=

Det var i januar i år at en nordmann (19) først klådde på flyvertinnen, og deretter slo henne rett ned om bord på et Novair-fly fra Gardermoen til Gran Canaria. Kapteinen så seg nødt til å foreta en nødlanding på Gatwick i England. Kjæresten til den krakilske passasjeren forsvarte ham ved å si at han led av flyskrekk. Seks politimenn stormet inn og fikk ham i håndjern.

Nå risikerer den berusede mannen fem års fengsel.

Dette er bare den ferskeste av en rekke historier om galskap som har funnet sted ombord på fly.

- Jeg skal drepe deg!

- Nå skal jeg inn i cockpit og ta flygerne! ropte Buskerud-mannen (37) og løsnet setebeltet på rad fire. Det var i 2003 da Braathens rute 676 tok av fra Alicante.

Mannen sa han hadde flyskrekk og slukte ti halvlitere.

Så gikk han amok. Han pekte på flyvertinnen og sa: "Jeg skal drepe deg - jeg skal drepe pilotene!". Flyvertinnene og to mannlige passasjerer fikk lagt ham ned og tvunget på ham strips. I basketaket fikk en flyvertinne et bitt i hånden. Mannen ble dømt til 30 dagers betinget fengsel, pluss en bot på 10 000 kroner.

=

BLODIG ØKS: Faksimilie fra Vi Menn, som viser den blodige øksa etter angrepet i cockpit i 2004.

Berserk med øks

Onsdag 29. september 2004: Kato Air-flyet med seks passasjerer starter innflygingen til Bodø. En av passasjerene sniker seg ubemerket inn i cockpiten.

Kaptein Stein Magne Lian merker tung pust i nakken, snur seg og blir angrepet av asylsøkeren Ibraham Bentera. Lian og styrmann Kristian Andresen kjemper for å unngå slagene fra turøksa Bentera slår med.

Asylsøkeren hugger løs på begge to. Blodet flyter, Andresen er slått ut i noen sekunder. En kamp på liv og død begynner. Bentera drar styrestikka fremover, og flyet stuper brått nedover. Øksemannen roper at han skal styrte flyet.

Situasjonen er ute av kontroll. To av passasjerene løper fram. Flyet er farlig nær bakken. Ut av vinduet i cockpit kan passasjer Odd Eriksen se inn stuevinduene på rekkehusene på bakken.

Først da flyet er drøyt 30 meter over bakken ved Naurstad utenfor Bodø, får de kontroll igjen. Øksemannen soner nå en straff på 15 års fengsel.

IKKE LETT: Det er ikke lett å befinne seg ombord på et fly når medpassasjeren bestemmer seg for å gå amok.=

IKKE LETT: Det er ikke lett å befinne seg ombord på et fly når medpassasjeren bestemmer seg for å gå amok. © Foto: Crestock

Rabiate kvinner

Det er ikke bare menn som er bråkmakere om bord i fly.

2001: En kvinne tok rennafart og skallet ned flyvertinnen på en flyreise fra Orlando til Manchester fordi hun ble nektet å røyke om bord. Flyvertinnen fikk brukket nese i overfallet.

2001: Et kjærestepar kranglet så voldsomt at den kvinnelige halvdelen forlangte å gå av flyet rett før take-off. Det endte med at alle passasjerene som skulle til Rhodos, måtte overnatte på flyplassen i Manchester.

2002: En 31 år gammel kvinne gikk om bord i et fly fra Alta til Oslo. I kabinkofferten hadde hun seks håndvåpen og 225 patroner. Kvinnen hadde før hun satte seg om bord i Boeing 737-maskinen tatt sin mor og søster til fange, sperret dem inne og avfyrt et skudd i familiens hjem. Piloten, som etter en time i lufta skal ha fått vite at han trolig hadde en kvinne med skarpladde våpen om bord, vurderte å nødlande. "Velkomstkomiteen" sto klar på Gardermoen.

Ustyrlige flypassasjerer

FULL: Flyet måtte mellomlande fordi en kvinne var så full. © Foto: Crestock

Denne historien førte til løfter fra Luftfartsverket om bedre kontroll av håndbagasje på innenlandsreiser.

2002: Et fly fra det danske flyselskapet Maersk Air måtte mellomlande på Stavanger lufthavn da en 41 år gammel kvinne drakk seg fra sans og samling. Flyet var på vei fra Grønland til København. Kvinnen skulle på ferie med kjæresten sin og en venninne, men havnet i fyllearresten i Stavanger i stedet. Kjæresten dro på ferie alene.

2008: Flyverten på ruta Puerto Rico-Chicago fikk et bokseslag i baken fra den kvinnelige passasjeren som ble nektet alkoholservering. Hun ble mer og mer plagsom, skrek og trakaserte andre passasjerer.

Hun lugget også en blind passasjer. Flyet måtte nødlande i Nord-Carolina, der hun ble anholdt.

Urokråker

Her er et knippe dramatiske episoder knyttet til utilbørlig passasjeroppførsel i lufta de siste 10 årene:

TELEFONTERROR: En norsk 30-åring fikk andre flypassasjerer til å reagere da han snakket sammenhengende i mobiltelefon under en flyreise i 2000. Han nektet å slå av telefonen, trass i at personalet forbød ham å bruke den. Da flyet landet, ble passasjeren møtt av politiet. Han fikk en regning på 7000 kroner.

GOD, GAMMEL ÅRGANG: Et norsk ektepar på 67 og 71 år fikk litt for mye innabords på flyet fra Thailand til Oslo i 2003. De lagde rabalder, og kvinnen nektet å holde kjeft etter flere advarsler. Besetningen måtte sette på dem håndjern. Fruen bråkte så mye at hun fikk tapet igjen munnen med gaffatape.

FRISK LUFT: En mann i 40-årene skapte uro i flyet fra Bangkok til København i 2003. Han prøvde å åpne flydøren, og en flyvertinne ble skadet i forsøket på å stoppe ham. Fem karer måtte trå til. En lege om bord fikk gitt mannen en beroligende sprøyte, og de lenket ham fast. I politiforklaringen sa han at han bare ville trekke litt frisk luft.

FLY FORBANNA: Han hadde promille på 3.8 og gikk fullstendig amok i et tyrkisk charterfly i 2003. Sunnmøringen forlangte å ta seg en røyk under innflygingen, det gikk selvfølgelig ikke besetningen med på, og det ble slagsmål i kabinen. Fire passasjerer måtte holde ham fast mens han slo løs på dem.

11-TIMERS MARERITT: En full svenske på en SAS-flyging mellom Bangkok og Stockholm i 2008 lagde bråk. I 11 timer plaget han de andre passasjerene ved å dytte, sparke i stolryggen og slå. Han prøvde også å sette fyr på et flysete.

Slik håndteres berusede passasjerer:

Sjef for kabinansatte (Chief Cabin Crew) i Norwegian, Tonje Ree Lindstad, sier at de som er synlig beruset ikke får gå om bord.

- Men er det noen som har tatt et glass og er i godt humør, kan vi la det passere, sier hun.

Norwegian følger skjenkeregler etter norsk lov.

- Vi serverer ikke alkohol til synlig berusede passasjerer.

Hvis en passasjer slår seg vrang, blir pilotene informert om situasjonen og holdes løpende orientert om utviklingen. Det avgjøres om en eventuell mellomlanding er påkrevd.

- Vi tar de grep som må til, vi spør også om hjelp fra andre passasjerer. Vi setter de vrange passasjerene ut av spill, om nødvendig setter vi vedkommende fast med strips, håndjern eller ekstra setebelter, opplyser Lindstad.

Passasjeren får ikke bare politimottagelse på flyplassen. Norwegian fremmer erstatningskrav for de kostnadene de har hatt i forbindelse med mellomlandingen, og passasjeren blir anmeldt.

Når det kommer til besetningen, og deres oppførsel, følger Norwegian Avholdsplikten.

- Det er ikke tidfestet hvor mange timer et besetningsmedlem må være edru før de stiller til tjeneste, men de plikter å møte upåvirket, presiserer Lindstad.

Pilotfyll

Det er ikke bare passasjerer som opptrer utilbørlig. Også pilotene har sine svin på skogen:

2002: To amerikanske piloter var fulle før de skulle fly fra Miami til Phoenix i februar i år, og fikk flysertifikatet suspendert. De gikk gjennom sikkerhetskontrollen bærende på kaffe, men de luktet alkohol.

Politiet ble ringt etter, men kapteinen mente lukta bare var munnskyllevann. Blodprøvene viste at kapteinene hadde promille.

2007: Skandalemannskapet på det ukrainske Antonov-flyet ble pågrepet av politiet i passkontrollen på Flesland. Mannskapet hadde feiret ortodoks julaften i Bergen med mye vodka. Tre av dem ble tatt med promille.

2008: To Air Europa-piloter ble arrestert uniformert og beruset før jobb. De skulle fly på morgenruten til Madrid klokken 07.30, men ble funnet i slåsskamp med hverandre klokken 03.30 på gata i Vigo.

De fortalte politiet at de pleide å gjøre opp ved å slåss. Det ble ikke utført promillekontroll av dem siden de teknisk sett ikke hadde gjort noe ulovlig. Flyet kom seg av gårde, men pilotene ble byttet ut.

2009: Kapteinen er full og snakker uforståelig. Flyvertinnene later som ingenting. Det var om bord i russiske Aeroflot 315 at kapteinen ønsket passasjerene velkommen. Det var lite betryggende, for han snøvlet og stokket om russisk og engelsk.

- Hans tale var så utydelig at det var umulig å skjønne hvilket språk han snakket, sier passasjeren Khatuna Kobiashvili til avisen Moscow Times.

Passasjerene var overbeviste om at han var full. De kontaktet flyvertinnene, som ba passasjerene slutte å bråke. De kontaktet flyselskapet, men fikk som svar: "Det er ikke noe problem, flyet flyr praktisk talt av seg selv".

Piloten nektet å komme ut for å vise at han var edru, men passasjerene krevde at han skulle tre ut av cockpit før take-off. Etter mye overtaling kom han snublende ut, rødsprengt i øynene. Han skjønte han var tatt på fersken og sa: "Jeg skal sitte rolig i cockpit. Vi har tre piloter til. Jeg lover ikke å røre spakene."

En av passasjerene var den kjente TV-personligheten Ksenia Sobsjak. Først da hun krevde at piloten ble fjernet, reagerte flyselskapet.

Flyet ble tre timer forsinket, og samtlige piloter ble byttet ut. Heldigvis for de 300 passasjerene.

Les også:

- Dette er kapteinen som skriker

Fergie var for full til å fly

Tilbake til Vi Menn

Tilbake til Klikk Reise

Les hele saken
Les alt om:

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!