet og omsorg. Dumme og naive menn eksempelvis nordmenn, går rett på. Etter hvert fremgår det kanskje at damen er ganske ubemidlet, men vil gjerne besøke deg, men har ikke penger til flybillett. Om ikke du kan sende over?

Les også:

Vant 30 millioner dødlige dollar

Et helvetes liv

Djevlenes sønner

Fem grunner til å velge iPhone 4S

Slik blir neste års supermobiler

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!