Sammen i kampen mot økte oljepriser

Tar opp samarbeidet med Sterling

For å stå sterkere mot de skyhøye oljeprisene inngår flyselskapene Norwegian og Sterling et nytt samarbeid.

STRATEGISK SAMARBEID: Administrerende direktør i Norwegian, Bjørn Kjos, offentliggjorde samarbeidet med Sterling på en pressekonferanse i dag. Samarbeidet er ett av flere tiltak for å få ned utgiftene til lavprisselskapet.
STRATEGISK SAMARBEID: Administrerende direktør i Norwegian, Bjørn Kjos, offentliggjorde samarbeidet med Sterling på en pressekonferanse i dag. Samarbeidet er ett av flere tiltak for å få ned utgiftene til lavprisselskapet. Foto: Foto: Yvonne Ringnes Nilsen
Sist oppdatert
STARTER I SEPTEMBER: Etter sommerferien vil en ny code-share avtale mellom Norwegian og Sterling gi passasjerene mulighet til å velge mellom tilbud fra begge selskaper.
STARTER I SEPTEMBER: Etter sommerferien vil en ny code-share avtale mellom Norwegian og Sterling gi passasjerene mulighet til å velge mellom tilbud fra begge selskaper. Foto: Foto: Scanpix, Knut Fjeldstad

Nyheten om den nye samarbeidsavtalen ble offentliggjort på en pressekonferanse i dag.

Som følge av den nye strategiske samarbeidsavtalen vil Norwegian Air Shuttle ASA og Sterling Airlines A/S samarbeide på rutene Oslo-København og Stockholm-København fra og med 15. september i år.

Senere i høst vil samarbeidet bli utvidet til også å gjelde en rekke internasjonale destinasjoner fra Oslo og Stockholm.

Etter sommerferien, vil en ny code-share avtale mellom de to lavpris-flyselskapene gi passasjerene mulighet til å velge mellom tilbud fra begge selskaper. Samarbeidet vil i praksis gi passasjerene et bedre rutetilbud å velge i. Begge selskaper vil markedsføre, prissette og selge rutene uavhengig av hverandre, men samarbeide om produksjonen.

Code-share rutene vil fra Oslo omfatte rutene: Oslo-København, Oslo-Alicante, Oslo-Malaga, Oslo-Faro, Oslo-Nice, Oslo-Barcelona, Oslo-Tenerife.

Fra Stockholm vil code-share rutene omfatte: Stockholm-Copenhagen, Stockholm-Alicante, Stockholm-Malaga, Stockholm-Nice and Stockholm-Las Palmas.

Norwegian vil i hovedsak operere flyvningene ut fra Oslo, og Sterling vil i hovedsak operere ut fra Stockholm.

Den endelige tidtabellen vil bli offentliggjort i slutten av august.

- Det kommer til å bli en betydelig forskjell i samarbeidet. Tidligere var det et problem at passasjerene ikke visste hvilken gate de skulle gå til. Nå kommer vi til å få en veldig god tidstabell og vi slipper at flygningene går oppå hverandre, sier Bjørn Kjos, administrerende direktør i Norwegian.

- Den nye strategiske samarbeidsavtalen mellom Sterling og Norwegian, gjør at begge selskaper kan utnytte sine respektive flyflåter og øvrige ressurser på en betydelig mer effektiv måte, og ytterligere forsterke sine posisjoner i det Europeiske markedet. Dette samarbeidet er meget fornuftig med de stigende oljeprisene vi ser i dag, sier Kjos.

- Sterling hadde tilsvarende code-share avtaler med både Norwegian og Fly Nordic, før de ble kjøpt opp av Norwegian, og vi er meget glade for igjen å kunne tilby våre kunder flere valgmuligheter blant våre egne og Norwegians ruter.

FELLES INTERESSER: - Både Norwegian og Sterling har definitivt interesse av å beholde fornøyde kunder ved å kunne tilby et bredt utvalg ruter til attraktive priser, sier Reza Taleghani, president og administrerende direktør i Sterling
FELLES INTERESSER: - Både Norwegian og Sterling har definitivt interesse av å beholde fornøyde kunder ved å kunne tilby et bredt utvalg ruter til attraktive priser, sier Reza Taleghani, president og administrerende direktør i Sterling Foto: Foto: Sterling

De to lavprisselskapene har vært sammen om flygninger tidligere, men samarbeidet ble avsluttet i fjor høst.

- Både Norwegian og Sterling har definitivt interesse av å beholde fornøyde kunder ved å kunne tilby et bredt utvalg ruter til attraktive priser, og denne avtalen burde gjøre det enklere for passasjerene å reise med begge selskaper, sier Reza Taleghani, president og administrerende direktør i Sterling i en pressemelding.

Denne saken ble første gang publisert 17/07 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også