Natt til onsdag slo lavpriselskapet Sterling seg selv konkurs.

Passasjerer som har fløyet med Sterling og befinner seg i utlandet er rammet av konkursen da de ikke har gyldig billett til å komme seg hjem. Alle Sterlings fly står nå på bakken.

Sterling samarbeider på utenlandsflygninger med det norske flyselskapet Norwegian. De to selskapene kjøper seteplass i hverandres fly for å unngå parallellflygninger. I en pressemelding fra Norwegian opplyser informasjonssfej Anne Grete Ellingsen at Norwegian jobber på spreng med å finne alternative løsninger for deres passasjerer.

- Vi jobber med å sette opp nye flyginger ut fra Sverige. Der er det Sterling som flyr, og vi har kjøpt seter hos dem. Vi jobber nå med å hjelpe de passasjerene som har strandet i utlandet, sier informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen i Norwegian til NTB.

Berørt av konkursen? Les her>>

Skal finne alternativer

Det norske flyselskapet Norwegian samarbeider med Sterling på en rekke utenlandske ruter.

- Vi jobber nå med å finne alternativer, slik at vi kan hjelpe passasjerene som nå har kjøpt billetter hos Sterling og skal fly enten med opprinnelig Sterling-rute eller på Norwegians eksisterende ruter, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian, ifølge Aftenposten.no.

Passasjerer som hadde bestilt hos Sterling, og skulle fløyet med Sterling, får tilbudt en billett med 50 prosent reduksjon i prisen av Norwegian. De må oppgi referansenummer fra Sterling ved bestilling, samt ha med seg gyldig reisedokument fra Sterling ved avreise.

LES OGSÅ: Forsikringen dekker ikke konkurser>>

Mange vil hjelpe

Både SAS og feriearrangøren Star Tour opplyser at de vil gjøre det de kan for å hjelpe Sterling-kunder som er rammet av flyselskapets konkurs.

I følge daglig leder i Star Tour, Jørn Kristiansen, kom det ikke som noen stor overraskelse at Sterling Airways i dag må slå seg konkurs og sette alle sine fly på bakken.

- Men for mange av kundene kommer det sikkert som et sjokk at reisen de har kjøpt ikke er sikret gjennom Reisegarantifondet. Det betyr blant annet at kunder som oppholder seg i utlandet må komme seg hjem på egenhånd. Andre har tapt pengene de har brukt på å kjøpe seg flybilletter som ennå ikke er brukt, sier Kristiansen.

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!