SAS resultater første halvår 2008

MANGE MÅ GÅ: Kommunikasjons-direktør i SAS Norge, Thomas Midteide, tror ikke noen av SAS Norges medarbeider vil få sparken på grunn av nedskjæringene. © Foto: SAS

På lik linje med en rekke andre flyselskaper sliter SAS tungt og må skjerpe inn kostnadene. Finansdirektør i SAS, Gunilla Berg, sa under pressekonferansen i Stockholm forrige uke at situasjonen er verre enn hva flyselskapene opplevde i etterkant av terrorangrepet den 11. september i 2001.

Da SAS presenterte sine resultater for første halvår 2008 kom det frem at selskapet har hatt et tøft halvår med et underskudd på 106 millioner svenske kroner. I samme periode året før hadde selskapet et resultat på 800 millioner kroner.

Kommunikasjonsdirektør i SAS Norge, Thomas Midteide, legger ikke skjul på at det kan bli dyrere for kundene å fly dersom oljeprisen fortsetter å stige.

- Det er helt avhengig av oljeprisen. Billettene har steget en del allerede og de kan bli enda dyrere. Så langt har vi hatt en økning på 100 kroner på innenlandsflygninger og 170 kroner på utenlandsflygninger.

- Hva vil innskjerpingene bety for kundene?

- Det betyr at det vil bli litt dyrere å fly både innenlands og utenlands. Dessuten vil det bety at noen ruter kommer til å forsvinne. Vi har valgt å legge ned rutene mellom Oslo og Lyon i Frankrike, og Oslo og Valencia i Spania. Dette har ikke å gjøre med konkurranse, men at det ikke lønner seg for oss å fly dit på grunn av prisnivåene, sier Midteide.

Dette koster oljetillegget deg:

Norwegian:

Innenlandsflygninger: 80 kroner

Utenlandsflygninger: 100 kroner

SAS:

Innenlandsflygninger: 112 kroner

Utenlandsflygninger: 169 kroner

Widerøe:

Innenlandsflygninger: 112 kroner

Charterturoperatørene har forhandlet frem faste priser, derfor påvirker ikke oljeprisen disse kundene.

- Vil servicen blir dårligere fremover?

- Servicen kommer til å forbli den samme. Flere og flere flyselskap tar betalt for at passasjeren tar med seg bagasje, men det kommer vi ikke til å gjøre. Vi har gratis frokost på alle innenlandsflygninger og det er gratis kaffe og te på alle fly, sier Midteide.

- Vil det bli dyrere å reise til destinasjoner der dere ikke har konkurranse fra andre flyselskaper?

- Nei, vi kommer til å ha de samme prisene enten det er konkurranse eller ikke.

- Kommer det til å bli færre flygninger nå?

- Det vil bli færre flygninger dersom vi ser at folk flyr mindre. Hittil i år har vi sett at veksten har begynt å flate ut og at veksten i år er mye mindre enn den har vært de siste årene.

Fra business til økonomi

Midteiede og SAS Norge merker også at flere forretningsreisende passasjerer velger økonomiklasse fremfor business.

- Det er flere som sparer inn penger ved å fly på økonomiklasse fremfor business, men så langt i år ser forretningsmarkedet bra ut for vår del. Men i enkelte Europeiske land er dette noe som merkes tydelig, sier kommunikasjonsdirektøren.

Personalet må ta smellen

Raskt økende drivstoffpriser kombinert med svakere økonomiske trender og overkapasitet i markedet er årsaken til at selskapet ser røde tall. For å bedre situasjonen innskjerper SAS de tidligere planlagte kostnadskutt-programmene som går under navnene "Profit 2008" og "Strategy 2011". "Profit 2008" skal utvides med 400 millioner kroner til 1,5 milliarder. SAS kommer til å kutte ned på antall ansatte med 500, noe som tilsier at totalt 2500 personer må gå i flykonsernet.

SAS resultater første halvår 2008

NEDSKJÆRINGER: På lik linje med en rekke andre flyselskaper i Europa har SAS røde tall når halvårsresultatet for 2008 presenteres. - Situasjonen er nesten verre enn etter 11. september, sa Gunilla Berg, finansdirektør i SAS. © Foto: Scanpix / AP

Midteide i SAS Norge understreker at 500 personer ikke er så mange dersom man ser på hele SAS konsernet som en helhet.

- I hele SAS jobber det ca. 25.000 personer og i SAS Norge er vi 3.500. Her i Norge regner vi ikke med at noen mister jobben, men at folk går av grunnet naturlige årsaker som alder.

Stabil situasjon

Selv om SAS har et lavt resultat med røde tall, befinner flyselskapet seg langt fra en konkurssituasjon.

- Vi er i en stabil økonomisk situasjon og befinner oss i en mellomgruppe dersom vi ser på alle flyselskapene samlet. Det er en alvorlig situasjon, men programmet vårt er sterk, sa konsernsjef i SAS, Mats Jansson under pressekonferansen.

Fly på bakken

SAS har også bestemt seg for å redusere kapasiteten sin, noe som betyr at 18 fly skal settes på bakken. Ser man hele selskapet over ett, inkludert datterselskapet Span Air, vil dette bety at 33 fly blir satt på bakken.

Selskapet har i andre kvartal av 2008 hatt 11.6 millioner passasjerer, noe som er en økning på 5,2 prosent sammenliknet med samme periode i fjor.

Les hele saken
Les alt om:

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!