Dordoy Bazaar i Kirgisistan
Shoppingsenter av 8000 containere
Jeg trodde IKEA var uoversiktlig, men sammenlignet med Dordoy, blir det svenske møbelsentret som en liten kiosk. Dordoy Bazaar er en av verdens største markedsplasser.
Sjåføren min peker mot en sprekk i et hav av containere. – Der er inngangen, en av dem i alle fall, forklarer han og advarer:
– Husk veien ut igjen.
Jeg nikker, han forsvinner og brått blir jeg svelget av en underlig, bisarr og enorm verden – Dordoy Bazaar – et av verdens største «shoppingsentre».
Jeg passerer en bilforhandler, to lekebutikker, runder et par hjørner med bare dameundertøy, brøyter meg vei gjennom en stor gruppe usbekere på handletur, hilser på en kar med ferskt hestekjøtt til salgs … og brått innser jeg at her kommer jeg aldri ut igjen av egen hjelp. Jeg trodde disse butikkene var organisert i rette rader, slik at det skulle være enkelt å orientere seg. Men nei. Jeg befinner meg i en enorm labyrint uten mulighet til å se verken himmel eller sol. Jo mer jeg prøver å orientere meg, jo mer og mer av retningssansen føler jeg at jeg mister. Nesten som å være på IKEA… bare gang det med 1000.
Jeg drar fram GPS-en, men taket hindrer signalet, så her står jeg, bortkommen mellom mer enn 8000 containere og mange tusen mennesker med svært lite engelskkunnskaper. Da dukker heldigvis Jyrgal opp. Han kan engelsk og vil gjerne øve seg på en litt forvirret nordmann. Og brått blir en kjedelig situasjon omgjort til det stikk motsatte, for Jyrgal kjenner Dordoy Bazaar bedre enn de fleste.
– Har jobbet her i ti år, smiler han og tilbyr seg å være guide denne hete ettermiddagen rett utenfor Kirgisistans hovedstad Bishkek.
Billig fra Kina
Ifølge Jyrgal var det for rundt
22 år siden nesten bare åkrer og
jorder her. Men så fikk en forretningsmann fra byen Naryn, øst i landet, en idé om å lage et marked på stedet.
– Han kjøpte klær billig i Kina, dro de hit og solgte med god fortjeneste, men likevel langt under prisen klesplaggene koster i sentrum av byen, forteller Jyrgal.
Resten er historie, markedet eller basaren, este ut og er i dag en av verdens største i sitt slag. Og her finnes nesten alt mellom himmel og jord. Elektronikk, klær, mat, leker, bygningsmaterialer, bildeler, biler, dekk, solbriller, bøker og mer. Felles for samtlige varer er at de stort sett er langt billigere her enn noe annet sted i landet, ja i hele regionen, skal jeg tro Jyrgal.
– De fleste butikkene består av to containere, forteller Jyrgal og forklarer at selve butikken er i første etasje, mens containeren i andre etasje, over butikken, brukes som lagerplass. Og de aller fleste varene kommer fra Kina.
– Jeg reiser til Urumchi i Kina to ganger i året og fyller opp med billige klær og andre varer, som jeg tar med hit og selger med god fortjeneste, smiler Jyrgal stolt og forteller at nesten alt som havner her, blir transportert med lastebiler og trailere fra Kina.
– Noe kommer også fra Tyrkia, derfor har vi også et «tyrkisk hjørne» i Dordoy.
Busslaster med kunder
De fleste kundene i Dordoy er folk fra Kirgisistan, men veldig mange kommer hit fra naboland som Kasakhstan og Usbekistan for å handle. Det arrangeres faktisk ukentlige bussturer fra steder som Almaty i Kasakhstan til Dordoy.
– Naboene våre kommer i store flokker, smiler Jyrgal og påpeker at det faktisk er så billig her at mange som driver klesbutikk i sentrum av Bishkek, bare sju-åtte kilometer unna, kjøper klær her og selger de dyrere i butikkene sine i sentrum.
Men når jeg vandrer rundt, opplever jeg store forskjeller. Enkelte deler av Dordoy er nesten folketomme, mens andre områder igjen er fulle av folk.
– Å leie en tom container i for eksempel hovedgata, koster 3000$ (ca. kr 20 700) pr. måned, forteller Jyrgal, mens tilsvarende koster bare 1000$ i utkanten av basaren hvor det ikke er så travelt.
Putin kan ødelegge alt
Som nordmann er jeg selvsagt litt opptatt av hva ting egentlig koster her, så jeg forhører meg litt. Klær er jo ganske billig i Norge også – trodde jeg. Her koster alt bare en brøkdel av hva for eksempel H & M gjør i Norge. Hvordan kvaliteten er, aner jeg ikke, men når jeg går inn på bilmarkedet, har jeg i alle fall litt mer peiling:
– 10 000$ (ca. kr 68 000) for denne, smiler en bilhandler og stryker hånda over en Subaru Forester, 2007-modell. I Norge ligger samme modellen på rundt 100 000 kroner, så forskjellen er ikke så stor.
Men i avdelingen for bildekk finner jeg gode tilbud, samme gjelder klokker, solbriller og mobiltelefoner, men selvsagt, du er jo aldri garantert å få ekte vare.
– Jaaa, jooo, det er vel litt piratkopier ute og går her, innrømmer Jyrgal, men hevder i samme åndedrag at det er det folket vil ha, og akkurat det betyr mye for alle som jobber her.
– Vi gir kundene hva de vil ha, men snart er det slutt, sukker Jyrgal.
Den russiske presidentens fremtidige drøm om en Eurasiatisk Union, har så langt ført til hva Vladimir Putin kaller en tollunion, hvor Russland, Hviterussland, Kasakhstan, Tadsjikistan og nå også Kirgisistan har takket ja til å bli med.
– Dette er starten på slutten, tror Jyrgal og forteller at hvis denne unionen blir noe av, vil all import fra Kina bli ilagt langt høyere tollavgifter enn i dag. Det kan bety at de fleste av de 20 000 menneskene som jobber i Dordoy i dag vil miste jobben, frykter han.
Etter mange kilometers vandring i denne shoppinglabyrinten, begynner dagen å gå mot slutten og det er først nå, når butikkene stenger og ensomhetens stillhet senker seg over de mange tusen containerne, jeg finner «sjelen» til Dordoy.
For brått vandrer Jyrgal og jeg nesten alene gjennom korridorene. Men det oppstår en litt dyster stemning, nesten litt skummelt, noe Jyrgal er veldig enig i.
– Når mørket og stillheten kommer til disse gangene, dukker rotter, villhunder og andre vesener opp, advarer han og innrømmer at han ikke liker Dordoys nattstemning.
– Folk har forsvunnet her, hevder han og ringer en taxi til oss.
– La oss i stedet dra til meg og knekke ei flaske vodka, avslutter Jyrgal og ler så høyt at ekkoet ljomer gjennom Dordoys underlige containerverden.
Denne saken ble første gang publisert 13/01 2015, og sist oppdatert 02/05 2017.