Braastad Extra=

DYNASTIET BRAASTAD:Fire blad Braastad lanserte luksuskonjakken Braastad Extra, som vil koste 2000 kroner og selges i et begrenset volum på 2000 flasker. Fra venstre Patrick Braastad (driver familiegården på Gjøvik), Antoine Braastad (salgssjef), Jan Braastad (Adm dir) og Richard Braastad (blending master). Patrick og Jan er brødre, Richard og Antoine er brødre. Sammen er de fettere. © Peter Nagy

Firmaets master blender Richard Braastad er ikke bekymret over verdens økonomiske tilstand.

- De som har penger har fortsatt nok. Vi merker allerede stor etterspørsel, så stor at begrensningen på 2000 flasker kan bli ris til egen bak, sier han.

Beslutningen om at en Extra skulle ut på markedet ble tatt for flere år siden, da økonomien fløt lett og nyrike russere og kinesere skapte et lite klondyke for produsenter av konjakk og whisky. Jo dyrere dråper og finere flasker, desto bedre.

Gammel og god

- Du lager ikke god konjakk over natten. Jeg har jobbet med denne blend'en i 10 år og benyttet meg av eau de vie som er produsert for opptil 150 år siden, forteller Richard.

Eau de vie er betegnelsen på druebrennevin fra en brenning. Først når eau de vie blandes, gjerne fra de fire ulike kremdistriktene Grand Champagne, Petit Champagne, Borderies og Fins Bois, får man kompleksiteten som kvalifiserer til navnet konjakk. I tillegg må druebrennevinet selvfølgelig være produsert i Cognac-distriktet.

- Vårt nye produkt har dråper fra alle de nevnte regioner, med overvekt på Grand Champagne, som krever lengst lagring, men som også gir mest tyngde på paletten, sier Richard.

Et glass varer hele kvelden - ?

Når Richard Braastad skal plukke ut de beste eau de vier, kan han velge og vrake i firmaets egen kjeller. De har nemlig holdt på siden 1875, da Medric Tiffon grunnla konjakkhuset med samme navn ved elva Charentes bredd i byen Jarnac.

For over 100 år siden dro en ung Sverre Braastad fra Gjøvik til Cognac og klarte å vinne hjertet til Tiffons niese og eneste arving Edith Rosseau. De giftet seg i 1913 og snart etter overtok Sverre firmaet.

I dag er det tre av barnebarna hans som driver produksjonen av konjakk og selger over hele verden. I Norden selges dråpene som Braastad, i Russland, USA og en rekke andre land som Tiffon.

Richard byr meg et glass av de edle dråpene fra den nye flasken, og en eksplosjon av smaker fyller munnhulen.

- En slik konjakk er ikke så dyr som man tror. Er du en kjenner som setter pris på god smak, kan du sitte og kose deg med ett eneste glass hele kvelden. Kvaliteten kjennetegnes ikke minst på den eksepsjonelt lange ettersmaken, forklarer han.

Deilig følelse...

I brosjyren står det at duften gir assosiasjoner til valnøtt og pepper, mens smaken bærer preg av tørket aprikos og moden plomme og selvfølgelig mye kraft og fylde.

Jeg må innrømme at fruktfat ikke er det første jeg tenker på når jeg lar meg beruse av de eksklusive dråpene, men det sprer seg en deilig følelse i hele kroppen.

Jeg føler meg privilegert og dekadent på en behagelig måte. Ikke minst når jeg klarer å snike meg til enda et glass.

Et glass varer hele kvelden, du liksom.

Besøk Braastad

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!