For deg som ikke er så lettskremt. Her er tidenes verste flyhendelser (som heldigvis endte godt).

Boeing 737 Cabriolet

Ulykken med Aloha Airlines flight 243 over Hawaii i 1987 hører strengt tatt ikke hjemme i samme kategori som de andre sakene i denne artikkelen. Den kostet nemlig en flyvertinne livet. Hun ble sugd ut av flykroppen og falt i døden.

Likevel kan det forsvares å kalle det hele for et mirakel. I teorien skulle det være umulig å fly en Boeing 737 der en tredel av taket er blåst vekk. Men alle de 94 andre om bord overlevde den dramatiske nødlandingen til kaptein Robert Schornstheimer.

Han tok flyet ned fra 7000 meter mens flydeler falt av, hullet i skroget vokste - og passasjerene sang salmer.

Se bildevisning fra ulykken hentet fra YouTube her:

LÅ OG SOV: En gang lå to piloter og sov i cockpiten under flygningen.=

LÅ OG SOV: En gang lå to piloter og sov i cockpiten under flygningen. © Foto: Crestock

Begge pilotene sovnet

- Hmmmm.. Merkelig. Er ikke det Mumbai vi ser der nede?

Slik gikk kanskje praten i kabinen på et passasjerfly fra Air India i juni i år. Flyet passerte sitt bestemmelsessted, millionbyen Mumbai på Indias vestkyst, uten antydning til å starte nedstigningen. En mildt sagt overrasket luftkontroll fikk ikke radiokontakt og fryktet det verste:

- Flykaprere!

Men i cockpiten var det stille og rolig. Der satt nemlig pilotene og sov. Først da flyet var halvveis til Goa, lenger ned på kysten, lyktes det tårnet å vekke dem - ved hjelp av en "ringebjelle" i cockpiten, utløst ved hjelp av et sjeldent brukt høyfrekvenssystem.

En lignende episode fant sted i februar, da to amerikanske piloter forsov seg - med 18 minutter og passerte flyplassen på Hawaii i cruisehøyde.

Beklager, feil flyplass

Når du går på flyet ditt, tar du det kanskje som en selvfølge at du kommer deg dit du skal. Og jo da, det skjer ofte. Men ikke alltid. Iblant lander fly på feil flyplass. Ikke slik at Syden-turister havner på Grønland, for all del. Som regel havner flyene et sted i nærheten av det opprinnelige målet.

(Et hederlig unntak var en passasjerjet fra Canadian Airlines som i 1987 landet 47 mil ute av kurs oppe i det kalde Nord-Canada).

En gjenganger er militære flystriper som kan virke forvirrende.

- Beklager, jeg tror kanskje vi har kommet til feil flyplass, sa Ryanair-piloten som i 2006 trodde han hadde visuell kontakt med flyplassen i irske Derry - som i stedet viste seg å være militærbasen Ballykelly.

- Det var surrealistisk. Offiserene tok bilder og lo, sa en passasjer.

Nettstedet thirdamendment.com lister opp rundt 50 slike feillandinger. På "/ feiltoppen" ligger for øvrig en flyplass i Louisiana, USA. To ganger i løpet av et år gjorde piloter fra Continental Express nøyaktig samme feil og landet i Southland Field i stedet for Lake Charles.

Også fra 2008:

I mai satte en Air France-pilot frykt i passasjerene med en rask oppstigning under flygingen. - Han skulle tøffe seg for en liten gutt og svingte hit og dit med flyet. Så fikk han tydeligvis beskjed om at han var for nær et annet fly, sa en passasjer.

I januar måtte et Air Canada-fly nødlande på Irland fordi annenpiloten fikk et nervøst sammenbrudd. - Han ble båret med makt inn i kabinen og ropte og skrek. Han ville visst snakke med Gud, virket det som, fortalte passasjerer.

SPØKEFUGL: Det spørs om passasjerene syntes spøken var like morsom som kapteinen.=

SPØKEFUGL: Det spørs om passasjerene syntes spøken var like morsom som kapteinen. © Illustrasjonsfoto: Crestock

Kaptein Spøkefugl

Det finnes gode "practical jokes". Og så finnes det "practical jokes" som slår veldig feil. For eksempel hvis de utføres i cockpiten på et fly.

I 1947 styrtet en DC-4 fra American Airlines mot bakken i en utvendig rulle etter at en flykaptein, på gratistur i ekstrasetet, på spøk satte på rorlåsen - uten å si fra til piloten. Mens den uforstående piloten forsøkte å få høyderoret til å virke, koblet spøkefuglen av låsen igjen. Flyet stupte øyeblikkelig. Ettersom mennene ikke var festet til setene sine, stupte de også, rett inn i kontrollspakene med hodene først. Flaks, skulle det vise seg, ettersom de traff de rette spakene: Motorkraften ble betydelig redusert og tredjemann i cockpiten, den fastspente annenpiloten, klarte å få flyet ut av stupet et par hundre meter fra bakken.

Les også: Pornoproblem i luften>>

Les også: Røyker startet brann på fly>>

Hendelser fra Norge:

Her hjemme er det spesielt to hendelser de siste årene der det har hersket et visst kaos i cockpiten.

Ville ta av fra taksebanen

En oktoberkveld i 2005 prøvde en kvinnelig tyrkisk pilot å ta av fra taksebanen på Gardermoen. Flyet, en Boeing 737 fra Pegasus Airlines, ble stanset av flygelederen, som hørte den kraftige økningen i motorturtallet da flyet akselererte.

- Hold posisjon, du er på taxiway Alpha!

Piloten bremset umiddelbart og fikk stanset før neste avkjørsel inn til selve rullebanen. Flyet var alene på taksebanen og det var heller ingen fly på rullebanen.

Piloten hadde etter eget utsagn feiltolket en gul sperrelinje da hun plasserte flyet med nesa nordover på taksebanen.

Gjennomførte aldri sjekklisten

I november 2002 tok et SAS-fly av fra Gardermoen uten at flaps, slats og stabilisatortrim var satt i riktig posisjon, og mens "take-off warning"-signalet lød. Havarikommisjonens rapport slår fast at verken kapteinen (mann, 45) eller styrmannen (kvinne, 30) var skjerpet nok og at de aldri gjennomførte den siste sjekklisten. Kommisjonen pekte på spesielle omstendigheter: Kapteinen var stresset på grunn av familiære årsaker, mens styrmannen nettopp hadde fått brev fra ledelsen om at hun ville miste jobben på grunn av nedskjæringer.

Bortsett fra at flyet virket noe tungt i nesen under avgang, gikk turen til Stavanger fint.

(Kilde: Havarikommisjonen)

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!